شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

حمایت از تولید و تناقض خودروی ایرانی

محسن مهدیان
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 600855
خودکفائی یعنی اتکا به تولید داخلی فارغ از #رقابت با دنیا. اما استقلال یا همان اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی برای رقابت با رقبای خارجی.
جهان نيوز - محسن مهدیان: اسم #تولید_داخلی که میاد ناخواسته ذهن ها سمت #ایران_خودرو و #سایپا می رود. رفتار #انحصاری و #سوداگرانه خودروسازان داخلی در تولید خودروی بی کیفیت و گران قیمت، ذهنیت تاریخی مردم در حمایت از تولید را تخریب کردند. 
 
اما باید چه کرد؟ آیا سال حمایت از تولید داخلی بهانه ای برای استمرار وضع کنونی و شرایط #رانتی برای برخی شرکت هاست؟
یک نکته را باید توجه کرد؛ بین #اقتصاد_مقاومتی با #خودکفائی_اقتصادی و یاخوداتکائی اقتصادی تفاوت است. اساسا امروزه حرف از خودکفائی اقتصادی بی معنی است. بجای خودکفائی باید از #استقلال_اقتصادی یا همان اقتصاد مقاومتی سخن گفت.
تفاوت ایندو چیست؟ 
 
خودکفائی یعنی اتکا به تولید داخلی فارغ از #رقابت با دنیا. اما استقلال یا همان اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی برای رقابت با رقبای خارجی. 
رهبری درباره اقتصاد مقاومتی می گویند اقتصادی که در مقابل تکانه ها و شوک های خارجی مقاوم باشد. شوک و تکانه خارجی فقط تحریم نیست. تولید کننده داخلی باید بتواند با رقیب مشابه خارجی رقابت کند؛ هم در قیمت و هم کیفیت. البته رسیدن به این مرحله #حمایت می خواهد.
 
با این توضیح حمایت از تولید داخلی باید همراه با دو #شرط باشد؛ #محدود باشد و #مشروط. 
محدود باشد یعنی به تولید کننده فرصت داده شود تا فلان زمان مشخص، قدرت رقابت پیدا کند و احساس مادام العمری در حمایت رانتی و بازار انحصاری نداشته باشد. 
دوم اینکه مشروط باشد که تولید کننده باید سود خود را از طریق رشد بهره وری کسب کند نه افزایش قیمت. باید به اشتغال و سرمایه گذاری و نوآوری و کیفی سازی توجه داشته باشد و با شاخص های کمی عملکرد این بخش در رقابت پذیری مورد ارزیابی قرار گیرد. 
 
در غیر اینصورت حمایت از تولید داخلی فرصتی برای انحصار تولید کننده و ظلم به مصرف کننده می شود و بعد از مدتی تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی ازبین خواهد رفت.
مرجع : کانال تلگرامی نویسنده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *