جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

همه پای کار کالای ایرانی

حجت‌الله عبدالملکی
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 601141
توسعه سرمایه‌گذاری در مسیر حمایت از تولید داخلی و اشتغال بسیار پررنگ است. از این‌رو ضرورت دارد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه بیش از گذشته فراهم شود.
جهان نيوز - دکتر حجت‌الله عبدالملکی*: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود، توجه مردم و مسئولان را فراتر از بحث خرید تولیدات داخلی در جهت حمایت از کالای ایرانی بردند. شعار سال مستلزم برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و توجه به تمامی ابعاد و جوانب کار است. بازار فروش و خرید کالا یکی از گزینه‌های مهم در جهت حمایت از تولید ملی است، ولی فراتر از این موضوع باید به بحث حوزه تولید و تجارت توجهی ویژه کرد.
 
در بخش تولید برای این که کالای باکیفیت‌تر تولید و به قیمت مناسب عرضه شود، خود تولیدکنندگان نیز باید حامی کالای ایرانی باشند و با حساسیت ویژه‌ای این موضوع را دنبال کنند.
 
کالای ایرانی از سمت علم و فناوری باید حمایت شود، چراکه امروز بدون فناوری روز امکان تولید اقلام باکیفیت، قیمت مناسب و همین‌طور رقابت‌پذیر در مملکت وجود نخواهد داشت. بعلاوه برای حمایت از کالای ایرانی باید نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد جامعه هدایت شود.
 
توسعه سرمایه‌گذاری در مسیر حمایت از تولید داخلی و اشتغال بسیار پررنگ است. از این‌رو ضرورت دارد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه بیش از گذشته فراهم شود.
 
بسیاری از کالاهای ساخت داخل از حیث رقابت‌پذیری و کیفیت، حرف زیادی برای گفتن در سطح بازارهای بین‌المللی دارند ولی تولیدکنندگان توان عرضه و حضور در این بازارها را ندارند، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها باید به نحوی باشد که تولیدات داخلی براحتی امکان ورود و حضور در بازارهای جهانی را پیدا کنند. برای تبدیل شعار سال از حرف به عمل همه باید پای کار باشند و نقش اصناف و تشکل‌ها در این میان بسیار اساسی و قابل توجه است.
 
واحدهای صنفی در فروش کالا اجناس داخلی را بر اقلام خارجی ترجیح دهند. خوشبختانه به همت کارآفرینان، کارگران و سرمایه‌گذاران امروز، کالاهای باکیفیت و استاندارد در سطح کشور تولید می‌شود. از این‌رو ضرورت دارد برای توسعه فروش بازار این اقلام در داخل و خارج برنامه‌ریزی شود و تلاش گسترده‌ای صورت گیرد.
 
ترجیح عرضه و فروش کالای ساخت داخل نسبت به محصولات مشابه سایر کشورها از سوی واحدهای صنفی ضمن پایدار کردن روند تولید و اشتغال می‌تواند راهکاری مناسبی برای حمایت از کالای ایرانی در جامعه باشد.
 
معرفی و شناساندن کالای ایرانی در جهت تحقق‌پذیری شعار سال خیلی مهم و قابل توجه است، بنابراین نقش رسانه‌ها و مراکز تبلیغی و فرهنگی در این عرصه بسیار کلیدی است. رقیب خارجی کالای ایرانی ضمن در اختیار داشتن قدرت مالی بالاتر، رسانه‌های قوی‌تر، هنر بیشتری در جهت فروش و معرفی کالاهای خود به خرج می‌دهد، بنابراین می‌طلبد برای معرفی و مصرف تولیدات ساخت داخل همه پای کار باشد.
* عضو هیأت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *