شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

واکنش مردم به طرح «اعاده اموال نامشروع»

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 595693
برخی مردم در واکنش به طرح «اعاده اموال نامشروع» ضمن استقبال از این طرح خواستار برخورد با همه مسئولان فارغ از جناح بندی های سیاسی و حزبی و بدون خطر فرمز شدند.
به گزارش جهان نيوز، اهمیت طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» که هم اکنون در مجلس درحال جمع آوری امضا برای بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است، ما را بر آن داشت که نظرات مردم و کاربران تسنیم را در این خصوص جویا شویم.

همانطور که پیش بینی می شد مردم از طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان استقبال خوبی کردند ولی نگرانی اصلی آنها این است که این طرح نیز به مانند سایر طرح های مشابه به آرشیو تاریخ منتقل شود و در بین سایر طرح ها و قوانین بایگانی گردد.

درخواست اصلی مردم از نمایندگان مجلس تصویب سریع طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان و البته رصد عملیاتی شدن آن است. مردم نگران هستند که برخی مسئولان که منافع‌شان به خطر افتاده، در اجرای طرح سنگ اندازی کنند.

تقریباً تمام مردمی که نظرات آنها را جویا شدیم و البته کاربران تسنیم که نظرات خود را در این خبرگزاری ثبت کرده اند، یک خواست مشترک داشته اند آنهم اینکه خط قرمزی بین مسئولان وجود نداشته باشد و جزئیات بررسی ها به صورت دقیق به مردم اعلام شود.

در ادامه نظرات مردم را درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان می خوانید؛
* تمام مسئولان به سوال «از کجا آورده اید؟» پاسخ بدهند
خانم جوانی که کارمند اداره خصوصی است می گوید: طرح خوبی است که با فساد مقابله میکند. این طرح در صورت اجرا موجب شفافیت میشود. همه مسئولین باید به این سوال که «از کجا آورده اید؟» پاسخ بدهند.
فرد دیگری که در بخش دولتی فعالیت دارد، با بیان اینکه اصل طرح عالی است، گفت: مردم بیچاره ای که سال ها بدون اینکه وضعیت منابع و مصارف کشور را بدانند، در بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی به شدت تحت فشار هستند. در صورت عملی شدن این طرح شاید حداقل مردم بدانند که کدام مقام و پستی حقشان را خورده است.

کارمند یکی از شرکت های خصوصی با تاکید براینکه طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان طرح خیلی خوبی است، می گوید: اگر این طرح تصویب و عملی شود به طور حتم رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت.
وی معتقد است: اما مردم هم باید بدانند که پولی از این محل به بیت المال برمیگردد یا نه! باید مشخص شود که اجرای این طرح تفاوتی در حال مردم و کارمندان ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

یکی دیگر از شهرواندان تهرانی می گوید: این طرح خیلی خوب است و اگر هیچ فایده ای برای مدیران قبلی نداشته باشد باعث می شود مسئولانی که بعدا مسئولیت می گیرند حواسشان را جمع کنند و بدانند اموالشان بررسی میشود.

* خط قرمزی بین مسئولان وجود نداشته باشد/ جزئیات به مردم اعلام شود
فرد دیگری با تاکید براینکه اعاده اموال نامشروع مسئولان طرح خوبی است اما به شرطی که این مسائل در آن رعایت شود، گفت: 1. این مسولان در همه رده ها بدون لحاظ کردن جناح بندی های مرسوم باشند.  2. جزییات کسب درآمدها بجز حقوق مصوب دقیق مشخص شود و در نهایت بعد از گردآوری اطلاعات بتوان آن را مقایسه کرد و خروجی های اطلاعاتی مناسب و معنی دار به دست آید.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی می گوید: در این شرایط براحتی همه مسئولان را می توان رتبه بندی کرد که کدام اشخاص از کدام محل درآمدهای خارج از عرف داشته اند در مقایسه با همه مسولانی که در آمار وجود دارد در چه جایگاهی قرار دارد.

کارمند یکی از ادارات دولتی در همین ارتباط می گوید: اطلاعات تجمیع شده به صورت یک اطلاعات مبنایی برای همیشه و همه مسولان قرار گیرد و سر آغاز ثبت همیشگی این اطلاعات برای مسولان شود و صرفا با هدف یک گزارش آماری ساده نباشد و چون مجلس آن را تایید می کند، ثبت و جمع آوری و سازماندهی آن نیز حساسیت های خاصی را شامل نمی شود.

فرد دیگری تاکید دارد که  فقط شفاف بودن اطلاعات و یکدست بودن مقامات اصالت و اعتبار این کار را تایید می کند و لاغیر.

* مسابقه مسئولان برای کسب درآمد نامشروع/ توقع دارید مسئولان همکاری کنند؟
یکی از شهروندان تهرانی معتقد است: وقتی ثروت یک وزیر بیش از هزار میلیارد تومان است و اکثر مدیران ارشد وسایر وزراء فعلی و قبلی ثروتی در حد دهها و صدها میلیارد دارند، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، الان مسابقه است برای کسب درآمد نامشروع چطور توقع دارید مسئولان همکاری کنند با این طرح با اینکه اکثریت آنها به نحوی پایشان گیر است.
هموطن دیگری در خصوص طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان بر این باور است که بنا بر واقعیات موجود تنها راه نجات فوری ما، فرودستان و فقرا، توزیع سهام ثروت های عمومی است، کشور دارای منابع عظیم ثروت عمومی است.
وی می گوید: این ثروت ها میتواند در قالب توزیع رایگان و فوری سهام به نیازمندان و فقرا، موجب ریشه کردن فقر و ایجاد اشتغال و افزایش ازدواج و جلوگیری مفاسد اجتماعی مانند بزه کاری و حفظ تمامیت ارضی و انسجام ملی مردم ایران شود و همزیستی همه اقوام مردم ایران را به دنبال داشته باشد. در نهایت موجب سلامت اخلاقی و قانونی کشور و پیشرفت اقتصادی شود از طریق افزایش قدرت خرید .
* اعاده کافی نیست/ با مسئولان مجرم برخورد جدی شود
یکی از شهروندان می گوید: نه تنها باید ثروت باد آورده شان اعاده شود بلکه باید به جرم دزدی و سوء استفاده از بیت المال مجازات و بعضا اعدام شوند چون علاوه بر دزدی آبروی نظام اسلامی را برده اند حتی بدتر از عوامل رژیم شاه باید با آنها برخورد شود.

جوان تهرانی که کارمند بخش خصوصی است در پاسخ به سوال ما درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: بنظر می رسد معیار گزینشهای مسئولان اجرایی کشور درست نیست یعنی در گزینش ها سبک سری می کنند وقتی افراد بیسوادی که تقوا ندارند و از انقلابگری بویی نبرده اند چرا پست و سمت می گیرند؟

وی می گوید: تنها مسلمان بودن کافی نیست باید فرد مورد نظر تقوا هم داشته باشد مسلمان بدون تقوا، مسئول قلابی و فساد مالی را در کشور بوجود می اورد، فردا ابروی کشور را می برد. دشمنان خارجی امریکا ومتحدان انها هستند اما دشمنان داخلی همان دوستان نادان ماهستند.

* مسئولان پاسخ دهند که برای کشور چه کار کرده اند؟
فرد دیگری معتقد است: اگر ارزیابی در مورد مدیران دولتی وجود داشت، ما این را نمی دیدیم.آنها منابع کشور را در میان یکدیگر تقسیم می کنند. این به این معنی است که آنها فکر می کنند که کشورشان را دارند و دیگران باید قیمت را پرداخت کنند. ما می پرسیم چرا؟ برای کشور چه کار کرده اند؟

یکی از کابران تسنیم هم در این باره نوشته است: تسنیم جان واقعا مشکل ما اینه چرا اصل (از کجا اورده ای) رو بیخیال شدند و وقتی صحبت از حسابرسی میشه با گفتن این جمله که (ما اجازه نمیدهیم به حساب مردم سرک بکشند) خودشون را پشت مردم قایم میکنند و می بینی همون اقایی که این حرف را میزنه خونه 2000 متری تو نیاوران خریده.

شهروند تهرانی می گوید: این طرح خوب است . یک نفر از مدیران که از اول انقلاب مدیر و مسوول و ... بود می گفت از هر صورت وضعیت 2 در صد به من پرداخت شده است . خوب معلوم است اکنون ایشان بهترین مال و اموال و زمین و معدن را دارا می باشد . چرا ؟ کارشناس دریافتی کم و مدیر اینگونه به جیب بزند . اینها طبق گفته امیرالمومنین ع خائنند و می بایست مجازات شوند .

* عدالت حکم می کند تمام دارایی های نامشروع به بیت المال برگردد
فرد دیگری برای تسنیم نوشته است: عدالت حکم میکنه که دارایی های بر خلاف حق افزایش یافته ی مسئولان ساده زیست؛ همه ی مسئوولان؛ همه ها نه فقط یه تعداد؛ به ویژه سرمایه گذاری های خارجیشون باید به بیت المال برگرده هر چند خوابی بیش نیست.

یکی دیگر از مردم برای تسنیم نوشت که رسیدگی به اموال مسئولان دولتی و حکومتی رضایت عمومی را افزایش می دهد .

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سردار
Iran, Islamic Republic of
نباید بذارین این جریان انتشار فیش حقوقی مسئولان خاموش بشه، وقتی حضور زنان در ورزشگاه مهم است چرا انتشار فیش حقوقی مسئولان مهم نباشد.