جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲

خیز اژدها برای نظم نوین جهانی

چین وارد یک مارتن نظامی با آمریکا شده است
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 504937
این روزها تنش میان پکن و واشنگتن، علی رغم خویشتن داری چینی ها یک مسیر صعودی را طی می کند. از یک سو آمریکایی های خیلی پیش تر از این که حتی نام ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا مطرح باشد، تهدید ناشی از قدرت یافتن چین را درک کرده و در همان اوایل دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از تغییر ثقل استراتژیک آمریکا از غرب آسیا به شرق آسیا برای کنترل پکن خبر داده بودند.
خیز اژدها برای نظم نوین جهانی
به گزارش جهان نيوز- این روزها تنش میان پکن و واشنگتن، علی رغم خویشتن داری چینی ها یک مسیر صعودی را طی می کند. از یک سو آمریکایی های خیلی پیش تر از این که حتی نام ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا مطرح باشد، تهدید ناشی از قدرت یافتن چین را درک کرده و در همان اوایل دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از تغییر ثقل استراتژیک آمریکا از غرب آسیا به شرق آسیا برای کنترل پکن خبر داده بودند. از سوی دیگر چینی ها که رفتار سیاسی شان در عرصه بین الملل همچون باورهای کنفسیوسی شان آرام و با تامل است، این روزها به این نتیجه رسیده اند که ترامپ نقطه پایانی است بر نظم موجود جهانی است و حالا به دنبال سهم خود در نظم جدید هستند. به تازگی و برای  نخستين بار «شي جين پينگ» رئيس جمهور چين در اظهارنظري بي سابقه که کارشناسان آن را نقطه مقابل سياست هاي دولت ترامپ مي دانند، از ايجاد «نظم نوين جهاني» و رهبري آن توسط کشورش سخن به ميان آورد. به گزارش«کوارتز»،تاکنون سابقه نداشته که چين با چنين صراحتي از هدايت و رهبري يک نظم نوين جهاني سخن به ميان آورد و به نظر مي رسد که اين اظهارنظر درست در مقابل آن چيزي است که رئيس جمهور آمريکا «سياست اولويت به آمريکا» نام گذاري کرده است.  رئيس جمهور چين در پاسخ به سخناني که مدرسه حزب حاکم که رهبران حزبي را تربيت مي کند منتشر کرده ‌گفت که چين آماده شکل دادن و هدايت يک نظم نوين جهاني و همچنين حراست از امنيت دنياست.

جنگ سرد جدیدی در راه است
روابط چین و آمریکا یکی از اصلی ترین روابط قرن حاضر برای جامعه جهانی و همچنین هر دو کشور چین و آمریکا است. چرا که این روابط بر صحنه روابط بین الملل، مناسبات منطقه ای و کانون های سیاسی و امنیتی بویژه در حوزه شرق و جنوب آسیا و مهمتر از همه بر اقتصاد و تجارت جهانی نیز تاثیر گذار است.
لذا تحلیل گران معتقدند شرق آسیا و روابط با چین در دوران ترامپ به اولویت سیاست خارجی آمریکا تبدیل خواهد شد و این نشاندهنده نگرانی آمریکا از تسلط و نفوذ چین بر کشورهای همسایه و تبدیل شدن به قدرت نخست اقتصادی و نظامی جهان در آینده است. به همین دلیل باید در انتظار تنش بیشتر میان دو کشور در حوزه های مورد مناقشه و بویژه مقابله چین با مداخلات آمریکا در مناطق پیرامونی این کشور بود، موضوعی که در صورت گسترده شدن، به معنای ظهور یک جنگ سرد جدید در سطح بین المللی خواهد بود.
 
 رقابت تسلیحاتی چین با آمریکا در دریا
در همین راستا چین در حال تقویت ملزومات رسیدن به جایگاه رهبری در نظم پیش رو است. چین که به دلیل داشتن سابقه تمدنی و جمعیت بالا و گستردگی سرزمینی از عمق استراتژیک برای تبدیل شدن به یک بازیگر بین المللی تاثیر گذار برخوردار است این روزها به سرعت در حال تقویت زیر ساخت های نظامی اش است. روزنامه واشنگتن پست در گزارش اخیر خود به این موضوع پرداخته و می نویسد، اکنون با توجه به وعده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در بهبود وضعیت ناوگان دریایی این کشور و نیز دست گذاشتن بر روی نقاط ضعف پکن در تایوان و دریای چین جنوبی و شرقی، چین در تلاش است تا فاصله خود با نیروی دریایی آمریکا را کاهش دهد.
 
یک دیپلمات چینی درباره اقدامات اخیر دریایی این کشور توضیح داده و می گوید: در هر بحرانی یک فرصتی وجود دارد. چین نگران است ترامپ در نهایت علیه‌اش دست به اقدامی بزند چراکه او فردی غیرقابل پیش بینی است. به همین دلیل پکن نیز انتخاب کرده تا خود را آماده کند. این در حالی است که پکن هزینه‌هایی که امسال صرف نیروی دریایی خود کرده را به صورت رسمی اعلام نکرده است و مقامات مجموع هزینه‌های دفاعی این کشور را در سال 2016، 139 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. چین قرار است طی نشست سالانه ماه آینده پارلمان خود بودجه جدید دفاعیش را اعلام کند،‌ جلسه‌ای که به طور قطع از سوی تمامی کشورهای منطقه و واشنگتن به منظور پیش بینی نیات چین مورد توجه قرار می‌گیرد. نیروی دریایی چین که زمانی عمدتاً محدود به عملیات‌های ساحلی بود طی برنامه به روزرسانی ارتش که توسط رئیس‌جمهور این کشور مطرح شده، به شدت توسعه یافته است. نیروی دریایی چین در سال 2016، 18 کشتی جنگی شامل ناوچه‌های موشک‌انداز، کوروت(شناورهای سبک محافظ) و شناورهای هدایت کننده موشک به ناوگان دریایی خود اضافه کرده و حتی یک هفته در تقویم این کشور وجود نداشته که طی آن تجهیزات نظامی جدیدی معرفی نشود.

ماراتن نظامی چین با آمریکا
با این حال نیروی دریایی چین همچنان فاصله چشمگیر با آمریکا دارد که در مقابل هر یک جنگنده‌ پکن که آن هم متعلق به دوران شوروی است، 10 جنگنده فعال دارد. یکی از اعضای سابق "ارتش آزادی بخش خلق چین" می‌گوید، این رقابت شبیه یک ماراتن است که ما در حال عقب افتادن در آن هستیم. لازم است که ما سرعت خود را افزایش دهیم. در مقابل ترامپ متعهد شده است تا کشتی‌های جنگی آمریکایی را از 290 مورد به 350 مورد افزایش دهد و آن را بخشی از برنامه خود برای بزرگترین توسعه نظامی در تاریخ آمریکا توصیف کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
چین برای تبدیل شدن به یک قدرت بین المللی حالا حالا ها کار داره، اوضاع زندگی مردم به خصوص توی شهرهای کوچیک خیلی خرابه
Iran, Islamic Republic of
نظم نوین جهانی اقتصادی نیست معنویست.
بحث از نظم نوین زمانی مطرح شد که هنوز این فروپاشی اقتصادی جهانی نشده بود. حالا که شده پس در دوران همان نظم نوین هستیم!
نظم نوین بعدی ...اقتصادی نیست معنویست.