شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۲۸

نشانه هایی از بازگشت آرامش به عراق

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 709464
با ورود پارلمان عراق به بررسی استعفای نخست وزیر این کشور در روز جاری، برخی ناظران اوضاع عراق نیز پیش بینی می کنند که اعتراضات در این کشور به تدریج فروکش کند و اوضاع کانون های بحرانی رو به آرامش بگذارد، اگرچه این احتمال را نیز نباید نادیده گرفت که عوامل نفوذی و دست های پشت پرده ممکن است آتش اعتراضات عراق را دوباره شعله ور کنند.
نشانه هایی از بازگشت آرامش به عراق
به گزارش جهان نيوز، برخی تحلیلگران بر این باورند که دامنه ناآرامی ها و اعتراض ها در عراق به دنبال تقدیم استعفا نامه «عادل عبدالمهدی» از سمت نخست وزیری به پارلمان این کشور کاهش چشمگیری خواهد یافت و با معرفی جانشین او تا حدودی آرامش به این کشور باز خواهد گشت.

رهبران سیاسی عراق و فرماندهان امنیتی این کشور اعتقاد دارند که جریان هایی وابسته در داخل و نیز از خارج اعتراضات مردمی عراق را که از ابتدای اکتبر جاری (9 مهرماه) با اعتراض به اوضاع معیشتی شروع شده بود، به خشونت کشیده اند. مقام‌های محلی در استان ذی قار که طی یک هفته گذشته شاهد آشوب های سنگینی بوده اند، روز یکشنبه از نقش عوامل نفوذی در میان مردم ابراز نگرانی کردند. داعش بخشی از حملات مرگبار در روزهای جاری در ناصریه مرکز استان ذی قار را به عهده گرفت. همین امر موجب شد تا عشایر و مردم استان ذی قار برای به دست گرفتن امنیت استان خود وارد عمل شوند و راه‌های ارتباطی و مبادی ورودی را با مشارکت نیروهای پلیس تحت کنترل در آورند.

با این حال، برغم استعفای عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری عراق، اعتراض ها و تجمعات در روز یکشنبه هم ادامه یافت. در همین زمینه یک مقام امنیتی عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که برخی مناطق حاشیه ای بغداد پایتخت عراق همچنان شاهد اعتراضات است و این موضوع سبب اخلال کامل در فعالیت دستگاه های اجرایی این مناطق شده است.

شبکه خبری «السومریه نیوز» عراق بدون اشاره به نام و سمت این مقام امنیتی نوشت: ارتباطات در بیشتر مناطق شرق پایتخت به علت شدت اعتراض ها و سوزاندن لاستیک قطع و چندین خیابان نیز بسته است.

به ادعای این شبکه خبری، تقریباً ساعت های کاری اداری در مناطق شهاب، محله اور، بانک ها، حسینیه و هفت کاخ پایتخت تقریبا با اختلال کامل مواجه بوده است.

نیروهای امنیتی با حضور در مسیر معترضان این مناطق بدون درگیری و خشونت موفق به بازگشایی برخی از خیابان ها و بازگشت آرامش به این مکان ها شده اند.
 
این مقام امنیتی عراق در گفت و گوی خود با السومریه نیوز گفته که میدان تحریر، پل جمهوری و رستوران ترکیه ایی، میدان الخلانی و پل سنک جزء مناطقی است که اوضاع آنها آرام شده است. با این وجود معترضان همچنان در این مناطق حضور دارند.

آخرین گزارش ها نیز حاکی است در عین اینکه حضور معترضان در خیابان ها و میادین شهرهای مختلف عراق ادامه دارد، اما از دامنه خشونت ها کاسته شده است.

در همین حال، اخبار مختلف و پراکنده از تجمعات اعتراضی در رسانه های عراق انعکاس می یابد، بطوری که برخی رسانه های عراقی از سوگواری هزاران دانشجوی دانشگاه های موصل، تکریت، سامرا و الانبار برای کشته شدگان اعتراض های اخیر شهرهای نجف و ناصریه خبر داده و گفته شده که صدها دانشجو از دانشگاه موصل به یاد کشته شدگان نماز جماعت برپا کردند.

همچنین در تصاویر منتشر شده در فضای رسانه ای عراق صدها نفر که ادعا شده دانشجویان دانشگاه های موصل، سامرا و تکریت هستند، در حالی نشان داده می شوند که دست به اعتصاب و تحصن زده اند.

در استان ذی قار نیز به نشانه همدردی با قربانیان خشونت های روزهای گذشته، معترضان مقر پلیس این شهر را محاصره کردند که پلیس بدون درگیری و خشونت برای بازگشت اوضاع و آرامش معترضان را متفرق کرد.

محمد القریشی (ابوالولید) رئیس پلیس ذی قار پیش از استعفا در جمعه گذشته به همه نیروها و یگان های تحت امرش دستور داده بود که به مقر خود بازگردند و در برابر معترضان تیراندازی نکنند.

هم اکنون بیشترین تمرکز و رصد رسانه ای روی پارلمان عراق است که قرار است طی یکی دو روز آینده در خصوص استعفای عبدالمهدی تصمیم گیری کند و از طرفی توجهات به سمت گمانه هایی است که برای جانشینی نخست وزیر عبدالمهدی مطرح می‌شود.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل داعش را ایجاد کردند ....
United Arab Emirates
واشنگتن و ریاض ازسال 2011 تاکنون در تشکیل و تأسیس و حمایت تروریست های داعش درسراسرمنطقه خاورمیانه وجهان نقش دارند.
United Arab Emirates
بحرین جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون شریک جرم جنایات و حشیانه، وحشی گری وغیرانسانی ائتلاف متجاوز سعودی درجنگ یمن است.
نیروهای تروریست بحرینی به همراه ائتلاف متجاوز سعودی به علت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت درجنگ یمن باید در دادگاه لاهه محاکمه شوند.
United Arab Emirates
بحران سوریه نیاز به راه حل سیاسی دارد ولی متاسفانه سران نجس وحشی، بی ادب، فرهنگ و بی شخصیت آمریکا و متحدانش ازسال 2011 تاکنون درک نمی کنند و نمی فهمند
United Arab Emirates
....
United Arab Emirates
بحرین درجنگ یمن مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.....
United Arab Emirates
...
United Arab Emirates
بحرین جنایتکار شماره یک باید پاسخگوی دخالت خود درامور کشورها باشد.....
United Arab Emirates
....
United Arab Emirates
...
United Arab Emirates
تجاوز عربستان و متحدانش به یمن نشان داده است که ساخت بمب اتمی گزینه ای درست است.....
United Arab Emirates
آمریکا جنایتکار شماره یک از ۱۱سپتامبر تاکنون عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی درسراسرمنطقه خاورمیانه و جهان است....
United Arab Emirates
ایران از آمریکا خواست به حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد
United Arab Emirates
...
United Arab Emirates
مقاومت یمنی‌ها آل‌سعود را زمین‌گیر کرده است
United Arab Emirates
مدعیان حقوق بشر از تجاوز آل سعود حمایت می کنند.
United Arab Emirates
خروج ایران از برجام؛ ساخت بمب اتمی گام بعدی است؟
United Arab Emirates
فهرست اقدامات تروریستی ۱۰۰ سال اخیر آمریکا
تولید، حمایت، همزیستی و مدیریت تروریسم براساس اسناد تاریخی یکی از وجوهات ممیزه سیاست خارجی آمریکا در روابط با ملل و دُوَل خارجی است. آنچه تاریخ در خود ثبت و مقامات آمریکایی به آن اذعان دارند مشخص می کند که منبع و مصدر تروریسم جایی غیر از منطقه خاورمیانه است.....
United Arab Emirates
چرا محمد جواد ظریف تاکنون با دخالت ها و مذاخله گری بحرین و متحدانش ضد علیه ایران مقابله نمی کند
Iran, Islamic Republic of
فعالیت داعش مورد حمایت آمریکا، کشورهای عربی و کشورهای اروپایی در افغانستان نگران کننده است.
در سال 2018 بیش از 2 هزار نفر به دلیل حملات این گروه تروریستی در افغانستان کشته شده اند.
Iran, Islamic Republic of
روزنامه ایتالیایی:
عربستان از طریق یک شرکت هوایی برای تروریست ها در سوریه سلاح ارسال می کند
رم - ایرنا - روزنامه ایتالیایی ایل جورناله به نقل از یک یک خبرنگار بلغاری نوشت ؛ عربستان سعودی بارها از بلغارستان انواع سلاح ها را خریداری و از طریق یک شرکت هوایی برای گروههای تروریستی در سوریه به ویژه النصره ارسال می کند.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
آه و ناله ملت‌های مظلوم از جمله یمن و میانمار مانند بلا بر سر ظالمین خراب خواهد شد. بعد از فرانسه کشورهای انگلیس و آلمان باید در انتظار عذاب الهی باشند.
Iran, Islamic Republic of
عربستان جنایتکارنه تنها تهدیدی برای کشورهای منطقه تهدیدی برای سراسرجهان است.
عربستان جنایتکار درسوریه، لبنان، عراق، یمن، منطقه وجهان مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.
آل سعود دیکتاتور به علت جنایات جنگی درمنطقه خاورمیانه وجهان باید محاکمه شود.
آل سعود پدر واقعی و مادر واقعی تروریسم درسراسرجهان است.
Iran, Islamic Republic of
ولی متاسفانه کسی به حرف من گوش نکرده است.
سعودی ها جنایتکاربرای خرابکاری در ایران برنامه ریزی می کنند.
سعودی ها جنایتکاربرای خرابکاری در ایران برنامه ریزی می کنند.
عربستان جنایتکارهمراه با چند کشور جنایتکاردیگر مسئول حمله تروریستی درچهابهاراست.
عربستان ومتحدانش مسئول حادثه تروریستی چهابهارهستند.
ایران انتقام خون شهدای حمله تروریستی چهابهار را می گیریم.
پاسخ دندان شکنی به سعودی ها خواهیم داد.
جواب قاطعی به سعودی ها خواهیم داد.
Iran, Islamic Republic of
کتائب حزب الله: آمریکا توطئه جدیدی برای به آتش کشیدن مرکز و جنوب عراق دارد
کتائب حزب الله: آمریکا توطئه جدیدی برای به آتش کشیدن مرکز و جنوب عراق دارد
يکشنبه 10 آذر 1398 - 18:29

حزب الله عراق حمله به آرامگاه شهید «محمد باقر الحکیم» در نجف اشرف را مرحله تازه‌ای از توطئه آمریکایی-صهیونیستی برای به آتش کشیدن مرکز و جنوب عراق و فتنه داخلی دانست که مرجع عالیقدر دینی هم درباره آن هشدار داده است.
Iran, Islamic Republic of
در آتش عراق خشک و تر سوختند
در آتش عراق خشک و تر سوختند
يکشنبه 10 آذر 1398 - 19:45

اگر لیستی از شمار شهدا و کشته شدگان عراقی در خلال حوادث نزدیک به 2 ماه گذشته را مرور کنیم می توانیم عکس های شهدایی را در نظر آوریم که یقینا در جریان حرکت اصلاح طلبانه شان به هر چیزی فکر می کردند جز کشته شدن.
Iran, Islamic Republic of
وزارت کشور عراق از کشف یک کارگاه ساخت بمب خبر داد
وزارت کشور عراق از کشف یک کارگاه ساخت بمب خبر داد
يکشنبه 10 آذر 1398 - 20:04


وزارت کشور عراق روز یکشنبه از کشف یک کارگاه ساخت بمب در استان نینوا و بازداشت یک عنصر داعشی در محل خبر داد.


روابط عمومی وزارت کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد: " گروهی از اداره اطلاعات، یک کارگاه ساخت مواد منفجره متعلق به گروه تروریستی داعش در استان نینوا را توقیف و ضبط کردند.

در این کارگاه مواد و تجهیزات و مهرهای داعش پیدا شد و عامل اجرایی عملیات که از داعشی ها بود و در داخل کارگاه حضور داشت بازداشت شد.