جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دیدار سران چین،ژاپن و کره جنوبی با محورکره شمالی

چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 610375
رهبران چین، ژاپن و کره جنوبی در شرایطی در شهر توکیو با یکدیگر دیدار کردند که موضع مشترک و متحدی را در برابر اقدامات کره شمالی نشان داده‌اند.
دیدار سران چین،ژاپن و کره جنوبی با محورکره شمالی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، دیدار رهبران چین، ژاپن و کره جنوبی امروز چهارشنبه در شهر توکیو برگزار شده و رهبران این سه کشور آسیایی اتحاد خود را علیه هرگونه اقدام کره شمالی برای لطمه زدن به پیشرفت های دیپلماتیک اخیر نشان داده اند.

نشست قبلی رهبران سه کشور بزرگ آسیایی در سال 2015 میلادی در شهر سئول برگزار شده بود ولی نشست هفته جاری در شرایطی برگزار می شود که این کشورها علی رغم مناقشات مرزی و تاریخی دیرینه، به دنبال حل و فصل مسئله هسته ای و موشکی کره شمالی هستند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدارهای جداگانه ای با مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی و لی کی کیانگ نخست وزیر چین داشته است. لی کی کیانگ نخستین نخست وزیر چین است که از سال 2010 میلادی سفری رسمی به ژاپن داشته است.

نخست وزیر ژاپن در آغاز این نشست سه جانبه تاکید کرد: برای سه کشور، ایجاد روابط مبتنی بر همکاری برای آینده منطقه، کاملا مهم است.

چین اعلام کرده است که همکاری های منطقه ای مهمترین موضوع این نشست خواهد بود ولی آبه نشان داده است که با توجه به پیشرفت های اخیر دیپلماتیک در شبه جزیره کره و دیدار تاریخی رهبران کره جنوبی و کره شمالی، مساله پیونگ یانگ می تواند مهمترین موضوع این نشست سه جانبه باشد.

رهبر کره شمالی قصد دارد طی هفته های آینده با رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. در حالی که اقدامات چین تاثیر زیادی در پیشرفت های اخیر برای کاهش تنش در شبه جزیره کره داشته و ظاهرا رهبر کره شمالی روز سه شنبه به شهر دالیان چین سفر کرده است، ولی نخست وزیر ژاپن تاکید کرده است که برای دستیابی به خلع سلاح باید تلاش های بیشتری انجام شود.

شینزو آبه گفت: ما امیدواریم این تلاش ها به همراه اقدامات سازمان ملل در نهایت منجر به خلع سلاح غیرقابل بازگشت، کامل و قابل راستی آزمایی شود. ما سه کشور باید تماس خود را با جامعه بین المللی حفظ کنیم و از کره شمالی بخواهیم تا اقدامات قاطع و مشخصی را انجام دهد.

به اعتقاد برخی تحلیلگران سیاسی، در شرایطی که ترامپ فشارهای تجاری بر چین و ژاپن را افزایش داده است، این گفت‌وگوها می تواند فرصت مهمی برای ارتقای اتحاد منطقه ای باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *