سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۸
۸
مجلس دهم نه اصولگرا و نه اصلاح طلب

مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» است

يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 542792
یک تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که جلسه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم نشان داد مجلس دهم نه ذیل اصلاح‌طلبی و نه ذیل اصول‌گرایی و نه هیچ جریان سیاسی، قابل تعریف نیست. مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» است.
مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» است
گروه سیاسی جهان نيوز، پرویز امینی: کیفیت چینش کابینه دوازدهم، جلسه رأی اعتماد و نتایج آراء به وزراء، مسائل معناداری هستند که چهره برخی واقعیت‌های سیاسی را که با اصرار کتمان می‌شد، خصوصا برای جریان مرسوم به اصلاح‌طلبی، آشکار می‌کند.

چینش کابینه خصوصا در وزارت کشور و ارشاد و نیز آرای مجلس در رأی اعتماد، برای جریان اصلاح‌طلبی ناخوشایند و تا حدودی نامنتظره است. 250 رأی مثبت به رحمانی فضلی و 242 رأی مثبت به صالحی که از رأی ظریف (236) نیز بیشتر است، در کنار افتادن بی‌طرف به عنوان وزیر نیرو که چهره حداقلی در اصلاح‌طلبی؛ آن هم نه به عنوان یک چهره سیاسی یا حتی فرهنگی، بلکه حاضر در بخش خدماتی دولت، معنادار است. همانطور که رادیکالیسم ایدئولوژیک پسا دوم خرداد تا انتخابات مجلس نهم شکست خورد، رادیکالیزم پراگماتیک شکل گرفته در سال 92 به بعد نیز راه به جایی نبرده است. سقف پرواز این رویکرد، تعریف اصلاح‌طلبی مابین روحانی و لاریجانی است.

در جریان جلسه رأی اعتماد و نیز آراء داده شده، باید به اصلاح‌طلبان نشان داده شده باشد که فهرست امید در این واقعه مهم مجلس، در وضعیت کالعدم بود. آنچنان که بود و نبودش فرق چندانی نداشت. جریان منتقد روحانی در مجلس نیز وضعیت بهتری نداشت و تکرار همان ناتوانی‌ها و نابلدی‌های سیاسی این جریان بود.

جلسه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم به شکل خیلی صریحی نشان داد که مجلس دهم نه ذیل اصلاح‌طلبی و نه ذیل اصول‌گرایی و نه هیچ جریان سیاسی، قابل تعریف نیست. مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» و البته «لابی» است و جدی گرفتن مجلس دهم از سوی هر دولتی علی‌الخصوص دولت روحانی، بیش از هر چیز، به وجود لاریجانی در این مجلس و توانایی‌های سیاسی وی برمی‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ولی
Iran, Islamic Republic of
وقتی هیچ کس اکثریت ندارد طبیعی است که مستقل ها میدان داری کنند.
در شورای شهر چهارم ورزشکارانی که نام خود را غلط می نوشتند میداندار بودند. از توانایی های آنها نبود.؟
Iran, Islamic Republic of
آقای امینی از آغاز شکل گیری مجلس دهم همین نظر را داشتند که مجلس دهم مجلس لاریجانی و لابی است.
Iran, Islamic Republic of
جلسه رای اعتماد به طور واضح نشان داد کع چیزی به نام اصول گرایی و اصلاح طلبی منقرض شده است.
Iran, Islamic Republic of
روز تحقیر آمیزی برای اصلاح طلبان بود.
سرور
Iran, Islamic Republic of
اینها می خواهند مدل پوتین مدودف را درمملکت پیاده کنند.از تعداد آرایی که وزیر کشور به عنوان نماد علی لاریجانی در دولت به دست آورد مشخص است.
Iran, Islamic Republic of
نتایج قابل تأمل : رحمانی فضلی نفر چهارم - بیطرف رای اعتماد نگرفت
ظریف نفر دوزادهم - زنگنه نفر سیزدهم - آخوند نفر چهاردهم
Iran, Islamic Republic of
باید مراقب فریب نخوردن جریان حزب الهی از برخی مذهبی نماها در انتخابات آتی بود
حسین
Netherlands
مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» است

این کاخ که می بینی نه از تو و نه از من
رضای خدای متعال بی تردید در سر و سامان دادن به گور خوابها ، معتادین ، بیکارها ، طلاق... است و لاغیر
دیگر خود دانید