يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چين، آمريکا و کره جنوبي را تهديد کرد

سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 505249
ساعاتي پس از مشخص شدن محل استقرار سامانه موشکي آمريکا موسوم به «تاد» در خاک کره جنوبي، چين تهديد کرد که پيامدهاي آرايش اين سامانه براي واشنگتن و سئول سنگين خواهد بود.
چين، آمريکا و کره جنوبي را تهديد کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ايرنا  هيات مديره «گروه لاته»، صاحب زمين گلفي در منطقه «سئونگجو» در ۳۰۰ کيلومتري جنوب شرق سئول، پس از ماهها بحث و تبادل نظر روز وشنبه از موافقت خود براي در اختيار گذاردن اين زمين به وزارت دفاع کره جنوبي براي آرايش سامانه موشکي «تاد» خبر داد و اعلام کرد سند آن هم تا دو روز ديگر ميان طرفين امضا خواهد شد.
با اين حساب و با اتخاذ اين تصميم، کره جنوبي يکي از مهمترين گام هاي عملي خود را براي استقرار اين سامانه پيشرفته آمريکايي در اين کشور برداشت.

«گينگ شوانگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در نشست خبري روز دوشنبه خود در پکن، در واکنش به اين تصميم به خبرنگاران گفت که آمريکا و کره جنوبي بايد عواقب اين کار را بپذيرند و متحمل رنج هايي از اين بابت خواهند شد.
وي با تاکيد بر اينکه دو کشور بايد برنامه آرايش تاد را متوقف کنند، گفت: چين براي حراست از حق حاکميت و امنيت ملي خود تدابير قدرتمندي اتخاذ خواهد کرد و اين کار براي دو کشور پيامدهاي پرخسارتي خواهد داشت.
سخنگوي وزارت خارجه چين تاکيد کرد که استقرار «تاد» در کره جنوبي توازن راهبردي منطقه را برهم زده و امنيت کشورهاي منطقه از جمله چين را به خطر مي اندازد.

دولت کره جنوبي اما اعلام کرده است که به رغم مخالفت هاي چين و روسيه برنامه استقرار اين سامانه موشکي آمريکايي را اجرا خواهد کرد و در آن تغييري نخواهد داد.
کره جنوبي مي گويد، استقرار اين سامانه براي مقابله با تهديدهاي موشکي و تسليحاتي رو به افزايش کره شمالي ضروري است و پکن بايد اين نگراني را درک کند.
سخنگوي چين امروز ناخرسندي خود را از اين بابت اعلام کرد و گفت: ما نگراني هاي امنيتي کشورها را درک مي کنيم اما آنها حق ندارند به اين بهانه امنيت ديگران را به مخاطره بيندازند و چين نمي تواند در اين باره نظاره گر باشد.
هيات مديره «گروه لاته» در شرايطي اختصاص زمين به وزارت دفاع کره جنوبي را تصويب کرد که شماري از مخالفان استقرار اين سامانه آمريکايي در منطقه «سئونگجو» در استان «گيونگ سانگ» شمالي امروز در مقابل محل برگزاري نشست، دست به اجتماع زده بودند.

پکن و مسکو به عنوان مخالفان سرسخت استقرار «تاد» معتقدند، اين سامانه به نوعي تنظيم شده است که رادارهاي آن مي تواند اطلاعاتي را از موشک هاي آنان جمع آوري کند و حتي به سامانه دفاعي آمريکا در ژاپن مرتبط شود.
سيستم تاد يک برنامه تسليحاتي زمين پايه با قابليت تحرک و جابجايي است که براي نابودي موشک هاي بالستيک کوتاه برد و ميان برد درست چند ثانيه پيش از برخورد با زمين طراحي شده است.
اين سامانه موشکي ضد بالستيک که توسط شرکت تسليحاتي آمريکا «لاکهيد مارتين» ساخته شده است داراي برد رادار هزار کيلومتر، برد عملياتي 200 کيلومتر و سرعتي معادل 10 هزار و 80 کيلومتر بر ساعت مي باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *