جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

روایت تایمز از تصمیم نظامی جدید عربستان

دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 594230
بررسی رفتار سعودی‌ها نشان می‌دهد که این سران این کشور خواهان دستیابی به امکان ساخت سلاح هسته‌ای هستند.
روایت تایمز از تصمیم نظامی جدید عربستان
 به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ،نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای سعودی نوشت که نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که سعودی‌ها خواهان (دستیابی) به گزینه (امکان) ساخت سلاح‌های هسته‌ای است تا بتوانند از خود در مقابل رقیب دیرینه‌اش ایران محافظت کنند، کشور رقیبی که پیش از پذیرش توافق برجام، برنامه هسته‌ای گسترده‌ای داشت.
 
با این حال، سعودی‌ها نمی‌گویند که قصد دارند پس از اسرائیل دومین طرفی در این منطقه بی‌ثبات باشند که خواهان دستیابی به زرادخانه هسته‌ای هستند. سعودی‌ها اصرار دارند که از رآکتورهای 16گانه‌ای که قرار است طی 25 سال آتی ساخته شوند، برای تولید انرژی برای مصارف داخلی استفاده خواهد شد و در نتیجه می‌توانند از ذخایر نفت عظیم خود برای کسب درآمد - به جای سوزاندن سوخت در نیروگاه‌های تولید انرژی برق - استفاده کنند.

تلاش دولت اوباما برای مذاکره با سعودی‌ها به منظور رسیدن به توافقی بر سر انتقال فناوری هسته‌ای غیرنظامی به این کشور  - مسئله‌ای که پیش از خرید فناوری هسته‌ای از آمریکا الزامی است - به خاظر خودداری سعودی‌ها از دادن تعهدی الزام‌آور برای چشم پوشیدن از غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم ناکام ماند، دو مسئله‌ای که می‌توان از آن برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد. امارات پیشتر در سال 2009 چنین تعهدی را پذیرفته بود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *