پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۲

نفس مطمئنه ... از تبار ابراهیم علیه السلام

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 617650
ثبات قدم موحدان و مجاهدان از کجا می آید؟ قرآن کریم شرط ثبات قدم را یاری دین خدا می داند. « ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم». امام راحل عظیم الشان دارای این ویژگی بود که ثبات قدم پیدا کرد و یک تنه در مقابل جباران ایستاد.
نفس مطمئنه ... از تبار ابراهیم علیه السلام
جهان نيوز: محمد ایمانی: 1- ایمان حضرت ابراهیم (ع) چنان قدرتمند بود که پُشته شعله ور آتش  را سرد و تبدیل به گلستان کند. او در مقابل بت پرستان و مستکبران چنان با شجاعت زیست که از برکت آن توانست صاحب بینش ژرف شود و به تصریح آیه 75 سوره انعام  در ملکوت آسمان ها بنگرد. «وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنینَ. و این چنین، ملکوت آسمانها و زمین (و حکومت مطلقه خداوند بر آنها) را به ابراهیم نشان دادیم؛ (تا به آن استدلال کند،) و اهل یقین گردد». این ژرف اندیشی از کجا آمد؟ خداوند در آیه قبل از این آیه و در توصیف ویژگی حضرت ابراهیم که او را بینای ملکوت کرد ، به صراحت آن حضرت در مقام بیان حق و امر به معروف و نهی می‌پردازد و می فرماید «ابراهیم به پدرش ( عمویش) آزر گفت: آیا بتهائى را معبودان خود انتخاب می کنى؟! من، تو و قوم تو را در گمراهى آشکارى می بینم».

 2- رهبر معظم انقلاب چندی پیش فرمودند « وَلاتَهِنوا وَلاتَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛ ایمان اگر [حاصل] شد، شما برترید. در راه ایمان قوی باشید، صریح باشید، ثابت‌قدم باشید؛ بنده اصرار دارم که در زمینه‌ ذکر مبانی اسلامی، آحاد ملّت ایران و مسئولین کشور صریح باشند. همین آیاتی که این جمعِ خوش‌خوان، اخیراً خواندند؛ قَد کانَت لَکُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی اِبرهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ اِذ قالوا لِقَومِهِم اِنّا بُرَءؤُا مِنکُم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ اللهِ کَفَرنا بِکُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةِ و البَغضآءُ اَبَدَاً حَتّی تُؤمِنوا بِاللهِ وَحدَه؛ این است دیگر؛ با صراحت [می‌گوید] «کَفَرنا بِکُم». هیچ منافاتی ندارد».

3- مقتدای حکیم انقلاب در ادامه فرمودند «آن روز به جمعی که اینجا بودند گفتم، حضرت ابراهیم، پیغمبر با آن عظمت، به خدای متعال می گوید می خواهم زنده شدن مرده‌ها را ببینم؛ خداوند متعال می فرماید: قالَ اَوَ لَم تُؤمِن، قالَ بَلى؛ چرا، ایمان دارم، یعنی کاملاً قبول دارم، تصدیق دارم، از ته دل قبول دارم؛ وَ لکِن لِیَطمَئِنَّ قَلبی،‌ لکن برای اینکه دیگر تلاطمی در ذهن من نباشد؛ خاطرم آرام آرام [باشد میخواهم ببینم]. بعد آن‌وقت خدای متعال فرمود خیلی‌خب این کارها را بکن، تا به چشم خودت ببینی که خدای متعال مرده را این‌جوری زنده می کند. خب ما به چشم خودمان دیدیم؛ ما به چشم خودمان دیدیم که یک ملّتی با دست خالی در جنگ تحمیلی پیروز شد؛ یک ملّتی با تازه‌کار بودن در مسائل سیاسی و بین‌المللی، بر توطئه‌های دشمنان پیروز شد؛ ... چهل سال است علیه ما دارند مرتّب توطئه میکنند، چهل سال هم هست مرتّب توطئه‌هایشان خنثی میشود؛ اینها را مگر نمی‌بینیم؟ آیا فائق آمدن بر تمام قدرت‌های دنیا در زمان جنگ تحمیلی برای اطمینان و آرامش کافی نیست؟».

 4- غیر از حضرت ابراهیم، حواریون حضرت عیسی (ع) نیز برای اطمینان قلب خواستار معجزه شدند، هر چند که بعض از آنها (مانند یهودا) با وجود مشاهده معجزه، باز هم به انحراف رفتند. خداوند در آیات 112 تا 115 سوره مائده می فرماید «و  هنگامى را كه حواريون گفتند اى عيسى پسر مريم آيا پروردگارت مى تواند از آسمان خوانى براى ما فرود آورد [عيسى] گفت اگر ايمان داريد از خدا پروا داريد. قَالُوا نُرِيدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ .

گفتند مى خواهيم از آن بخوريم و دلهاى ما آرامش يابد و بدانيم كه به ما راست گفته اى و بر آن از گواهان باشيم .عيسى پسر مريم گفت بار الها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه اى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى . قَالَ الله إِنِّي مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ. خداوند فرمود من آن را بر شما فرو خواهم فرستاد و هر كس از شما پس از آن انكار ورزد وى را [چنان] عذابى كنم كه هيچ يك از جهانيان را [آن چنان] عذاب نكرده باشم ».

ما در تاریخ انقلاب خود با وجود معجزات بسیار، پیدا شدن یهودا های پیمان شکن و نگون بخت را هم دیدیم که چگونه دچار ارتداد معرفتی و سیاسی شدند.

 5- ثبات قدم موحدان و مجاهدان از کجا می آید؟ قرآن کریم شرط ثبات قدم  را یاری دین خدا می داند. « ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم». امام راحل عظیم الشان دارای این ویژگی بود که ثبات قدم پیدا کرد و یک تنه در مقابل جباران ایستاد. او مطمئن به وعده های نصرت الهی بود و تنها بر پروردگار توکل کرده بود. همین رمز پیروزی و پایداری نهضتی بود که امام (ره) سنگ بنای آن را گذاشت. اگر پیامبر اعظم (ص) و قرآن کریم هیچ معجزه ای نداشتند جز عرضه دو  مومن ابراهیمی در تراز امام خمینی (ره) و امام خامنه ای ( ایّده الله تعالی)، برای یقین اهل درک و درایت کافی بود.

 6- همین روزها در سالگرد ارتحال روح خدا باید نوشت که امام خمینی، «قلب مطمئن» و «نفس مطمئنه» بود بی تردید ؛ چنان که پس از پنجاه سال مجاهدت نوشت: « با دلی‌ آرام‌ و قلبی‌ مطمئن‌ و روحی‌ شاد و ضمیری‌ امیدوار به‌ فضل‌ خدا از خدمت‌ خواهران‌ و برادران‌ مرخص‌، و به‌ سوی‌ جایگاه‌ ابدی‌ سفر می‌کنم‌. و به‌ دعای‌ خیر شما احتیاج‌ مبرم‌ دارم‌. و از خدای‌ رحمان‌ و رحیم‌ می‌خواهم‌ که‌ عذرم‌ را در کوتاهی‌ خدمت‌ و قصور و تقصیر بپذیرد. و از ملت‌ امیدوارم‌ که‌ عذرم‌ را در کوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بپذیرند. و با قدرت‌ و تصمیم‌ اراده‌ به‌ پیش‌ روند و بدانند که‌ با رفتن‌ یک‌ خدمتگزار در سدّ آهنین‌ ملت‌ خللی‌ حاصل‌ نخواهد شد که‌ خدمتگزاران‌ بالا و والاتر در خدمتند، والله نگهدار این‌ ملت‌ و مظلومان‌ جهان‌ است».

 7- بشریت به چشم دید که فرزندی برومند از نسل ابراهیم (ع) و محمد (ص) چگونه با اطمینان قلبی به وعده های نصرت و هدایت الهی ، کمر طاغوت ها و مستکبران را شکست...و ان شاءالله که نهضت او مقدمه نهضت جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.

فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا. إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا. وَنَرَاهُ قَرِيبًا. صدق الله العلیّ العظیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *