شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تظاهرات هزاران تن در فرانسه علیه یهودستیزی

چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 673319
در پی افزایش حملات علیه یهودیان در هفته‌های اخیر، هزاران نفر در سراسر فرانسه دست به راهپیمایی زدند.
تظاهرات هزاران تن در فرانسه علیه یهودستیزی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، اقدامات علیه یهودیان در فرانسه روز سه شنبه با خرابکاری‌هایی شامل به تصویر کشیدن صلیب شکسته و شعارهای ضد یهود بر روی ده‌ها گور در گورستانی مخصوص یهودیان تشدید شد.

رهبران سیاسی از تمامی احزاب شامل فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سابق و نیکولا سارکوزی،‌ رئیس جمهوری اسبق فرانسه در "میدان جمهوری" پاریس برای محکوم کردن اقدامات ضد یهود و با شعار واحد "کافی است!" تجمع کردند.
مردم در سایر شهرها از لیل در شمال تا تولوز و مارسی در جنوب در خیابان‌ها حضور داشتند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز به یکی از ۹۶ قبر تخریب شده در گورستان یهودیان در شهری نزدیک به استراسبورگ، شرق فرانسه ادای احترام کرد.
وی حین عبور از ورودی قبرستانی که صلیب شکسته نازی‌ها رویش نقش بسته بود، گفت: هرکسی که این کار را انجام داده، شایسته جمهوری فرانسه نیست و باید مجازات شود. ما قانون را اجرا می‌کنیم و آنها را مجازات خواهیم کرد.
ماکرون بعدا در کنار روسای سنا و مجمع ملی فرانسه از بنای یادبود هولوکاست در پاریس بازدید کرد.

فرانسه با ۵۵۰ هزار تن مامن بزرگترین جامعه یهودیان در اروپاست؛ جمعیتی که حدود نیمی از آنها از جنگ دوم جهانی رشد داشته اما حملات ضد یهود همچنان پابرجاست.
براساس تخمین‌های دولت که اخیرا منتشر شد، بیش از ۵۰۰ حمله یهودی ستیزانه در سال گذشته میلادی در فرانسه رخ داد که از ۲۰۱۷، رشد ۷۴ درصدی داشته است.

سارکوزی نیز به خبرنگاران گفت: برخی افراد قدرت دولت را تحریک می‌کنند. این مساله را باید حالا و قاطعانه رسیدگی کرد. این مساله اختیار و قدرت است. خشونت در حال گسترش است و باید حالا آن را متوقف کرد.
در میان رخدادهای این چند روز گذشته، معترضان جلیقه زرد علیه آلن فنکیلکروت، فیلسوف فرانسوی و نویسنده حامی یهود و بازمانده از یک خانواده هولوکاست نیز دست به راهپیمایی زدند.

همچنین بر روی دو صندوق پست در پاریس تصویری از سیمون ویل، بازمانده هولوکاست و دادرس سابق دیده می‌شود که رویش صلیب شکسته کشیده بودند و روی دیوار یک نانوایی واژه "یهود" را به رنگ زرد نوشتند. همچنین درختی در حومه پاریس که به یاد ایلهان حلیمی، مرد جوان یهودی که در ۲۰۰۶ ربوده، شکنجه شد و به قتل رسید، به دو نیم شده بود.

این حملات هشداری برای سیاستمداران فرانسوی است و درخواست ها برای اقدام علیه آنچه که برخی از مفسران، آن را شکل جدیدی از یهودی ستیزی در میان واعظان اسلام گرا و چپ گرا می دانند، افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی که به زبان عبری منتشر شد، گفت: من از تمامی رهبران اروپایی و فرانسوی می‌خواهم تا قاطعانه علیه یهودی ستیزی بایستند. این یک اپیدمی است که نه فقط ما بلکه همه را به مخاطره می‌اندازد.

در سال ۲۰۱۲، یک خاخام و سه کودک در یک مدرسه یهودی در تولوز به دست یک عامل مسلح کشته شدند و در ۲۰۱۵، چهار یهودی در یک سوپرمارکت یهودیان در پاریس در میان ۱۷ فردی بودند که توسط شبه نظامیان افراط گرا کشته شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *