جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۰

آیا نرخ دیه ۹۸ میلیاردی می‌شود؟

يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 674083
افزایش قیمت هر نفر شتر در سال جاری، این نگرانی را ایجاد می‌کند که احتساب نرخ دیه براساس قیمت پایه "شتر" نرخ دیه را به مرز یک میلیارد برساند.
آیا نرخ دیه ۹۸ میلیاردی می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، رئیس قوه قضاییه در اسفند سال ۹۶ نرخ دیه سال ۹۷ را به مبلغ ۲۳۱ میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام تعیین و ابلاغ کرد.

نرخ دیه مصوب امسال بر اساس قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هر نفر شتر تعیین شده بود و حالا که قیمت شتر به رقمی حدود ۷ میلیون تومان رسیده و نسبت به سال گذشته افزایشی حدود ۶ برابری را تجربه کرده است، باید دید متولیان تعیین نرخ دیه برای سال ۹۸ چه راهکاری برای این وضعیت می‌اندیشند.

در حالت اول و پیش‌فرض، باید احتمال تعیین نرخ دیه بالای یک میلیارد تومان را داد که تصویب آن باعث افزایش تعداد زندانیان دیه و ماندگاری آنها در زندان‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه باشیم و این موضوع درباره کسانی که به دلایل خاص مانند قطع نخاع محکوم به پرداخت دیه هستند، وخیم‌تر می‌شود.

در حالت دوم هم باید منتظر خروجی جلسات تصمیم‌گیری مسئولان ماند که آیا ملاک تعرفه‌گذاری تغییر می‌کند یا نرخی ثابت برای دیه تعیین می‌شود؟ اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که با توجه به افزایش شدید قیمت گوشت در سال جاری، تعیین نرخ دیه براساس تعداد شتر، گاو و گوسفند منتفی خواهد بود.

تماس با تعدادی از فروشندگان شتر حاکی است که قیمت شتر زنده در حال حاضر بسته به وزن آن بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان متغیر است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
خانم های گل اگه شوهر عزیزتان بره زیر ماشین شما می توانید با مبلغ یک میلیارد ماهانه 200.000.000 ریال درآمد داشته باشید و سفرهای خارجی به هر نقطه جهان بجز اسرائیل منحوس داشته باشید
مرگ بر اسرائیل
Iran, Islamic Republic of
کسانی که مهریه می دن فقط 25 روز وقت دارن والا دیگه نمی صرفه گفته باشم
Oman
داریم تو قرن 21 زندگی میکنیم، اما هنوز قیمت شتر مبنای دیه است!
Iran, Islamic Republic of
معیار "محاسبه دیه" در اسلام علاوه بر صد شتر، موارد دیگری را هم شامل می‌شود که عبارتند از صد گاو، هزار گوسفند، دویست حلّه، هزار دینار و ده هزار درهم که فرد قاتل که دیه را پرداخت می‌کند، اختیار دارد که هر یک از این موارد را انتخاب کند، همچنین اگر طرفین با هم توافق کنند، می‌تواند قیمت مورد انتخاب شده را بپردازد
Iran, Islamic Republic of
در اسلام علاوه بر صد شتر، موارد دیگری هم مطرح شده اند که عبارتند از: صد گاو، هزار گوسفند، دویست حلّه، هزار دینار و ده هزار درهم.
Iran, Islamic Republic of
فکر می کنم در مورد گاو ، تعداد ۲۰۰ راس می باشد
Iran, Islamic Republic of
اینکه چرا این موارد به عنوان دیه تعیین شده است، ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد مثل در دسترس نبودن پول نقد یا طلا برای همه و در همه جا، به همین جهت، موارد مختلف تعیین شده است تا پرداخت کننده در موقع پرداخت با مشکل مواجه نشود
Iran, Islamic Republic of
این حکم جزء احکام امضایی اسلام است و از قدیم ایام شتر گاو و گوسفند و... همه جا بوده لذا بد هکار می توانسته هر کدام را انتخاب کند الان هم مشکلی در مبنای نرخ نیست فقط خیلی می شه
Iran, Islamic Republic of
قیمت شتر زنده در حال حاضر بسته به وزن آن بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان متغیر است؟؟!!!!........
Iran, Islamic Republic of
100شتر