پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

مشاور نخست‌وزیر عراق:‌ تلاش‌ها برای مهار تظاهرات تاکنون شکست خورده است

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 705846
مشاور نخست‌وزیر عراق با تاکید بر شکست تلاش‌ها برای مهار تظاهرات‌ها در این کشور از احتمال تشکیل دولت انتقالی خبر داد.
تلاش‌ها برای مهار تظاهرات تاکنون شکست خورده
به گزارش جهان نيوز، «لیث کبة» مشاور «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، امروز (شنبه ۲ نوامبر) گفت که در سایه تشدید تظاهرات‌های مردمی در کشور و شکست کلیه تلاش‌ها برای مهار آن،  این احتمال وجود دارد که عبدالمهدی مسئولیت ریاست دولت انتقالی را بر عهده بگیرد.

وی در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (NPR)، اظهار داشت: معتقدم که فشارها افزایش یافته است و اکنون مسئله، مشخص کردن جزئیات است و در نهایت، روند انتقال صورت خواهد گرفت.

پایگاه خبری «المعلومة»، با بازنشر این مصاحبه به نقل از مشاور نخست‌وزیر عراق نوشت: همه تلاش‌ها اکنون بر روی ایجاد یک راهکار جایگزین و نجات کشور از سوق یافتن به سوی یک درگیری سیاسی خشونت‌بار متمرکز است.

لیث کبة افزود: عبدالمهدی یک سال پیش به قدرت رسید زیرا احزاب شیعه نتوانستند بین خود به توافق برسند که چه کسی کشور را اداره کند لذا، یک جایگزین توافقی پیدا کردند که آن، نخست‌وزیر کنونی است. آنچه اکنون در جریان است، این است که معترضان جوان بخشی از هیچ حزب یا گروه سیاسی خاصی نیستند. مطالبات آنها نیز ساده است. همین امر  توازن را به هم می‌ریزد و تلاش‌ها را برای مهار تظاهرات‌ها، ناکام می‌گذارد.

وی گفت: مطالبات تظاهرات‌کنندگان از بهبود شرایط به تغییر دولت و نخست‌وزیر رسیده است. معترضان اکنون با شتاب بیشتری به قوانین انتخابات می‌نگرند و حتی به دنبال نفوذ خارجی در کشور هستند.

شب گذشته، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح در عراق نیز گفت که نظام پارلمانی در این کشور شکست خورده و باید به دنبال نظام دیگری بود و راه حل برون‌رفت از بحران کنونی عراق، اصلاح فرآیند سیاسی زیر نظر قانون اساسی این کشور است.

العامری با بیان اینکه کشور عراق به اصلاحات و تغییرات ریشه‌ای در قانون اساسی نیاز دارد، گفت: «شکست سیستم پارلمانی در عراق محرز شده است برای همین، چاره‌ای جز تبدیل آن به نظامی که مناسب اوضاع ما باشد، نیست».

نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی است و نخست‌وزیر در این کشور بالاترین مقام اجرایی است و منصب ریاست‌جمهوری فاقد قدرت اجرایی است.

عراق از ماه اکتبر شاهد اعتراضات مردمی به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و وجود فساد در دولت است. با این حال با فرارسیدن ایام اربعین حسینی (ع)، اعتراض‌ها به بعد از پایان اربعین موکول شد. دور دوم این اعترا‌ض‌ها از جمعه هفته قبل (۲۵ اکتبر- سوم آبان) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *