دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

اقتصاد گردشگری دو شهر کاشان و قشم در چه وضعیتی است؟

شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب: 829410
ازجمله شهرهایی که دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی می‌باشند و زمینه اشتغال در آنها فراهم است، شهرهای قشم و کاشان می‌باشند.
اقتصاد گردشگری دو شهر کاشان و قشم در چه وضعیتی است؟
ایران با داشتن پیشینه‌ای کهن دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است، که زمینه را برای توسعه گردشگری به وجود آورده است. ازجمله شهرهایی که دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی می‌باشند و زمینه اشتغال در آنها فراهم است، شهرهای قشم و کاشان می‌باشند که گردشگران با رزرو بلیط و هتل کاشان و قشم از طریق آژانس‌های مسافرتی و استفاده از تورهای گردشگری، نقش مهمی در رونق اقتصاد گردشگری کاشان و قشم ایفا می‌کنند.

متاسفانه از طرف دولت توجه خاصی به این مسئله نشده و صنعت گردشگری در ایران رشد خوبی نداشته است. گاهی اوقات تورهای گردشگری داخلی و تورهایی که وارد ایران می‌شوند در بسیاری از مواقع دچار رکود شده‌اند. توجه به صنعت گردشگری باعث خواهد شد که این صنعت درآمدزا، اقتصاد کشور را بهبود بخشد. در ادامه به بررسی اقتصاد گردشگری قشم و کاشان می‌پردازیم.

بررسی وضعیت مشاغل گردشگری در شهرهای کاشان و قشم

امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان سومین صنعت درآمدزا، نقش بسیار مهمی در اشتغال­زایی و درآمدزایی کشورهای جهان دارد. با توجه به اینکه صنعت گردشگری نیازی به سرمایه‌گذاری زیاد اولیه ندارد، تنها با توجه ویژه به آن، می‌توان چرخه اقتصاد کشور را به خوبی به حرکت درآورد.

بهبود اقتصاد گردشگری کاشان و قشم در ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد، تاثیر مستقیمی دارد. به‌عنوان نمونه، در کل دنیا از هر 9 نفر کارمند و کارگر، یک نفر در صنعت گردشگری مشغول به فعالیت است. با ورود هر 20 گردشگر به صورت مستقیم یک شغل و با ورود هر 6 گردشگر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم یک شغل جدید در زمینه گردشگری فراهم خواهد شد.

با توجه به ظرفیت‌های بالای صنعت گردشگری در شهرهای کاشان و قشم در تولید و ایجاد اشتغال، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت صحیح از این مزیت به بهترین نحو استفاده کرد. اکثر شهرهای ایران دارای پتانسیل‌ها و توانمندی‌های زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصاد گردشگری می‌باشند و از طرفی به‌خاطر نرخ بالای بیکاری در بین جمعیت جوان کشور، مسئولین می‌توانند با برنامه‌ریزی درست در صنعت گردشگری، معضل بیکاری را در کشور برطرف نمایند.

متاسفانه تا به امروز از این موقعیت خوب اقتصادی، بهره‌مندی خاصی در کشور کسب نشده است. با توجه به اینکه مسئولین در تلاش هستند تا اقتصاد کشور را از حالت تک محصولی خارج کنند، به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به صنعت گردشگری، می‌توانند کمک بزرگی در اقتصاد کشور داشته باشند.
 

راهکارهای رونق اشتغال‌زایی در کاشان و قشم

قبل از ارائه راهکارهای بهبود اقتصاد گردشگری قشم و کاشان، باید بستر و زمینه‌های کلی موثر در شکل‌گیری سیاست گذاری‌های اقتصادی را بشناسیم تا علاوه بر پیدا کردن موانع و مشکلات عمده در رونق گردشگری، بتوانیم براساس آنها راه حل‌های اساسی و موثر در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال را در این شهرها، فراهم نماییم.
اما در حالت کلی برای بهبود اقتصاد گردشگری کاشان و قشم باید از ظرفیت‌های دانشگاهی، آموزش‌های کوتاه مدت و ضمن خدمت در جهت رشد صنعت گردشگری همگام با ارتقاء علمی به‌صورت مستمر بهره‌مند شد. در غیر این صورت با رکود اقتصاد گردشگری، روبرو خواهیم شد.

 از زمینه‌های موثر در اشتغال‌زایی این صنعت، گردشگری فرهنگی است. زیرا گردشگرانی که به فرهنگ‌های مختلف علاقه‌مند هستند، خود دارای فرهنگ‌های بومی، سلایق، نیازها و خصوصیاتی می‌باشند که شهرهای میزبان برای ارائه خدمات خوب توریستی و معرفی فرهنگ بومی شهر خود، باید به نحوی خودشان را با فرهنگ گردشگران مطابقت دهند تا جذابیت و اصالت فرهنگ بومی کاشان و قشم به صورت واقعی و کامل به گردشگران منتقل شود.

اما برای رسیدن به این هدف به‌هیچ عنوان نباید با افراد کمی به این سمت حرکت کرد. بلکه باید آموزش‌های عمومی در کل سطح شهر کاشان و قشم، توسط استادان در رسانه‌های عمومی، شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط انجام شود. علاوه بر آن باید جوانان علاقه‌مند به صنعت گردشگری، تحت آموزش تخصصی قرار گیرند.
به‌خاطر نظم، ظرافت، گستردگی و فنون روان شناختی و جامعه شناسی صنعت گردشگری، مسئولین باید از یک استراتژی مشخص و دقیق مبتنی بر یک مدیریت علمی مدرن و پویا در اقتصاد گردشگری قشم و کاشان استفاده نمایند.

اقتصاد گردشگری قشم و کاشان

مطالعه و دقت در وضعیت گردشگری کاشان و قشم و پیش‌رو گذاشتن راه‌های پیشنهادی برای گسترش اقتصاد گردشگری کاشان و قشم، در رشد اقتصادی این شهرها تاثیر به‌سزایی دارد. کاشان و قشم از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار هستند و میراث فرهنگی و منابع طبیعی فراوانی دارند که از شهرهای مهم ایران و جهان شناخته می‌شوند. این شهرها در زمینه‌های زیارتی، فرهنگی، اکوتوریسم و تجاری، از قطب‌های مهم گردشگری در کشور به‌شمار می‌آیند که توانایی جذب گردشگران زیادی را دارند.
شهر کاشان و جزیره قشم با داشتن موقعیت جغرافیایی و تاریخی، مساجد، بازارها، آیین‌ها و مراسمات خاص، و بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیگری که دارند؛ هنوز جایگاه مهم و اصلی خود را در صنعت گردشگری پیدا نکرده‌اند.
 

زمینه‌های اشتغال در اقتصاد گردشگری قشم

  • ایجاد اشتغال در تولید صنایع دستی
    ایجاد اشتغال در اقامتگاه‌ها و هتل های قشم
    تاثیر رایگان بودن هزینه‌های بازدید از مناطق گردشگری در جذب گردشگر
    موقعیت جغرافیایی و استراتژیک در خاورمیانه
    تنوع میراث تاریخی از دوران مادها، ساسانیان و صفویان
    جاذبه‌های بکر گردشگری مانند جنگل حرا و گونه‌های متفاوت گیاهی و جانوری و سواحل دیدنی
    اکوسیستم خاص گیاهی و جانوری این منطقه
    فراهم بودن زمینه اشتغال در حمل و نقل دریایی و هوایی

راهکارهای رونق اقتصاد گردشگری قشم

  • حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی و مذهبی
    تبلیغات برای معرفی جاذبه‌های گردشگری
    توسعه نهادها و سازمان‌های گردشگری در قشم
    حفظ تمیزی و عدم آلودگی آب و خاک این جزیره
    ارتقاء امکانات، خدمات و فعالیت‌های توریستی
    بهره بردن از پتانسیل‌های خوب منطقه برای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری

زمینه‌های اشتغال در اقتصاد گردشگری کاشان

  • وجود آثار تاریخی و میراث فرهنگی اصیل و غنی در زمینه گردشگری
    داشتن زمینه مستعد و خوب برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی خوب گردشگری با استفاده از منابع طبیعی و انسانی در شهر کاشان و معرفی کردن این منطقه به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در ایران
    فراهم بودن زمینه‌های اشتغال در حمل و نقل زمینی
    تولید محصولات و فرآورده‌های محلی برای فروش و ارائه به گردشگران
    ایجاد اشتغال فراوان در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی
    داشتن بازار قدیمی با قدمت تاریخی در مرکز شهر که قابلیت این منطقه را در توسعه تجاری و اقتصاد گردشگری کاشان افزایش می‌دهد.

راهکارهای رونق اقتصاد گردشگری کاشان

  • شرکت کردن جوامع محلی در تمام مراحل برنامه‌ریزی و مدیریت
    بالا بردن آگاهی و اطلاعات عمومی و آموزش برای گردشگران و مردم کاشان
    بهره بردن از منابع و پتانسیل‌های گردشگری برای دستیابی به نتایج بهتر در زمینه اشتغال
    تعریف مشخص از مسئولیت‌های سازمانی
    افزایش اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌های لوکس و پنج ستاره
    آموزش نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف گردشگری

سخن پایانی

گسترده‌ترین صنعت خدماتی و اصلی‌ترین صنعت اشتغال‌زا در جهان، صنعت گردشگری است. این صنعت نسبت به صنایع دیگر، برای ایجاد یک فرصت شغلی، نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی ندارد. تمامی کشورها برای بهره‌مندی بیشتر از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همین‌طور دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری و افزایش سطح اشتغال در کشور خود، در رقابت تنگاتنگی با هم هستند.

صنعت گردشگری از هر صنعت دیگری، بیشتر باعث حرکت سرمایه و انتقال پول و ارز در مقیاس‌های محلی و بین‌المللی می‌شود. همین‌طور درآمد حاصل از گردشگری، بسیار بیشتر از تولید ناخالص ملی و صادرات جهانی خواهد بود. به‌همین خاطر مدیریت یکپارچه در اقتصاد گردشگری قشم و کاشان، یک مسئله حیاتی و پراهمیت است.
https://jahannews.com/vdcb89bwgrhb5ap.uiur.html
jahannews.com/vdcb89bwgrhb5ap.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *