شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
بوریس جانسون: به کلونی اروپا تبدیل می‌شویم

اروپا ۴۰ دقیقه‌ای طلاق انگلیس را امضا کرد

دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 654563
پس از کش و قوس‌های فراوان درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، سرانجام رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه روز یک شنبه در نشست ویژه، قرارداد ۶۰۰ صفحه‌ای شروط و اقدامات لازم برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و همچنین قرارداد تجارت با لندن در دوران «پسابرگزیت» را تصویب کردند
اروپا ۴۰ دقیقه‌ای طلاق انگلیس را امضا کرد
به گزارش جهان نيوز ، پس از کش و قوس‌های فراوان درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، سرانجام رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه روز یک شنبه در نشست ویژه، قرارداد ۶۰۰ صفحه‌ای شروط و اقدامات لازم برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و همچنین قرارداد تجارت با لندن در دوران «پسابرگزیت» را تصویب کردند؛ توافقی که به‌رغم همه اختلافات و جنجال‌ها تصویب آن تنها ۴۰ دقیقه طول کشید و به چهار دهه عضویت انگلیس در اتحادیه پایان داد. این توافق باید به تصویب پارلمان انگلیس برسد که بیشتر نمایندگانش مخالف آن هستند.

به‌رغم مخالفت‌های گسترده برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت»، دو طرف به جدایی از یکدیگر تن دادند. در نشست فوق‌العاده‌ای که روز یک شنبه برای بررسی این مسئله برگزار شده بود، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در مدت کوتاه ۴۰ دقیقه‌ای موافقت خود را با توافقنامه ۶۰۰ صفحه‌ای خروج انگلیس از اتحادیه و همچنین بیانیه ۲۶ صفحه‌ای ضمیمه آن حول آینده روابط تجاری اعلام داشتند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از توافق نهایی برگزیت، اختلافاتی بین اسپانیا و انگلیس بر سر جبل‌الطارق وجود داشت که پس از ۱۱ ساعت بحث و بررسی سرانجام اعلام شد که توافقات لازم حاصل شده است تا آخرین مانع بر سر راه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم برداشته شود. ۵۸۸ صفحه از این توافق مربوط به روند خروج و تعهداتی است که انگلیس باید در این دوره رعایت کند و ۲۶ صفحه در ارتباط با روابط دوجانبه ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا با لندن است.

به گزارش اکونومیک تایمز، بر اساس این توافق، بر سر مسائل مالی، حقوق شهروندی و مسئله ایرلند شمالی توافق شده است. همچنین بعد از روز خروج یعنی ۲۹ مارس، ۲۱ ماه دوره گذار تعیین خواهد شد که به معنای دوره‌ای پیش از دوره پسابرگزیت است. در دوره گذار که تا پایان سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید، انگلیس همچنان در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند، اما قدرتش محدودتر از قبل خواهد بود. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز، بر اساس این توافق، انگلیس برای خروج از اتحادیه باید ۳۹ میلیارد یورو (۰۵ میلیارد دلار) به اروپا پرداخت کند.

سران اتحادیه اروپا در شرایطی پیش‌نویس توافق برگزیت را در نشست بروکسل تصویب کردند که بیشتر نمایندگان در پارلمان بریتانیا با توافق کنونی مخالفند. توافق با اروپا، مرحله نهایی محسوب نمی‌شود چرا که مجلس عوام انگلیس هم باید تا پیش از روز برگزیت در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ این توافق را تأیید کند. بسیاری از نمایندگان مجلس عوام هشدار داده‌اند که از این توافق حمایت نخواهند کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، در صورتی که شرایط مورد قبول اتحادیه اروپا به تصویب پارلمان بریتانیا نرسد، دولت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس ناچار خواهد بود برای تصحیح برخی مفاد مورد نظر پارلمان به سرمیز مذاکره بازگردد یا خروج انگلیس بدون دستیابی به توافق بر سر روابط آتی با اتحادیه اروپا صورت گیرد. حدود ۹۰ نفر از نمایندگان هم‌حزبی «می» با طرح او مخالفند. ترزا می‌در ماه‌های اخیر از سوی هم‌حزبی‌های خود تحت فشار بود و حتی اخباری مبنی بر برکناری وی از سوی حزب محافظه‌کار شنیده می‌شد.

روز غمبار اروپا و انگلیس

به‌رغم توافق انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر جدایی از یکدیگر، اما موج انتقاد‌ها از این توافق تاریخی گسترده بود. به گزارش روزنامه گاردین، بوریس جانسون، وزیرخارجه سابق انگلیس که به دلیل اختلاف بر سر نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، چند ماه پیش استعفا کرد، دیروز در کنفرانس حزب «اتحادطلبان دموکرات» گفت: «لندن با این توافق اشتباه تاریخی انجام داد که طی آن به یک اقتصاد نیمه کلونی اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد.

اگر ما جلوی این راه را نگیریم به سمت آن چیزی خواهیم رفت که بروکسل می‌خواهد، یعنی یک دولت ماهواره‌ای». ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا با تراژدی خواندن این توافق گفت: «آیندگان از این روز به عنوان روزی غمبار یاد خواهند کرد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «امروز نه روز شادمانی است و نه روز عزا، امروز روز انتخاب یک ملت دارای حاکمیت است، امروز روز عزت و مسئولیت جمعی ماست». مارک روته، نخست‌وزیر هلند برگزیت را نوعی شکست برای هر دو طرف توصیف کرد و گفت: «هیچ‌کس برنده نیست. همه بازنده‌ایم، اما این توافق یک مفاهمه قابل قبول است که به خانم می‌فرصتی برای دستیابی به راه‌حل داده است». همچنین دونالد تاسک، دبیر اجلاس سران اتحادیه در بروکسل گفت: «هیچ‌کس دلیلی برای خوشحالی نخواهد داشت، اما دوستان تا به آخر دوست باقی خواهند ماند.»

دورنمای مبهم لندن
نخست‌وزیر انگلیس که دستش از اتحادیه اروپا و کمک‌های آن کوتاه شده، دست به دامن مردم خود شده و دیروز با نوشتن نامه سرگشاده‌ای از مردم کشورش خواست از پیش‌نویس توافق اخیری که با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت حاصل کرده حمایت کنند. به گزارش روزنامه «دیلی‌میل»، تراز می‌تأکید کرد: «ترک اتحادیه اروپا یک فصل جدید در زندگی ملی ما را رقم می‌زند و بعد از مجادلات تلخ بر سر اروپا ما شاهد رسیدن زمان آشتی و از نو شروع کردن خواهیم بود.» می‌درحالی مستقیماً از مردم درخواست حمایت کرده که هنوز از حمایت کامل حزب خودش از این توافق اطمینان خاطر ندارد. هرچند ترزا می، چشم‌انداز این توافق را برای مردم انگلیس روشن توصیف کرده است، اما دورنمای روشنی برای لندن وجود ندارد. به گزارش رویترز، به‌رغم حمایت ترزا می‌از این توافق، اما بازرگانان و تجار بریتانیایی درباره برگزیت بدون توافق و ضرر‌های اقتصادی فراوانی که برای این کشور دارد به شدت هشدار داده‌اند.

بر اساس آمار‌های منتشر شده، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تولید ناخالص داخلی این کشور میلیارد‌ها دلار کاهش خواهد یافت. همچنین این احتمال وجود دارد که در صورت رأی نیاوردن این توافق در پارلمان انگلیس، دولت ترزا می‌در آستانه فروپاشی قرار بگیرد تا شرایط برای انتخابات زودهنگام در این کشور هموار شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، درحالی که تنها چهار ماه دیگر تا زمان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باقی است، اما با توجه به مخالفت‌های نمایندگان پارلمان این کشور با توافق کنونی برگزیت، آینده مبهمی در انتظار این توافق است. توافقنامه خروج به ویژه موضوع هزینه‌هایی را که لندن باید به اتحادیه اروپا بپردازد بدون ارائه آمار حل می‌کند و در آن راه‌حل بحث‌برانگیز برای جلوگیری از بازگشت به مرز‌های فیزیکی بین ایرلند و ایرلند شمالی پیش‌بینی می‌شود. همه‌پرسی درباره جدایی یا باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ برگزار شد و ۹/ ۵۱ درصد از رأی‌دهندگان خواستار خروج شده و ۱ /۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان هم به ماندن رأی دادند، اما با آشکار شدن تبعات اقتصادی این بحران بر اقتصاد لندن، میلیون‌ها نفر از طرفداران برگزیت، خواستار برگزاری همه‌پرسی دوم شدند.
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *