شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

میراث نجفی در بهشت

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 540453
باید دید فردی که به خاطر مشکلات قلبی و ضعف جسمانی از همراهی با دولت تدبیر و امید سر باز زد، توانایی اداره امور شهر تهران را دارد و می‌تواند برنامه‌هایش را در بهشت با فعالیت شبانه‌روزی خود پیاده کند.
میراث نجفی در بهشت
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، 29 اردیبهشت بعد از پایان رای‌گیری و با اعلام نتایج نهایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور، خبری به صدر اخبار پیوست که اهمیت آن تنه به تنه با پیروزی لیست‌های انتخاباتی در برخی کلانشهرها رقابت می‌کرد و از آن دست‌کمی هم نداشت؛ خبری بر پایه این پرسش کلیدی که چه کسی جانشین قالیباف شهردار باسابقه و یکی از کاندیداهای جدی انتخابات ریاست‌جمهوری در شهرداری تهران خواهد شد؟

سوالی که لحظه به لحظه اهمیت و حساسیت آن برای افکار عمومی و قشر خاکستری جامعه بیشتر و بیشتر می‌شد و مهم‌تر جلوه می‌کرد، چون برنده انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، لیستی یکدست از جناح مقابل قالیباف بود و اساسا یکی از دلایل شکل‌گیری این لیست، پایان دادن به سلطه رقیب در عرصه انتخاب مهم‌ترین مدیر شهری در کشور بود. تلاش برای در دست گرفتن پستی مهم و کلیدی که پیشتر، یکی از متصدیانش از آن به ریاست‌جمهوری کشورمان پل زده بود؛ گزاره‌ای مهم که موجب شده شهردار تهران جایگاه بسیار مهمی در افکار عمومی کشورمان داشته باشد و حتی از برخی وزرای دولت، مطرح‌تر باشد؛ جایگاهی که منتخبان شورای پنجم در تهران کوشیدند با تدارک سازوکاری ویژه، فرد مناسب برای قرار گرفتن در آن را بیابند، ولی سرانجام اتفاقی رقم زدند که بسیار عجیب و غریب است.

به این صورت که ابتدا فهرستی چند ده نفره برای تصدی این پست مشخص و سپس فهرست‌شان را با حذف برخی گزینه‌ها کوچک‌تر کردند و به بیست و چند تن رساندند و درنهایت با رأی‌گیری مقدماتی، هفت تن را برای انتخاب نهایی برگزیدند تا برنامه‌هایشان برای اداره تهران را تهیه کرده و برای داوری به شورا ارائه دهند.

پیش از برگزاری رای‌گیری برای انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران، لابی گسترده‌ای از سوی برخی نزدیکان این دو طیف در میان اعضای شورای پنجم آغاز می‌شود و نتیجه رای‌گیری به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که دو عضو کارگزاران سازندگی در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته و محسن مهرعلیزاده به‌عنوان گزینه مورد وثوق خاتمی در رتبه هفتم قرار می‌گیرد.

مقدمه‌ای که به شکل‌گیری دو جلسه طی روزهای پایانی هفته گذشته منجر شد تا طی آن گزینه‌های نهایی تصدی پست شهردار تهران به ارائه برنامه‌هایشان بپردازند و درنهایت به انصراف شماری از کاندیداها و انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان گزینه نهایی شهردار تهران با رأی منتخبان منجر شد؛ با این ملاحظه که هنوز شورای پنجم رسما آغاز به کار نکرده و این انتخاب چون در صحن شورا و با رعایت قوانین صورت نگرفته، قطعی و غیرقابل تغییر نیست.  در ادامه به حواشی و حوادثی که بعد از انتخابات شورای شهر پنجم برای انتخاب شهردار ایجاد شده اشاره می‌شود.

 مطرح کردن محسن هاشمی به‌عنوان جدی‌ترین گزینه
برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخاب محسن هاشمی‌رفسنجانی برای شهرداری تهران مطرح شد که این قضیه با واکنش‌های زیادی همراه شد. چراکه در صورت انتخاب او به‌عنوان شهردار باید از شورای شهر انصراف دهد و به همین دلیل لیست ٢١نفره امید که همه با رأی مردم به شورا راه یافته‌اند، 20 نفره خواهد شد و نفر اول علی‌البدل که مهدی چمران است، به‌عنوان نفر جدید به شورای شهر راه خواهد یافت.

در ابتدای دوره چهارم شورای شهر تهران که همزمان با دولت یازدهم بود، تعدادی از اعضای مهم و اثرگذار شورا که از جریان اصلاح‌طلب هم بودند رأی مردم را کنار گذاشته و به مجلس و دولت رفتند و این شانس اصلاح‌طلبان بود که اعضای علی‌البدل هم اصلاح‌طلب بودند و جایگزین شدند. این تجربه در پشت‌کردن به رأی مردم باعث شد که اصلاح‌طلبان در دوره پنجم و درحالی که قرار بود ریسکی تاریخی روی یک لیست جامع داشته باشند، میثاق‌نامه‌ای را تهیه و متقاضیان حضور در لیست را ملزم به امضا و رعایت آن کنند. یکی از بندهای مهم این میثاق‌نامه بنا بر اعلام اعضای لیست این است که اعضای منتخب مردم که میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند، نباید در صورت انتخاب به رأی مردم پشت کرده و مسئولیت و منصبی را در دولت یا هر موقعیت دیگری قبول کنند. بر همین اساس می‌توان گفت به احتمال زیاد هیچ‌کدام از اعضای لیست به دلیل همین میثاق‌نامه نباید از مسئولیت خود در شورا و رأی بالایی که اهالی تهران به آنها داده‌اند، شانه خالی کرده و راهی مناصبی دیگر شوند.

 رای‌گیری لیست 24 نفره و رسیدن به 7 نفر کلیدی شهرداری تهران
شورای شهر اصلاح‌طلب تهران، پس از دو نوبت به تعویق انداختن درنهایت با رای‌گیری در میان اعضای شورای 21 نفره، از هفت نام نهایی پرده‌برداری کرد. در این جلسه ابتدا اسامی ‌وفا تابش، پیروز حناچی، الهه کولایی، محمد شریعتمداری، محمدعلی نجفی، محسن نریمان، علی‌اصغر احمدی، قاسم تقی‌زاده‌خامسی، سیدمحمدعلی افشانی، احمد ترک‌نژاد، محسن مهرعلیزاده، حبیب‌الله بیطرف، محمد ستاری‌فر، حجت میرزایی، سیدمحمود حسینی، عباس آخوندی، محمدصادق خرازی، رضا ویسه، معصومه ابتکار، علیرضا جاوید، سیدابوالفضل رضوی، محمد پژمان، ‌سیدحسین مرعشی و اکبر‌ترکان به‌عنوان گزینه‌های اصلی به رای گذاشته شد که البته پیش از آغاز رای‌گیری، کناره‌گیری معصومه ابتکار و علی‌اصغر احمدی نیز اعلام شد. در این میان اما محمدعلی نجفی، محسن مهرعلیزاده، حسین مرعشی، الهه کولایی، سیدمحمدعلی افشانی، حبیب‌الله بیطرف و محمد شریعتمداری آرای لازم را کسب کردند.

 مرعشی و حواشی آن برای شهردار تهران
از سوی دیگر حسین مرعشی که در تمام هفته‌های اخیر به نظر چندان بی‌رغبت به شهردار شدن نبود، موانع و مشکلات زیادی را بر سر راه خود می‌دید. مرعشی البته چندی پیش از بی‌علاقگی خود برای این مسئولیت و تلاشش برای شهردار شدن نجفی صحبت به میان آورد که بسیاری آن را صرفا یک تعارف سیاسی دانستند.
مرعشی درباره قائم‌مقامی‌اش برای محمدعلی نجفی در شهرداری گفت: «آقای نجفی برای قائم‌مقامی، گزینه‌های قوی‌تر از من لازم دارد.»
سخنگوی حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: «اگر آقای نجفی شهردار شود من اتاق فکر ایشان می‌شوم و اگر من شهردار شوم او اتاق فکر من می‌شود.»
این سخنان تداعی‌کننده آن بود که کارگزاران به دنبال ریاست محسن هاشمی بر شورای شهر و گرفتن شهرداری تهران هستند؛ سخنانی که در روزهای اخیر رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت.

 نام مرعشی از لیست نامزدها حذف شد
مرعشی بعد از اعلام برنامه به اعضای جدید شورای شهر گفت: «طی سال‌های اخیر مشی من این بود که اگر کاندیدای بهتر و داوطلب دیگری برای پست شهرداری وجود دارد مرا در رأی‌گیری شرکت ندهید. بر این اساس حالا از شما می‌خواهم اسم من را در رأی‌گیری قرار ندهید. رای من نجفی است.»

 انصراف کولایی از نامزدی در شهرداری تهران
کولایی بعد از ارائه برنامه‌های خود برای شهرداری تهران از نامزدی در شهرداری انصراف داد. او البته در بین خبرنگاران گفته بود که شرایط برای من به‌گونه‌ای رقم خورد که مجبور به استعفا شدم.
 وعده 100 روزه مهرعلیزاده برای اجرای برنامه‌هایش
کاندیدای شهرداری تهران از تهیه برنامه‌هایی 100 روزه خبر داد و گفت: «علاوه‌بر این برنامه‌های 100 روزه برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز برای تهران در نظر گرفته‌ایم.»

 تلگرام‌بازی برخی اعضای شورای شهر
هنگامی که مهرعلیزاده در حال توضیح برنامه‌هایش برای شهرداری تهران بود، تعدادی از منتخبین پنجمین دوره شورا در حال تلگرام‌بازی بودند و اخبار را برای یکدیگر رد و بدل می‌کردند.

 نجفی شهردار شد
اعضای شورای شهر پنجم تهران از ساعت 14، 19 مردادماه پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند. در نتیجه رای‌گیری در این جلسه محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد.

 بیماری جسمی نجفی
میراث فرهنگی زمان زیادی پذیرای ریاست نجفی نبود و در اوایل بهمن 92 شایعه استعفای نجفی در رسانه‌ها انتشار یافت. نجفی ابتدا با تکذیب شایعات گفت: «قصد استعفا ندارم و این اخبار کذب محض است»، اما در تاریخ 9 بهمن خبر استعفا تایید شد و او به‌عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت معرفی شد. در حکم رئیس‌جمهور و اخبار بعدی، بیماری نجفی به‌عنوان علت پذیرش استعفای وی مطرح شده بود.

در همین راستا نجفی در نامه‌ استعفای خود به رئیس‌جمهور با مطرح کردن مشکلات جسمی و بیماری قلبی به‌عنوان ریشه استعفایش عنوان می‌کند: «متاسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است. در طول این مدت بنده تلاش کردم که این امر بر روند انجام امور تاثیر منفی ایجاد نکند و بر مدیریت سازمان خللی وارد نسازد، اما اکنون بیم آن دارم که با ادامه این وضع و به علت ضعف جسمانی نتوانم مسئولیت‌های مربوط را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم و امانتی را که بر دوش گرفته‌ام به سلامت به سرمنزل مقصود برسانم و نهایتا به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان لطمه وارد آید.»

اما آنچه در این میان بسیار بااهمیت است، فرجام این انتخاب است. مجموعه‌ای که بیش از 63 هزار نفر در آن مشغول به کارند و از این بین، 1500 نفر پست مدیریتی دارند، چند ده معاونت و سازمان در زیرمجموعه آن وجود دارد، هزینه‌های روزانه و وظایف روتینش بسیار بالا و پرتعداد است، در اداره چندین و چند مجموعه مالی، اقتصادی، نظارتی، اجرایی و... تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد، چند ده هزار میلیارد تومان بدهی و طلب دارد، نفس انبوهی قرارداد و پروژه به نفس مدیران آن گره خورده و علاوه‌بر اینها، کرور کرور مشکلات از گذشته تا حال و آینده پیش رویش است.

فردی که نمی‌خواست این پست را بپذیرد و با پادرمیانی یکی دیگر از کاندیداها، تهیه برنامه برای این پست را پذیرفت و حالا پنجاه و هشتمین شهردار تهران لقب گرفته و تمایل دارد هشت سال سکان اداره شهر را در اختیار داشته باشد تا بتواند وعده بازگشت کرامت به شهروندان تهران را تحقق بخشد! با برنامه‌ای که خود نجفی اذعان دارد حاوی اشکالاتی است چون در بازه زمانی کوتاهی و با وجود برخی محدودیت‌ها به رشته تحریر در آمده؛ اما مدعی است برای به ثمر نشاندن آن بیش از چهار سال زمان لازم است؛ برنامه‌ای که برای نگارش آن حتی مشکلات تهران فهرست نشده، چه برسد به بررسی و ارزیابی.
حال باید دید فردی که به خاطر مشکلات قلبی و ضعف جسمانی از همراهی با دولت تدبیر و امید سر باز زد، توانایی اداره امور شهر تهران را دارد و می‌تواند برنامه‌هایش را در بهشت با فعالیت شبانه‌روزی خود پیاده کند یا وضعیت جسمانی‌اش مانع محقق شدن اهدافش خواهد شد؛ سوالی که پاسخش در ادامه راه مشخص می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *