سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۳۴
نقد اظهارات روحانی/ قسمت اول

​آقای رئیس‌جمهور از کدام دولت انتقاد کنیم؟/ دولت دل‌نازک نیست که منتقدان را «ناقص‌العقل» می‌خواند؟

دولت چه می‌خواهد؛ نوکر یا مدیر؟
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 605692
روحانی درحالی با کنایه بازهم به منتقدان چراغ سبز نشان داد که پیشتر در برابر منتقدان دولت مواضع تندی اتخاذ کرده است.
​آقای رئیس‌جمهور از کدام دولت انتقاد کنیم؟/ دولت دل‌نازک نیست که منتقدان را «ناقص‌العقل» می‌خواند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: رئیس جمهور صبح امروز در سخنرانی که در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید ایراد کرد، بازهم بیان داشت که از دولت انتقاد کنید.

به گزارش جهان نيوز، روحانی در همین رابطه اظهار داشت: « از ما انتقاد کنید؛ چرا که ما دلنازک و زود رنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم. ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید. از رئیس جمهور انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند، انتقاد کردن جزو حقوق شهروندی  است. »

اگر دولت حامی منتقدان است؛ دلیل توهین‌های مجدد چیست؟
روحانی درحالی با کنایه بازهم به منتقدان چراغ سبز نشان داد که پیشتر در برابر منتقدان دولت مواضع تندی اتخاذ کرده است.

آخرین تعبیر و اصطلاح منفی که رئیس جمهور درباره منتقدان به کار برد اسفندماه سال گذشته بود که آنان را مشتی «کم‌عقل» نامید که بر اساس بی‌تدبیری و کم‌عقلی از دولت انتقاد می‌کنند. این موضوع مورد توجه افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. جالب اینجاست که دامنه واکنش به این سخنان روحانی تنها منتقدان را در بر نمی‌گیرد و حتی خبرنگار بی‌بی‌سی‌ فارسی هم به آن واکنش نشان داد و مطرح کرد که پس این توهین‌ها را چه کسی به منتقدان کرده است.



این درحالی بود که پیش از این روحانی گفته بود از بستن دهان منتقدان به خدا پناه می‌برد، اما با کم عقل خواندن منتقدان پنجاه و چهارمین توهین طی این چند سال ریاست جمهوری را نسبت به منتقدان روا داشت که در همین نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که امروز (شنبه اول اردیبهشت) برگزار شد، مجدداً در پنجاه‌وپنج مین توهین رسمی ثبت‌شده، منتقدان دولت را "ناقص‌العقل" خواند.

روحانی در اظهارات امروزش درحالی‌که دستگاه نظارتی را خطاب قرار داده بودند، کسانی که به دولت پیشنهادهای انتقادی می‌دهند را ناقص‌العقل خواند.
 

در کلکسیون ناسزاهای حسن روحانی به منتقدان می‌توان واژه‌هایی مانند، ترسو و بزدل، دروغگو، بی شناسنامه، عصر حجری، کم سواد، هوچی باز، متوهم و ... را مشاهده کرد.

در این حیطه باید این سوال پاسخ داده شود که اگر دولت اجازه انتقاد می دهد و آنرا جزو حقوق شهروندی اعلام می‌کند پس دلیل اینهمه توهین که کلکسیونی از اصطلاحات ناپسند را تشکیل می‌دهد، چیست؟

چرا روحانی به دستگاه ها نظارتی حمله کرد؟
البته رئیس جمهور درحالی بیان می کند که دولت دلنازک و زودرنج نیست که در قسمت دیگری از این سخنرانی بیان می کند: ‌« گاهی دیدم دستگاه نظارتی برای ما نوشته مدل هواپیمایی که می‌خرید این مدلی باشد من در پاسخ نوشتم به توچه ربطی دارد و چه کاره‌ هستی و فکر کرده دستگاه نظارتی می‌تواند نوع اتومبیل و کشتی و هواپیما را برای ما تعیین کند.»

با این حال، این سوال به‌وجود می‌آید که منتقدان و دستگاه‌های نظارتی که بر اساس وظیفه انسانی و وظیفه شغلی ( دستگاه‌های نظارتی) عمل می کنند، چگونه باید از دولت انتقاد کنند که بعدها از عبارت‌های ناپسند در امان بمانند.

البته حمله روحانی به دستگاه‌های نظارتی که از لحاظ قانون اساسی جزو وظایف آنان است، جای تعجب دارد. اگر قوه مجریه، وظیفه اجرای امور را دارد اما نهادهای نظارتی هم طبق وظیفه باید بر حسن اجرای کار دولت نظارت داشته باشند و هر گونه خطایی در این زمینه را گزارش داده و دولت بررسی و اقدام به اصلاح آن کند. اینکه رئیس جمهور بیان می کند که منتقدان باید اجازه انتقاد داشته باشند و با واژه « به تو چه» دستگاه‌های نظارتی که وظیفه قانونی در این عرصه را دارند مورد خطاب قرار می دهد، بسیار قابل تامل است.

دولت چه می خواهد؛ نوکر یا مدیر؟
همچنین رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان امروز خود، بیان داشت که « باید باورمان شود بالاتر از نوکری ملت نداریم، ما بالاتر از این نیستیم که خادم و نوکری برای مردم هستیم و اگر کسی خود را بالاتر از خادمی می داند پس معنای حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم سالاری دینی را هم لمس و حس نکرده است.»

روحانی با یادآوری این که اساس دولت همین است، گفت: «سخنم همین یک کلمه است که به فکر مردم باشیم و بالاتر از نوکری ملت نداریم، برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به آنان احترام بگذاریم.»

این درحالی است که چند سال پیش روحانی بیان کرده بود: « مردم دلار نمی خواهند صداقت و برنامه می‌خواهند ما نیاز به نوکر نداریم نیاز به مدیر داریم. ما نیاز به نوکر مدیر داریم، نه نوکر خالی، تنها نوکر بودن کافی نیست.»



به نظر می رسد در دولت دو انگاری جالبی وجود دارد که بنا بر شرایط زمانی تغییر می کند. روزگاری روحانی با کنایه به دولت گذشته بیان می کند که کشور مدیر می خواهند نه نوکر و این روزها مطرح می‌کند که دولت نوکر می خواهد. با این  اوصاف مشخص نیست مدار هدایت دولت روی کدام رویکرد می چرخد و با این اوصاف به نظر می‌رسد هیچ کدام از رویکردها که به طور نصفه و نیمه مطرح و با صحبت‌های جدید تکذیب می شود و تناقض فاحش در آن وجود دارد، مجال اجرایی شدن نمی یابند.  درواقع با این رویکردهای ناقص مدیران دولتی نمی دانند برای مردم نوکری کنند یا مدیریت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور متاسفیم که با این ادبیات با مردم سخن می گویی اون مامور که به حق وظیفه اش را انجام داده مورد توبیخ قرار می گیرد اما شما هم در مقام کلام همان خشونت را در رفتارت داری چه؟
تهرونی
Iran, Islamic Republic of
بقول وزیرش خسته است
حالا از چه کاری و کجا بماند
اما خب استعفا دهد استراحت کند بیشتر
ایران هم 7روز سراسر جشن و شادی میشود
ثواب شاد کردن دل مردم هم برای خودش!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آخه صبح ساعت ده خستگی چی نگنه استخر بودند. ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا متاسفید.هر کس باد بکارد توفان درو می کند.از کوزه همان تراود که در اوست.اینها زمانی که درحاشیه بودند همه را دروغ گو و عقب افتاده معرفی می کردند.حالا که دیگر سوار اسب مرادند
Canada
آیا این انتقادات فقط به روحانی وارد است؟
Iran, Islamic Republic of
متاسف باشیم ...
Iran, Islamic Republic of
متاسف باشیم که هر وقت مشکلات ناشی از کم کاری ، ندانم کاری ، ... گریبان کشور را می گیرد یا گاف بزرگی از طرف دولت مردان زده می شود آنوقت تمسخر دین و دین داری و نظام یا حمله به ارکان نظام در دستور کار ...قرار می گیرد.
United States
هر زمانی که شیخ حسن زبان نوازش بر منتقدان باز میکند باید دید چه حکمتی در پسش نهفته و قرار هست چه قرارداد ... دیگری را امضا کنند ...
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری امروز: بدون برجام کوچک‌ترین اتفاقی برای کشور نمی‌افتد......!

در این اتش زدن لاستیک ودود ودم حاصله ،میخوان برجام بدفرجام از یادها بره.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
گنجشکی روی درخت چناری نشست
بعد از چند دقیقه به چنار گفت خودت را محکم بگیر من می خوام پرواز کنم
چنار گفت اصلا نشستنت را متوجه نشدم که پروازت را متوجه شوم
حالا حکایت مملکت ما و برجام است
البته برجام قرار بود اندوخته هسته ای را نابود کند که کرد
پس الان دیگر بود و نبودش تفاوتی ندارد
اگر سعدي رحمه الله عليه در اين زمان زنده بود و از او سوال مي كردند ادب از كي آموختي به نظرتان چه جوابي خواهد داد ؟
ملت در مسیر جهنم حواله ای روحانی..........
Iran, Islamic Republic of
اظهار داشت: « از ما انتقاد کنید؛ چرا که ما دلنازک و زود رنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم.............

:)) شما انتقاد کنید ،ما هم با 54 لقب از خجالتتون در میائیم! ودر حالیکه رسما اعلام کردیم ما مسئول فرستادن به بهشت شما نیستیم ! ولی خود را موظف به ""فرستادنتون به جهنم هستیم تا گرم شوید""
اینه آزادی انتقاد به سبک دولتی که دیگه حتی خودش هم به خودش نمیگه :دولت تدبیر وامید!

البته ما هنوز منتظر اعلام رسمی میزان حقوق ومزایای رئیس جمهور وزرا ومعاونین ومدیران ارشد هستیم، که قرار بود طبق قانون حقوق شهروندی خود دولت ،مبنی بر جریان آزاد اطلاعات وشفاف سازی ! از فروردین امسال اعلام رسمی بشه !
در جهنم نیاز به کاری داریم تا سرگرم شیم ! این حقوقها رو میخونیم ومشعوف میشویم.

ما منتظــــــــــــــــــریم.
Iran, Islamic Republic of
بخدا یک کلمه بگی ...نمیتونم کاری بکنم مردم ازت ناراحت نمیشن و بهت حق میدن ...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
از این جا به بعد باید دولت رو هل داد! دیگه این دولت ته کشیده.... برجام و رابطه باکدخدا چیزی جز هیچ، عائد این دیپلماتهای خود امیر کبیر پندار نکرده.. در این وقت اضافی با کلیپ و جنجال و فرافکنی وقت کشی خواهند کرد
Iran, Islamic Republic of
ریاست محترم دولت! شما که از ۵۵ عیب منتقدان بری هستید، لطفا ۵۵ کار بدون عیب دولت تان را بیان بفرمایید
سعید110
Iran, Islamic Republic of
آنچنان رونق اقتصادی از محل برجام چه شد؟!
چرا مؤسسات مالی با مجوز شما و زیر نظر شما پول مردم را خوردند و همه 80 میلیون ایرانی تاوان این بی تدبیری و انشاء الله که اشتباه را باید بدهند؟1
Iran, Islamic Republic of
همه گردوخاک سخنان امروز برای همین بود که این سوالها محو بشه ! شمامثل اینکه دلت میخواد با 55 لقب بری جهنم ها !
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند بر نوکران بی گانه آره مملکت نوکر نمی خواهد
Iran, Islamic Republic of
«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره نحوه تلاش و فعالیت روحانی گفته بود:

«تحلیل من این است که آقای روحانی برخلاف روسای جمهور قبلی حتی آقای احمدی‌نژاد، برای وزرای خود وقت نگذاشته و وارد کارهای ریزودرشت وزارتخانه‌ای نشده و ارزیابی از توانمندی و کار درون وزارتخانه‌ای ندارد. بالاخره این گلایه‌ای است که از آقای روحانی بوده و در هیچ‌کدام از رؤسای جمهور پس از انقلاب سابقه نداشته که رئیس‌جمهور برای وزرا و استانداران خود وقت گفت‌وگوی اختصاصی نمی‌گذارد. آقای روحانی رئیس‌جمهور خوبی است و از او حمایت کامل کرده و به عملکردش نمره قبولی می‌دهم، اما تعبیری را حتماً به کار می‌برم که در مقایسه با ۴ رئیس‌جمهور گذشته آقای روحانی رئیس‌جمهور کم‌حوصله‌ای است و در سطح بالای مدیریتی کم‌حوصله بودن نمره بالایی ندارد. امروز پس از ۵ سال آقای روحانی باید ارزیابی روشنی از تک‌تک دولتمردان خود داشته باشد که من معتقدم ندارد».
«عبدالله ناصری» همچنین گفته بود:

«روحانی باوجوداینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است...به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست».
Iran, Islamic Republic of
روحانی امروز:عقل ناقص تو که مبنا نیست، آقای دستگاه نظارتی!

بعد چطوری دستگاه اجرائی عقل کُل شده است !الله اعلم!
Iran, Islamic Republic of
روحانی بهترین رییس جمهوری ایرانه اگر منتقدان بزارن کارکنه
Iran, Islamic Republic of
همسایه ها یاری کنید ! تا یه نفر دولت داری کند ! واقعا روت میشه این حرف رو توی چشم خودت نگاه کنی وبه خودت بگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
بي وجدان از روي تعصب مي فرمايي فلاني بهترين مسئول است
Iran, Islamic Republic of
عزت الله ضرغامی در کانال شخصی خود در پیامرسان سروش با عنوان کلید بزرگی که در سال ۹۲ از زیر عبا بیرون آمد کجاست؟! نوشت:


اگر آمار ۱۰ برابری اشتغال در فضای مجازی ناشی از خستگی است، پس کنایه و زخم زبان به سپاه فداکار جز خواب‌آلودگی چیز دیگری نیست!

کلید پیشکش! قفل جدیدی به انسجام و اتحاد کشور و آرامش مردم نزنید!
Iran, Islamic Republic of
بابا شما چ قدر ساده اید...هر بار که یه مشگل اقتصادی هست و بوجود میاد چند روز بعدش این حرفها و‌حدیثها زده میشه تا نظر جامعه بره حاشیه ...شما چرا این قدر انرژی میگذارید؟؟
Iran, Islamic Republic of
دولتی بی برنامه و آشفته. تقدیم به همه آنهایی که سر و دست شکستند براش
Iran, Islamic Republic of
بابا اینقدرگیر داده اید به نقاط ضعف و قوت یک سخنرانی وسخنرا ن هم نیشتر فرو می کنه -مگه شماها تعارض منفعت برسر مال و املاک مردم دارید که هرگاه فرصت تریبون بدست میاورید مردم را از رفتارهای خودتان مکدر می کنید مگر این مردم چه هیزم تری بشماها فروخته اند که هر صفحه ایی از صفحات روزانه را ورق بزنیم شاهد دعوا درخانواده انقلاب باشیم .چرا بعضی باید آرزوی مرگ کنندوچرا اسباب مرگ مردم را با رفتارهای نسنجیده فراهم می کنید. مردم درگیر مشکلات روزمره شان هستند ودل بهچیک از شماها نبسته اند اگر روزی لازم باشد از انقلابشون دفاع خواهند کرد .چرا اینقدر از مردم مایه میگذارید.
Iran, Islamic Republic of
از دولت نهم و دهم این روزها هم خیلی خریدار دارد ظاهرا به یک اپیدمی هم تبدیل شده حتی خود دولتی های ان زمان هم فهمیده اند نان تو انتقاد از دولت نهم و دهم است.
Netherlands
....
عباس
Iran, Islamic Republic of
سرش با تهش داره پنالتی میزنه.
Iran, Islamic Republic of
رد داده ایشون
از دیار شهید رجایی
Iran, Islamic Republic of
این چه رسم نوکری است که نوکر در خانه 50.000.000.000 زندگی می‌کند و ماشین چند صد ملیونی سوار می‌شود و حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و آقا که مردم باشند، از تهیة کرایه خانة 50 متری و ماشین پراید 10 ملیونی عاجزند؛ در ضمن بیکار هم هستند.
آقای نوکر! دیگه نوکری بس است؛ بیا جامون عوض کنیم. دیگه راضی به زحمت شما نیستیم.
Iran, Islamic Republic of
ازصداوسیماگله مندم که دراخبارساعت ۱۴ ... روحانی راسانسورکرد...
Iran, Islamic Republic of
چه گله ایی داری مگر در این مملکت زندگی نمی کنی رسانه های خارجی از ده اخبار نه تاش راست و درست است بعد وسط اخبار یک دروغ را غالب می کنند به مردم وبرای همین دروغ انها را اکثرا باور می کنند.اما صدا و سیما از ده تا خبر کل ده تا دروغ وسانسور شده است.تا مجبور نشوند خبر درست منتشر نمی کنند .صدا و سیما یک رسانه حزبی است .این که کدام طرفی باشد بستگی به این است که چه کسی رییس باشد.تعداد دیش ها بر روی پشت بامها نشانه اعتماد مردم به صداوسیما است