جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۰
یادداشتی از حجت الاسلام خسروپناه؛

چگونه می‌توان به نفس مطمئنه دست یافت؟

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 581082
معرفت عرفانی، معرفت حضوریِ شهودیِ قلبی است که یا از سنخ کشف و شهود صوری است یا از سنخ کشف و شهود معنویِ عین‌الیقینی یا کشف و شهود معنوی حق‌الیقینی است.
چگونه می‌توان به نفس مطمئنه دست یافت؟
به گزارش جهان نيوز، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام خسروپناه است که در ادامه می خوانید؛
عرفا معرفت حضوریِ شهودیِ قلبی را به دو قسم تقسیم می کنند:

یک قسم آن کشف و شهود صوری است

و قسم دیگر آن، کشف و شهود معنوی است.

در کشف و شهود صوری، مقدار و شکل و رنگ هست؛ اما مقدار و رنگ و شکل حسی نیست، بلکه مثالی است.
شبیه صورت‌هایی که در عالم خواب می‌بینیم. یعنی در عالم خواب، حتی رنگ و مقدار و شکل را می‌بینیم. و صورت را در خواب کشف می کنیم و این کشف ممکن است در بیداری برای شخصی حاصل شود. 

مثل این‌که پیغمبر اسلام(ص)، حضرت جبرئیل(ع) را به شکل «دحیه کلبی» می‌دید. دحیه کلبی یکی از افرادی بود که در زمان پیغمبر(ص) زندگی می‌کرد؛ یعنی وجود جسمیِ مادی داشت. جبرئیل وقتی خودش را ظاهر می‌کرد که مقدار و اندازه و شکل او را ببینند، خودش را به شکل دحیه کلبی در می‌آورد. بقیه هم او را نمی‌دیدند، اگر هم صحابی پیغمبر(ص) او را می‌دیدند؛ به خاطر تصرفی بود که پیغمبر(ص) در صحابی تا بتوانند او را ببینند. اگر پیغمبر(ص) تصرف نمی‌کرد، کسی نمی‌توانست او را ببیند.

اما گاهی این کشف و شهود، کشف و شهود معنوی است. مثلاً وقتی کسی وحدت وجود و تعینات وجود را می‌یابد، این ‌هم کشف است اما کشف معنوی است که معنا می‌یابد.

این قسم دیگر از سنخ شکل و مقدار و رنگ و صورت نیست. این کشف گاهی کشف عین الیقین است و گاهی کشف حق الیقین. یعنی گاهی وحدت وجود را می‌یابد و یقین هم پیدا می‌کند؛ اما خودش موطن آن حقیقت نشده است.

به عنوان مثال چراغی را در نظر بگیرید که روشن است، هرچه از چراغ دورتر شوید، سایه و تاریکی بیشتر می‌شود تا حدی که اصلاً هیچ نوری نبینید. وقتی به چراغ نزدیک شدید، نور چراغ را می‌بینید؛ یقین هم دارید که چراغ روشن است.

اما وقتی نزدیک تر و نزدیک تر شوید و تا نزدیک‌ترین مکان به چراغ بروید، کل شعاع‌های این چراغ بر شما می‌تابد و شما موطن و محل شعاع‌های این چراغ می شوید. 

وقتی از دور نور را می بینید، یقین هم دارید که نور روشن است، این عین الیقین است. اما وقتی موطن نور شوید، این چراغ بر شما کاملاً تجلی دارد و ظرف تجلی او می‌شوید که این حق‌الیقین است.

حال اگر عارفی سلوک کرد و به عالم ملکوت رسید؛ نه صورت ملکوت، بلکه معنای ملکوت را یافت و با این ملکوت اتحاد پیدا کرد و خودش ملکوتی شد، دیگر مرتبه ای است که حق‌الیقین شده است. نه تنها به فرشته‌ها و ملائکه رسیده است بلکه از ملائکه هم عبور کرده است. دیگر ملائک شاگرد او می شوند.

معرفت عرفانی، معرفت حضوریِ شهودیِ قلبی است که یا از سنخ کشف و شهود صوری است یا از سنخ کشف و شهود معنویِ عین‌الیقینی یا کشف و شهود معنوی حق‌الیقینی است.

بالاترین مرتبه شهود، شهود حق‌الیقینی است که شخص در سیر و سلوک به عالی ترین منزلگاه که می‌رسد، به این درجه نائل می شود. فردی که به این منزل رسیده است، می‌گویند به مقام توحید رسیده است که همان مقام وحدت است.

البته معاذالله خدا در این شخص حلول نکرده است بلکه خداوند اسماء و صفات خودش را در این شخص تجلی داده است. این شخص، مظهر جامع جمیع اسماء و صفات الهی شده است. اگر همه اسماء الهی را بخواهیم جمع کنیم، در اسم الله جمع می شود. انسان کامل مظهر الله می شود. انسان کامل تمام اسماء و صفات الهی را نه تنها شهود می‌کند بلکه تمام اسماء و صفات الهی در او تجلی کرده و ظهور پیدا می‌کند. این انسان، مظهر اسمِ الله می شود. یعنی ممکن است کسی مظهر اسم رحمت الهی باشد و بعضی دیگر مظهر غضب الهی‌.

حال کسی را در نظر بگیرید که مظهر تمام اسماء و صفات الهی شود. به عنوان مثال گاهی به آینه نگاه می‌کنید و صورت معشوق را می‌بینید و گاهی خود معشوق را می‌بینید. آنگاه که چهره را در آینه می‌بینید، این عین‌الیقین است و آنگاه که خودش را می‌بینید، این حق‌الیقین است.

این‌که مرحوم الهی قمشه‌ای می‌گوید وقتی امام حسین (ع) از اسب به زمین افتاد، آیینه بشکست و رخ یار دید؛ این دیگر مرتبه حق‌الیقین است. «یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیهً مرضیهً» این درجه مخصوص انسان کامل است. البته این حق الیقین هم مراتبی دارد. بالاترین مرتبه اش را انسان کامل دارد که الان حضرت ولی‌عصر (ارواحنا لترابه الفداء) است و مراتب پایین تر را هم می‌توانند انسان‌های دیگر کسب کنند.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فکرشو بکن خسروپناه در مورد نفس مطمئنه نظر بده
Iran, Islamic Republic of
هرچی بی سوادتر بی ادب تر
Iran, Islamic Republic of
سلام
عزیزان بدون شناخت از شخصیت علمی والا استاد خسروپناه و جهد و تلاش و کوشش وی در کسب معارف الهی و به روز، نظر توهین آمیز ندهند
Iran, Islamic Republic of
اخر کسی ذر باره نفس مطمئنه باید حرف بزند که استخوان خورد کرده باشد این اقا نمیداند که مطمئنه با طا می نویسند یا تا و...چند تا اصطلاح حفظ کردند ادای عرفا در می اورند
United Kingdom
برای رسیدن به نفس مقبول ابتدابایددور پست و مقام راخط کشید مدیریت رسانه را ول کردازسیاست و ازسیاست بازی ها دوری جست دنیا طلبی را طلاق داد انوقت تازه شروع کار است وقتی کنار گذاشتی انوقت خداوند نوری در دلت قرار میدهد که بقیه راه راطی کنی اگر خدا بخواهد
Iran, Islamic Republic of
اخه بنده خدا پیامبر که انسان کامل است مگه دور مقام دنیوی حکومت را خط کشید مگه امام علی ع برای رسیدن به حکومت دنیوی تلاش نکرد. به نظر امثال شماها باید انسان در غار زندگی کنه . نه با مردم . هنر اینه که در میان مردم باشی . برای خدا مسولیت پذیر باشی و ان وقت از عرفان دم بزنی نه اینکه بشینی گوشه پستو عرفان دود کنی . من اینقدر از امثال شماها دیدم که تو کوچکترین امتحانات اجتماعی بریدند . اقای خسروپناه از کسانی است که تمام وقتش را صرف تربیت طلاب موفق کرده است.
United Kingdom
میگویی انسان کامل پیغمبر خدا وعلی مرتضی مسیولیتشان به امر خدا بود چرا به امیر مومنان میگویی برای امور دنیوی و ریاست تلاش کرد فرمایشش را هنگام خلافت بخوان در ضمن قصد جسارت به هیچ بنده خدایی نداشته و ندارم هرکس خودش میداند و خدای خودش فقط خطراتی که انسان را در راه پاکسازی نفس را یادآور شدم
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
دوست عزیز اگر بنا باشد که طی طریق بدون داشتن پست وجایگاهی صرفا صورت پذیرد پس بزرگان دین ما پیامبر وسایرحضرات معصومین نباید هرگزدر پی تشکیل حکومت اسلامی می رفتند .البته که حضور در یک نظام اسلامی که مرضی رضای خدا باشد سرعت سیروسلوک وپیشرفت در این مسیر را چند صد برابر افزایش میدهد.برادر گرانقدر .باید در گود بود وپیشرفت کرد وگرنه گوشه نشینی ترک دنیا عرفانی ندارد.تمام عرفان ما برای بهبود وضعیت دنیایی جهت رسیدن به اجر اخروی واتم آن پیوستن به ائمه اطهارعلیهم السلام ونهایتا" لقا الله است.
Germany
... بیت المال از راه های رسیدن به نفس مطمعنه تا ده نسل آینده کاری که هاشمی رفسنجانی هم برای خوش و همه برای حسن خمینی کرد و دولت روحانی برای فامیل و نزدیکان خود میکند که هم نفس مطمینا بشود وهم نسل آینده مطمین از زندگی اشرافی . ...
Germany
تازه این آقا خیلی که پیشرفت کند می رسد به ابن عربی ملحد کهستند قیامت و معاد را قبول ندارد و می گوید ظالم و مظلوم بدون حساب کتاب شامل رحمت الهی میشوند دقیقا مانند رافت اسلامی خودمون که قرار این روزها شامل اغتشاش گران اخیر شود ...