چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

ارتباط کیسینجر با روسیه و مقابله با چین

دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 630520
گفته می‌شود، ‌"هنری کیسینجر" به رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد نموده تا برای مقابله با چین، با روسیه همکاری کند، ولی مسئله اینجاست که شرایط جهانی تغییر کرده و مسکو حاضر نیست دوستی خود با پکن را به هیچ بهایی از دست بدهد.
ارتباط کیسینجر با روسیه و مقابله با چین
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه «گازیتا.رو» در تحلیلی می‌نویسد: "هنری کیسینجر" دیپلمات باتجربه آمریکا و وزیر امور خارجه اسبق این کشور، بارها با دونالد ترامپ و مشاوران وی دیدار کرده و به آنها توصیه نموده تا برای مقابله با تهدیدات روزافزون چین، با روسیه همکاری کنند، یعنی از راهکاری که وی در دهه 1970برای بازدارندگی اتحاد جماهیر شوروی بکار گرفته بود، استفاده کنند. این در حالی است که کارشناسان بعید می‌دانند راهکار کیسینجر برای دوین مرتبه و در شرایط کنونی جهان کارآمد باشد.

کیسینجر به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد نموده تا برای مقابله با تهدیدات از سوی چین که در حال افزایش است، با روسیه همکاری کند. وزیر خارجه سابق آمریکا معتقد است که روشی که پیش از این برای بازدارندگی اتحاد جماهیر شوروی به منظور ممانعت از اتحاد آن با چین به کار گرفته شده، اکنون نیز قابل اجراست.

منابع خبری متعدد از چندین دیدار کیسینجر با ترامپ برای بررسی این نظریه خبر دادند. از زمان فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ در سال 2016 وی حداقل سه بار با کیسینجر دیدار کرده است.این نظریه پرداز آمریکایی امکان نزدیکی به روسیه و دیگر کشورهای منطقه برای بازدارندگی چین را با "جرالد کوشنر" داماد ترامپ و مشاور وی در زمینه مسایل مهم سیاست خارجی نیز در میان گذاشته است. در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 نه تنها کیسینجر، بلکه بسیاری از شخصیت‌های نزدیک به ترامپ، از ضرورت سرو سامان دادن روابط آمریکا با روسیه و همچنین کشورهای ژاپن، فیلیپین و هند به منظور مقابله با تهدید چین، صحبت به میان آورده بودند.

روسیه جایگزینی برای روابط مستحکم خود با چین نمی‌بیند
به عقیده "تیموفی بورداچیف" مدیر برنامه‌ای باشگاه مباحثات بین المللی «والدای» روسیه، تلاش کیسینجر برای استفاده مجدد از روش‌های دهه شصت و هفتاد، قابل درک است، ولی با توجه به واقعیت‌های جهان کنونی، اجرای این طرح‌ها غیرممکن به نشر می‌رسد.

وی گفت: «این راهکار یکی از دستاوردهای علمی، حرفه‌ای و سیاسی کیسینجر به شمار می رود و او اطمینان دارد که این طرح در شرایط کنونی نیز پاسخگوی نیازهای آمریکاست، ولی به عقیده من، شرایط تاریخی در جهان کاملا تغییر کرده و در حال حاضر بعید است اجرای این طرح موفقیت آمیز باشد. برغم اینکه روسیه نیز نگرانی‌هایی در رابطه با رشد روزافزون چین دارد، ولی اهمیت روابط مسکو با پکن آنقدر زیاد است که جایگزینی برای آن نمی توان پیدا کرد.»

دونالد ترامپ نیز پیش از این، زمانی که نامزد پست ریاست جمهوری آمریکا بود،  گفته بود که برای بازدارندگی چین لازم است تا با روسیه متحد شد. به گفته برخی منابع خبری، علائمی از علاقه‌مندی ترامپ به راهکار کیسینجر بعد از آغاز دوره ریاست جمهوری وی نیز دیده میشد، ولی این نظریه در میان سیاستمداران آمریکایی مورد حمایت قرار نگرفت. ضمن اینکه سیاست ترامپ برای نزدیک شدن به روسیه نیز با انتقاد شدید داخلی مواجه شد. مسئله این است که در ایالات متحده نزدیک شدن رئیس جمهور آمریکا به ولادیمیر پوتین برای برخی نیروهای سیاسی چندان مفید نخواهد بود.

واشنگتن نمی‌تواند بهای سنگین از دست دادن روابط روسیه با چین را بپردازد
"الکساندر لومانوف" کارشناس ارشد موسسه شرق دور در آکادمی علوم روسیه به این روزنامه گفته است، توصیه کیسینجر به ترامپ برای همکاری با روسیه علیه  چین ممکن است به نفع رئیس‌جمهور آمریکا باشد و مواضع وی در رویارویی سیاسی داخلی در ایالات متحده را تقویت کند.

این در حالی است که به عقیده بوردایف، دونالد ترامپ در حال حاضر امکاناتی که ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا، زمانی که کیسینجر وزیر امور خارجه این کشور بود را در اختیار ندارد.به گفته وی، در حال حاضر جامعه آمریکا در یک بحران جدی سیاسی به سر می برد و طرح کسینجر در این شرایط قابل اجرا نیست. بر اساس طرح کیسینجر، بهتر آن است که آمریکا به جای اینکه بطور همزمان در دو جبهه با رقبای خود مقابله کند، با یکی از آنها سازش کرده و روی جبهه قوی‌تر متمرکز شود. ولی مشکل اینجاست که واشنگتن نمی‌تواند بهایی را به روسیه پیشنهاد کند تا مسکو بین آمریکا و چین، اولی را انتخاب کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *