شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

چین: آمریکایی‌ها اطلاعات تاریخی خود را به‌روز کنند

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 501935
وزیر خارجه چین در استرالیا گفت، آمریکا باید اطلاعات تاریخی خود را درباره دریای چین جنوبی مورد بررسی قرار دهد و به روز کند چون براساس توافقات صورت گرفته پس از جنگ دوم جهانی تمامی قلمروهایی که توسط ژاپن تصرف شده بود، باید به چین بازمی گشت.
چین: آمریکایی‌ها اطلاعات تاریخی خود  را به‌روز کنند
به گزارش جهان نيوز ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت، چین به دلیل اظهارنظرهای اخیر دولت آمریکا درباره این آبراه مورد مناقشه به شدت خشمگین شده است.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در جریان جلسه تایید خودش در سنای آمریکا گفته بود که نباید به چین اجازه داده شود تا به جزایر واقع در دریای چین جنوبی دسترسی داشته باشد و بتواند در آنها ساخت وساز کند. کاخ سفید متعهد شده تا از قلمروهای بین المللی در این آبراه استراتژیک دفاع کند.
پیشتر نیز جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به این مساله اشاره کرده بود که دیپلماسی باید شرط اول در حل مناقشه مربوط به دریای چین جنوبی باشد.
وانگ یی، وزیر خارجه چین با اشاره به این موارد و در جریان سفرش به استرالیا گفت که برای دوستان آمریکایی‌اش پیشنهادی دارد و آن این است: باید دانش تاریخی خود را درباره دریای چین جنوبی به روز کنید. پس از جنگ دوم جهانی و براساس توافق های صورت گرفته، تمامی قلمروهایی که ژاپن به زور تصرف کرده بود، به چین باز می گردد.
وی ادامه داد: براساس اعلامیه 1943 قاهره و 1945 پوستدام، ژاپن باید تمامی قلمروهای متعلق به چین را که در جریان جنگ دوم جهانی تصاحب کرده بود، بازگرداند. این قلمروها شامل جزایر نانشا نیز می شود که در چین به آنها جزایر اسپارتلی می‌گوییم. در 1946، دولت وقت چین با کمک آمریکا و براساس توافقات موجود نانشا را بازگرداند. پس از آن، کشورهای منطقه از روش های غیرقانونی برای اشغال برخی از جزایر و صخره های مرجانی نانشا استفاده کردند که به مناقشه دریای چین جنوبی معروف شده است.
وزیر خارجه چین همچنین گفت، دولت پکن متعهد شده تا با طرف‌های مورد مناقشه به صورت مستقیم وارد مذاکره شود و براساس حقایق تاریخی و قوانین بین الملل به صورت صلح آمیز این مساله را حل و فصل کند. کشورهای دخیل در این مناقشه باید از اقدامات چین حمایت کرده و سایر کشورها در منطقه هم باید به برقراری صلح و ثبات در دریای چین جنوبی پای بند باشند و خلاف این اقدام عمل نکنند. دولت چین به درستی اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حل و فصل دیپلماتیک این مناقشه معتقد است و از آن استقبال می کند.
چین مدعی مالکیت بخش اعظم دریای چین جنوبی است درحالیکه تایوان، مالزی، ویتنام، فیلیپین و برونئی نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از آن هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *