جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
گزارش عزاداری در عید قربان /

استقبال سلیقه‌ای از محرم ممنوع!

يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 636160
یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما اِعمال سلیقه در دین است. این سلیقه را نباید به دین تحمیل کرد.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: باغ موزه قصر تهران با مدیریت یک مداح عزیز و مشهور، شب عرفه میزبان آیین اهتزاز پرچم امام حسین علیه‌السلام بر فراز مزار شهدای گمنام بود و تلویزیون هم گزارشی از آن در روز عید قربان (!) پخش کرد. هرچند دفن شهدای عزیز گمنام در این باغ موزه که شب‌های تابستان میزبان آهنگ‌های مُطرِب و انواع مظاهر بدحجابی است شاید محل تأمل باشد، اما سخن در این مطلب درباره استقبال سلیقه‌ای از ماه محرم است. ماه محرم به لحاظ ارزش روی چشم ما قرار دارد و دل‌ها برای عزای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌تپد اما استقبال از این ماه آنهم قبل از فرارسیدن بزرگترین عید (یعنی غدیرخم) که فراموشی آن سبب وقوع حادثه عاشورا شد باید مورد توجه قرار گیرد.
  
اینکه ما شهر را سیاه‌پوش کنیم و بعد در عید سعید غدیر خم این چهره به چشم بینندگان بنشیند جز یک بدسلیقگی چیزی نیست و البته موجب زدگی برخی جوانان و سبب سوء استفاده بعضی از مُعاندین هم می‌شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در روزهای منتهی به عید غدیر بخصوص از عید قربان به بعد چهره شهر با شادی مقدّس آذین بسته شود و صدا و سیما هم برنامه‌های عادی خود را مانند عید نوروز در این روز قطع کرده و ویژه برنامه‌های با کیفیت و مناسب عید غدیرخم پخش نماید.
 
یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما اِعمال سلیقه در دین است. این سلیقه را نباید به دین تحمیل کرد. حتی در روز عرفه هم این مشکل وجود دارد. چقدر بزرگان دین ما سفارش کرده‌اند میان دعا روضه نخوانید و مردم را خسته نکنید. چند درصد از آقایان مداح مشهور به این سفارش بزرگان دین عمل کرده و می‌کنند؟! چه خوب است صدا و سیما هم در روز عرفه بجای آنکه چند ساعت از چند کانال یک دعای طولانی (و البته بسیار با مضمون عالی اما نه مناسب همه اقشار جامعه) را پخش کند، به تنوع اعمال این روز در مفاتیح الجنان توجه نموده و این تنوع را هم به تصویر بکشد. چه اشکالی دارد که یک کانال هم در روز عرفه مثلاً صد بار سوره توحید را قرائت کند یا یک کانال دعای عرفه را مختصر برای جوان‌هایی که نمی‌خواهند چند ساعت مشغول دعا خواندن باشند پخش کند؟
 
امید که همه ما بجای غلبه دادن سلیقه شخصی، آنچه متن دین است را مورد احترام و مبنای عمل قرار دهیم.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *