جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
نگاهی به عملکرد نه‌ماهه مدیران تهران

از مجلس رقص تا افزایش ۲۵درصدی بلیت مترو

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 597818
این روز‌ها شهرداری و شورای شهر تهران به اندازه کافی حاشیه ایجاد کرده اند. از عدم کفایت تیم اجرایی شهردای در مدیریت روز‌های برفی پایتخت گرفته تا ...
از مجلس رقص تا افزایش ۲۵درصدی بلیت مترو
به گزارش جهان نيوز، این روز‌ها بخش‌های زیادی از مدیریت کشور در اختیار اصلاح‌طلبان قرارگرفته است. از ریاست جمهوری گرفته تا شورای شهر تهران در اختیار کسانی است که وقتی دور از گود سیاست بودند انتقادات جدی و شدیدی را علیه تمام ساختار‌ها و نیرو‌های اجرایی کشور روانه می‌کردند؛ اما حالا شرایط بسیار متفاوت است و چند سالی است که این جریان پرمدعا سکان امور را به دست گرفته است.

 وضعیت در مجلس و شورای شهر هم به‌مراتب مطلوب این جریان سیاسی است. در تهران هر دور لیست اصلاحات با برد مطلق، این نهاد‌ها را به دست گرفتند و با سروصدای زیادی کار را شروع کردند.

اولین جنجال این شهر مربوط به خرید‌های گسترده خودرو و تبلت برای اعضای شورای شهر تهران بود. در بدو ورد اصلاح‌طلبان معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران اقدام  به خرید ۲۱ عدد  تبلت ۴ میلیون و ۵۷۰ هزارتومانی و ۲۱ دستگاه  پژو پارس ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی  برای اعضای شورای شهر تهران کرد. هزینه‌ای که برای این موضوع صرف شده حدود یک میلیارد تومان بود. این اقدام در حالی صورت گرفت که پیش از انتخابات کاندیدا‌ها از نبود بودجه برای امور عمرانی و خدماتی گله‌مند بودند و بار‌ها مدعی شدند که اصولگرایان در دوره حضور خود بودجه کافی برای اداره شهر را به‌جای نگذاشته بودند.

از افتضاح مراسم برج میلاد تا خرید میلیاردی اعضای شورا و گرانی 25 درصدی مترو تهران!
این مسئله جدای از جاروجنجال‌های بسیار اعضای شورا برای انتخاب شهرداری تهران از میان ۲۱ نماینده اصلاح‌طلبی بود که مدنظر قرار داشتند و درنهایت نجفی که پیش‌ازاین به دلیل عدم مساعدت شرایط جسمانی عطای سازمان میراث فرهنگی را به لقایش بخشیده بود به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شود تا فردی سکان اجرایی پایتخت را بر عهده بگیرد که پیش‌ازاین عمل قلب انجام داده بود.

نجفی آن روز‌ها در نامه استعفای خود آورده بود «متاسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشار‌های کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است.»

این رفتار‌ها درنهایت واکنش مهدی چمران را در پی داشت تا وی در مصاحبه‌ای عنوان کند که اعضای جدید با اصول مدیریت شهری آشنایی ندارند. چمران در گفت‌وگویی عنوان کرده است که «در شش ماهی که از مدیریت شهرداری و شورای پنجم می‌گذرد غیر از لایحه بودجه و طرح ترافیک، لایحه و طرح قابل‌توجهی از سوی شهرداری و شورا ارائه نشده که به‌صورت کلی بتوان درباره آن اظهارنظر کرد. مسلماً یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ارائه طرح از سوی شورای شهر عدم تجربه در حوزه مسائل شهری اعضای شورای پنجم است»

و پیشنهاد داده که «با توجه به بی‌تجربگی و عدم سابقه اعضای شورای شهر در مناسبات شهری بهتر است بدنه شهرداری لوایح کارشناسی شده‌ای را تهیه و در اختیار شورا قرار دهد»

این انتقاد چمران در حالی صورت می‌گیرد که شورای شهر افزایش ۲۵ درصدی قیمت متروی تهران را هم تصویب کرده بودند که بسیار تعجب‌برانگیز است. هرچند این طرح که با اکثریت آرا به تصویب رسید با مخالفت فرمانداری تهران مواجه شده است، اما نشان از همان بی‌تجربگی مدیریت شهری اعضا حکایت می‌کند.

«قانبیلی» عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران در همین باره گفته است که «مصوبه شورای شهر درباره افزایش نرخ بلیت مترو به دلیل مغایرت با قانون قطعاً تأیید نخواهد شد. بلیت مترو در تهران حدود ۲۵ درصد افزایش‌یافته درصورتی‌که تورم بین ۸ تا ۹ درصد است. طبق قانون نرخ بلیت باید بر اساس تورم افزایش یابد و یک ریال بیشتر از آن نیز غیرقانونی است»

واکنش فرمانداری تهران موجب شد که شهرداری هم نسبت به افزایش قیمت مترو توضیحاتی ارائه دهد. محسن پورسیدآقایی در بررسی لایحه نهایی قیمت بلیت مترو در سال ۹۷ گفته «واقعیت این است که قیمت تمام‌شده بلیت در سال ۹۷، ۲۲۷۰ تومان خواهد بود که بر اساس قانون یک‌سوم آن را باید دولت، یک‌سوم مردم و یک‌سوم را شهرداری بدهد که دولت یک‌سوم خود را علی‌رغم اینکه فکر می‌کردیم با تغییر شهرداری و مدیریت شهری ارائه بدهد تا این تاریخ نداده و عملاً پرداخت دوسوم بلیت مترو به گردن شهرداری است»

نکته قابل‌توجه در صحبت‌های پورسید آقایی تائید رفتار سیاسی روحانی با اعضای شورای شهر و شهردار پیشین تهران است که دولت سهم خود را به آن‌ها نپرداخته است تا به‌نوعی آن‌ها در نزدیکی انتخابات در انجام امور با چالش‌هایی مواجه شوند.

این صحبت پورسیدآقای مبنای پرسش از نوبخت شد تا در خصوص علت عدم پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری توضیح دهد. سخنگوی دولت دراین‌باره گفت: «اگر قرار است نرخ بلیت مترو افزایش یابد آن را به‌حساب دولت نگذارند؛ انشا الله تا پایان سال دولت هر مقدار از ردیف‌های اعتباری که به شو‌ای شهر تهران یا شهرداری‌های کشور مربوط است را تلاش می‌کند پرداخت کند»

خرید ماشین میلیونی آقازده موسسه همشهری و افتضاح مراسم برج میلاد!

حواشی مدیریت شهری تهران به مسئله گرانی مترو و سوء تدبیر‌های این چنینی خلاصه نمی‌شود. چندی پیش بود که پسر مرتضی حاجی (وزیر آموزش و پرورش خاتمی) از اعضای هئیت مدیره رورزنامه همشهری به استخدام این موسسه درآمد و در اولین اقدام هم اقدام به خرید یک دستگاه خودروی مزدا ۳ برای سواری و امور اداری خود نمود. هزینه‌هایی که با سکوت مطلق رسانه‌های این جریان سیاسی هم مواجه شد.

ماجرای این خرید از یک توئیت شروع شد؛ یاشار سلطانی بار دیگر با انتشار یک توئیت و ارائه اسنادی دست به افشاگری زده است. در توئیت یاشار سلطانی آمده است: «مرتضی حاجی پس از استخدام پسرش در همشهری، در اوج بحران مالی و با وجود چند خودروی مناسب در موسسه، یک سواری مزدا به قیمت ١٢١ میلیون تومان را از جیب مردم خریداری کرد».


از افتضاح مراسم برج میلاد تا خرید میلیاردی اعضای شورا و گرانی 25 درصدی مترو تهران!
 اما همایش غیر اخلاقی برج میلاد که به بهانه روز زن برگزار شد را باید شاهکار حواشی چند روزه شهرداری تهران دانست. روز سه شنبه در سالن همایش‌های برج میلاد مراسمی با عنوان «جشن بانو» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد که شهردار تهران، فاطمه راکعی مدیرکل امور زنان، شیخ معاون شهردار و برخی دیگر از مسئولان شهرداری حضور داشتند.

در بخشی از این همایش که عمدتا با سخنرانی‌هایی با موضوعات جنسیتی همراه بود، عده‌ای از دختران به رقص و انجام حرکات موزون در حضور مردان حاضر در سالن مبادرت کردند.

به گزارش فارس این حرکت شهردار تهران بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته و به همین دلیل برای پیگیری اصل موضوع با درویش‌پور مدیرعامل برج میلاد، شجاع‌پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و چند تن از مسئولان مربوطه تماس گرفته شد تا جویای ماجرا باشد، اما هیچ کدام حاضر به پاسخگویی نشدند.  
 
گفتنی است شهردار تهران پس از بازتاب نامناسبی که از این همایش در فضای مجازی ایجاد شده در کانال تلگرامی خود واکنش نشان داد و در ابلاغیه‌ای خطاب به معاون امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس‌سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با‌اشاره به برنامه هنری اجرا شده در مراسم روز بزرگداشت مقام زن در برج میلاد اعلام کرد: «توجه به ارزش‌ها و رعایت شئونات در اجرای برنامه‌ها ضروری است. ما معتقد نیستیم که اسلام دین عزاست، اسلام دین شادی، نشاط و زندگی است، اما باید شئونات و چارچوب‌ها در شادی هم رعایت شود و این خود یک هنر است و همه همکارانم موظف هستند در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری نسبت به این مهم دقت لازم را داشته باشند.»

فساد بیخ گوش نجفی!

پنجم آذر ماه بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی سالانه خودرو ایران در شهر آفتاب شروع به کار نمود.  این نمایشگاه با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، شهرداری تهران و شرکت خصوصی برگزار کننده نمایشگاه به نام ایده تجارت هرمس برگزار می‌شود.

 نمایشگاه خودرو تهران یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های اقتصادی کشور از نظر میزان چرخش مالی و خدمات نمایشگاهی است از این رو میزبانی و برگزاری چنین نمایشگاهی یک فرصت استثنایی برای یک شرکت و یا مجموعه به حساب می‌آید.  

یکی از نکات پر ابهام نمایشگاه خودرو چه در سال گذشته و چه در دوره جدید نام شرکت برگزار کننده یعنی ایده تجارت هرمس است؛ این شرکت که هیچ سابقه‌ای در زمینه نمایشگاهی ندارد در کنار این موضوع برگزاری غیر حرفه‌ای نمایشگاه خودرو سال گذشته باعث شده بود صدای برخی از شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی در بیاید و سوال اینجاست که چرا دوباه برگزاری پر سود این نمایشگاه به شرکت هرمس داده شده است؟

‎بنابر این گزارش برگزاری نمایشگاه خودرو چه در سال گذشته و چه امسال بدون در نظر داشتن سابقه شرکت برگزار کننده مشهدی به شرکت مذکور داده شده است که همین موضوع نشانگر پشت پرده‌ای در این اتفاق است، زیرا به صورت اصولی چنین نمایشگاه‌هایی با ضوابط سخت‌گیرانه و انجام تشریفات و با بررسی سوابق شرکت‌های متقاضی در اختیار شرکت‌های معتبر قرار می‌گیرند.

حضور دو نفر از مدیران شهرداری تهران و مشهد در هیات مدیره سابق شرکت برگزار کننده نمایشگاه!

‎با تحقیقات انجام شده مشخص شد اقبال بلند شرکت ایده تجارت هرمس بی‌دلیل نیست؛ بر این اساس یکی از اعضای سابق هیئت مدیره شرکت هرمس جزو مدیران ارشد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران و دیگری یکی از معاونت‌های شهردار مشهد است که همزمان با صدور مجوز برگزاری نمایشگاه خودرو در سال گذشته مشاور و عضو کمیته نمایشگاهی نمایشگاه شهر آفتاب نیز بوده است!

به جمهوری اسلامی اعتقادی نداریم!

این موارد تنها بخش کوچکی از تخلفات، رانت‌ها و فساد‌هایی است که در همین مدت کوتاه توسط مدیران ارشد اصلاح طلب شهرداری تهران رخ داده است. در کنار این سوء مدیریت‌ها دیدگاه سیاسی چهره‌های شاخص این جریان هم بسیار قابل تامل است که از رفتار‌های ضداخلاقی و فساد‌های مدیران این جریان خبر می‌دهد.

مصطفی تاج‌زاده یکی از چهره‌های اصلی اصلاح طلبان گفته «اکثر اصلاح‌طلبان اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ندارند، از گذشته پشیمانند و معتقد به برجام منطقه‌ای هستند!»

او هم چنین گفته: مشروطه‌خواهان واقع‌بینانه‌تر از ما روی انقلاب اسلامی عمل کردند، آن‌ها سیاست را می‌فهمیدند و با اینکه امکان تشکیل حکومت اسلا‌می داشتند، این کار را نکردند می‌دانستند حکومت اسلامی تشکیل دادن یعنی زدن زیر‌آب دین. من الان، آن اعتقاد گذشته را به جمهوری اسلامی ندارم. ما دهه‌ها، اعتقادی از جمهوری اسلامی دفاع می‌کردیم. الان فقط سیاسی دفاع می‌کنم. چون آلترناتیوی ندارد یا آلترناتیوش بدتر از خودش است، دفاع می‌کنم نه اینکه به آن اعتقاد دارم نه ما خیلی خطا‌ها کردیم که باید الان اصلاحش کنیم... ما نباید حکومت اسلامی تشکیل می‌دادیم و باید همان سنت مشروطه را ادامه می‌دادیم... از این منظر یکی از بزرگترین اشتباهات ما این بود که ولایت فقیه را در قانون اساسی آوردیم.

من در سال ۸۵ یا ۸۶  در حزب مشارکت بین دوستان خودمان گفتم ما باید شعار آزادی حجاب بدهیم الان آن است که رقیب راه‌حل‌هایمان را هم بپذیرد. راه‌حل ما هم خیلی روشن است دو تا چیز هم بیشتر نیست؛ راه‌حل ما در داخل باز کردن فضاست و در خارج هم این است که به سرعت برویم به سمت برجام منطقه‌ای.

پیش از این و در آذر ماه ۱۳۹۳ عیسی سحرخیز مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت خاتمی نیز اذعان کرده بود بسیاری از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به امام خمینی ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *