جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مذاکره برای عضویت ایران در اتحادیه اروپا-آسیا

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 578518
قدیر قیافه گفت: طرح کریدور سبز می تواند موجب کاهش هزینه واردات و صادرات بازرگانان شود و در نهایت با این دست آورد قیمت تمام شده کالا ها را به حد قابل توجه ای کاهش دهد.
مذاکره برای عضویت ایران در اتحادیه اروپا-آسیا
به گزارش جهان نيوز، قدیر قیافه نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره گذرگاه سبز گمرکی اظهار کرد: سال های گذشته مقررات تسهیل کننده ای برای فعالان اقتصادی در اروپای غربی تحت عنوان قرارداد نفتا وضع شد و به دنبال توافق کشورهای اروپایی، بازار مشترک اروپا شکل گرفته و دنیا در پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست ویکم میلادی تاسیس اتحادیه اروپا را به عنوان بلوک سیاسی – اقتصادی قدرتمند و با تولید ناخالص داخلی بالا نظاره گر بود و پس از آن بلوک های اقتصادی مشابه ای در سراسر دنیا به منظور تسریع مبادلات اقتصادی- تجاری یکی پس از دیگری برای آغاز فصل جدیدی از همکاری ها رونق گرفت.
 
وی تصریح کرد: شکل گیری توافق های تجاری- اقتصادی موجب شد تا با حداکثر سرعت، کالا و خدمات بین کشور ها  مبادله شود و این مزیت دلیلی بر شکل گیری سازمان تجارت جهانی شد و کشور های زیادی به منظور گسترش تجارت کشور خود به عضویت آن در آمدند.

به گفته قیافه، علیرقم مقررات سازمان تجارت جهانی، کشور ها توافق دو یا چند جانبه در خصوص تسهیلات تجارت آزاد یا تسهیلات گمرکی مختلفی به امضاء رسانیده اما متاسفانه ایران به علت تصویب و اعمال تحریم های ظالمانه غربی، چند سالی نتوانست از فضای بسیار مساعد اقتصادی به توسعه و گسترش تعاملات و مبادلات تجاری و اقتصادی به نفع توسعه همه جانبه استفاده کرده و از ظرفیت های بسیار بالای اقتصاد کشور بهره برداری کند و توافق نامه تجارت آزاد با دیگر کشور ها منعقد نماید.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اذعان کرد: رفع گوشه ای از تحریم ها و پیگیری مسئولان مربوطه منجر به توافق های تسهیل مبادله کالا بدون تشریفات گمرکی و ترخیص آسان کالا بین ایران و فدراسیون روسیه شد و حدود 2 سال گذشته قرارداد هایی به منظور عملیاتی شدن مذاکرات عقد شد.

قیافه تشریح کرد: ورود و خروج کالا در دو کشو یاد شده با رعایت مقررات مندرج در تفاهم نامه ایران و روسیه، تبادل کالا در کمترین زمان ممکن شکل می گیرد و این موضوع بزرگترین مزیت توافق نامه است.

وی ادامه داد: نام شرکت های صادر کننده و دریافت کننده اگر به عنوان فعال مجاز در فهرست فعالان به ثبت برسد، صدور و ترخیص کالا در کمترین زمان و فقط طی ۱ بار باز بینی در مرز ها به انجام می رسد، بنابراین شرکت های دریافت کننده کالا کمتر از چند ساعت قادر به انجام تشریفات ترخیص کالا و دریافت محموله  خود هستند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه مطرح کرد: تسریع در امر صادرات و واردات کالا و کاهش زمان، موجب کاسته شدن هزینه ها و به دنبال آن حضور به موقع اجناس در بازار هدف می شود.

وی افزود: توافق نامه تجارت آزاد و همکاری های گمرکی به طور حتمی در اقتصاد کشور ها نقش دارد زیرا شرایط  را تسهیل می کند و موجب عرضه محصول با قیمتی مناسب در کشور مقصد می شود و هزینه های مادی و معنوی صادرکننده و واردکننده ها بابت تحویل به موقع محموله به خریدار اصلی را معنادار کاهش داده و به توان رقابتی شرکای روسی بنگاه های ایرانی افزوده و بنابراین حضور پایدار در بازار و ماندگاری کالا و برند ایرانی در مراکز خرید روسیه یکی از پیامدهای مثبت آن خواهد بود.

قیافه گفت: طرح گذرگاه سبز مزیت های بیشماری برای هر دو کشور دارد اما با توجه به اینکه روسیه بنیان گذار و مبتکر ایجاد اتحادیه اوراسیا بوده ملزم به رعایت و پیروی از قوانین کلی تری در پیوند با اتحادیه مذکور است. به عبارت دیگر برای ایجاد روابطی پایدار و دراز مدت اقتصادی میان ایران و روسیه، کشورمان  باید به عضویت اتحادیه اوراسیا درآمده و یا در نقطه آغازین با کشور های عضو این اتحادیه توافق نامه و قرارداد همکاری به امضاء برساند.

وی ادامه داد: ایران برای برقراری ارتباط تجاری- اقتصادی پایدار با روسیه و گسترش دامنه فعالیت های اقتصادی خود در حال مذاکره به منظور همکاری با اتحادیه یادشده است و در رابطه با برقراری تعرفه های ترجیحی نیز در چندین دور، مذاکراتی را با موفقیت انجام داده است.

قیافه تشریح کرد: مذاکره برای تعیین تعرفه ترجیحی به خوبی پیش می رود اما پیشنهاد می شود تیم مذاکره کننده سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارب بازرگانان و بخش خصوصی در توافق های خود بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: حجم تراز تجاری بین ایران و کشور های عضو اتحادیه اوراسیا، به ویژه روسیه  به گونه ای است که چنانچه در انعقاد قرارداد دقت کافی اعمال نشود، به طور قطع منافع و سود حاصل برای شرکای اوراسیایی  بسیار بالاتر از ایران می شود.

قیافه بیان کرد: تیم مذاکره کننده باید در عقد قرارداد برای مبادلات سقف ارزشی تعیین کند ، به عبارت دیگر به مقدار و ارزش حجم صادرات ما کشور های اوراسیا می توانند کالای خود را با استفاده از تعرفه های ترجیحی به کشور وارد کنند و با ایجاد سقف ارزشی در تبادلات تجاری در یک تعامل برد-برد منافع بلند مدت اقتصادی را صیانت کرده ایم .

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه خبر داد: طرح گذرگاه سبز حدود 2 سال پیش مطرح شد و در نهایت در اردیبهشت ماه سال گذشته به امضای روسای وقت گمرکات دو کشور رسید و در حاشیه آن چند سند  تسهیل کننده دیگر همچون مبادلات الکترونیکی اسناد نیز به امضای مقامات مربوطه گمرکی ایران و روسیه فدراتیو  رسید.

قیافه گفت: حدود 13 ماه پیش فهرست فعالان اقتصادی مجاز دو کشور تبادل شد و تاکنون باید به مرحله  اجرایی می رسید اما متاسفانه به دلیل نبود برخی هماهنگی ها و تردید تعدادی از مسئولان صادرکننده ایرانی در بهره گیری از این فرصت در سطح مناسبی از این مقررات تسهیل کننده استفاده نشده و تنها یک شرکت ایرانی از گذرگاه سبز گمرکی و مزایای آن توانسته استفاده کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *