سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱
تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی و منتی که سرکشاورزان است

خرید تضمینی وعده سرخرمن دولت

تعلل ۱۲۵ روزه دولت برای یک مصوبه ۵خطی؟
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 499895
بلاتکلیفی در کشت گندم با توجه به بی‌توجهی دولت در تعیین نرخ تضمینی خرید این کالای استراتژیک، کشاورزان را سردرگم نموده است و آنها را نسبت به تولید گندم برای سال زراعی جدید بر سر دوراهی قرار داده، چرا که با گذشت بیش از ۱۲۵ روز دولت هنوز به صورت رسمی نرخ حرید تضمینی گندم را مشخص نکرده است.
خرید تضمینی وعده سرخرمن دولت
به گزارش خبرنگار اگری پرس ، جشن شکرگزاری برداشت محصول در آذرماه در حالی در سالن اجلاس سران برگزار شد که حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد که در سال جاری بابت خرید تضمینی گندم سال زراعی گذشته با مشکلات جدی روبرو بودیم.
روحانی با این مطلب آب پاکی را روی دست کشاورزان ریخت و گفت: نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری کمی افزایش یافته است چرا که برای تعیین نرخ این محصول باید واقعیت های جهانی، فرسایش آب و خاک و وضعیت دولت را نیز در نظر داشت.
درهمین راستا بود که گندمکاران کشور درواکنش به اقدام شورای اقتصاد در خصوص تعیین نرخ ۱۳۰۰ تومانی هر کیلوگرم گندم کمپینی در فضای مجازی تشکیل دادند و خواهان پیگیری رئیس جمهور در این خصوص شدند. اما راه اندازی این  کمیپین هم با بی توجهی و بی مهری دولتی ها روبرو شد.
اعلام این نرخ از سوی شورای اقتصاد تنها اعتراض گندمکاران را به دنبال نداشت، بلکه باعث واکنش نمایندگان مجلس نیز نسبت به افزایش اندک نرخ خرید تضمینی شد.  تعداد زیادی از کارشناسان این حوزه و کشاورزان پیرامون پیشنهاد قیمت خرید تضمینی اظهار نظرهای مختلفی کردند و در بسیاری از موارد با انتقاد از این پیشنهاد دولت موارد از جمله تأثیر در بحث خودکفایی گندم را مطرح کردند.
بر اساس گفته کارشناسان قیمت تمام شده گندم کیلویی ۱۴۰۰ تومان است و اعلام نرخ ۱۳۰۰ تومان یعنی متضرر شدن کشاورزان و در نهایت تهدید خودکفایی گندم پس از ۱۲ سال. دولت در حالی این قیمت را اعلام کرده که باید قبل از شروع فصل کشت قیمت خرید تضمینی اعلام می شد تا کشاورزان تکلیف خود را برای اینکه کشت گندم صرفه اقتصادی دارد یا خیر بدانند.
پس از اعلام نرخ پیشنهادی شورای اقتصاد مبنی بر تعیین نرخ ۱۳۰۰ تومانی، کارشناسان کشاورزی و گندمکاران اعتراض خود را نسبت به این نرخ اعلام کردند. در همین گیر و دار بود که اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم تصویب نرخ ۱۳۸۰ تومانی گندم را سخاوت دولت خواند.
در شرایطی که کارشناسان کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد هستند قیمت تمام شده تولید گندم حدود ۱۴۰۰ تومان است و با توجه به اینکه گندم یکی از مهمترین محصولاتی است که اعلام نرخ تضمینی آن برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است، و خانوار‌های زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند، آیا تعیین نرخ خرید تضمینی پایین تر از قیمت تولید برای کشاورزان سخاوت است؟
نگاهی به اظهارات دو عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از نشان می دهد که جامعه صاحب نظر در حوزه کشاورزی نظری مخالف با نظر دولت پیرامون نرخ ۱۳۰۰ تومانی دارند و معتقدند تنها در صورتی بخشی از خسارت کشاورزان جبران و مختصر حمایتی از این قشر می شود که قیمت خرید تضمینی مطابق نرخ تورم تعیین شود. در زیر بخشی از این اظهارات را می بینید.
*خرید تضمینی متناسب با تورم تعیین شود
علی محمد مرادی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اظهارات مجری طرح گندم مبنی بر اینکه نرخ ۱۳۸۰ تومان گندم سخاوت دولت است گفت: کشاورزی با توجه به ارتباط مستقیم با سلامت انسان، از اهمیت ویژه در زندگی انسان‌ها برخوردار است. در دنیای امروز هر کشوری که در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست حرفی برای گفتن داشته باشد، موفق است و آینده خود را تضمین کرده است.
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی می‌توان با کمترین سرمایه‌گذاری‌ بیشترین بهره‌گیری را در بحث ایجاد اشتغال داشت چون برای ایجاد یک شغل در بخش صنعت چندین برابر حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری نیاز است. باید از ظرفیت بالای بخش کشاورزی در سراسر استان ها به بهترین شیوه برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار استفاده کرد.
وی با بیان اینکه دولت ها خرید تضمینی را با قیمت پایین پیشنهاد می کنند و در نهایت با تأخیر پرداخت می کنند گفت: خرید تضمینی باید نرخی باشد که با توجه به قیمت تولید محاسبه شده باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: نرخ خرید تضمینی باید متناسب با تورم باشد تا کشاورزان با توجه به هزینه تولید متضرر نشود. در صورتی که دولت محصولات  استراتژیک را با قیمت مطلوب از کشاورزان خریداری کند، امینت غذایی و بحث خودکفایی در محصولات استراتژیک دچار مشکل نمی شود.
*خرید تضمینی باید جوابگوی هزینه های تولید باشد
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  نیز همچنین درباره نرخ ۱۳۸۰ تومانی گندم گفت: امسال حداقل قیمت گندم برحسب تورم و خشکسالی‌های پی‌در پی در بسیاری از نقاط کشور باید ۱۴۰۰ تومان مصوب شود.
وی افزود: دولت باید به گونه‌ای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین کند که جوابگوی هزینه‌ تولید و حفظ قدرت خرید کشاورز باشد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان این‌که یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته و همچنین امسال بحث حمایت از تولید داخل کشور بوده است، افزود: بر دولت به ویژه سازمان‌ها و ادارات لازم است از تولیدات داخلی حمایت کنند. بر‌اساس این فرمایشات ما باید برای تولیدات کشور اهمیت قائل شده و افزایش تولید ملی را در بخش‌های صنعت و کشاورزی گسترش دهیم.
موسوی‌لارگانی ادامه داد: دولت باید نیازهایی همچون کود، سم و بذر را که برای کشت گندم کشاورزان ضرورت دارد با قیمت کمتر در اختیار آن‌ها قرار دهد تا کشاورز برای تولید متحمل افزایش هزینه‌های بالایی نشوند.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت برای کشت گندم مرغوب از سوی کشاورزان، بیان کرد: دولت برای تشویق کشاورز باید نرخ خرید تضمینی گندم را عادلانه اعلام می‌کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه واردات گندم در سال های گذشته بی کیفیت است گفت: چنانچه دولت در تولید گندم به کشاورز کمک کند و از سوی دیگر کشاورزان متعهد به فروش این محصول به دولت شوند مجبور به واردات گندم نخواهیم بود.
موسوی لارگانی افزود: تعداد بسیاری از افراد جامعه در بخش کشاورزی اشتغال دارند و از این راه ارتزاق می‌کنند، مسئولان باید به وضعیت کشاورزان که با مشکلات و کمبود آب، کود و سایر منابع، کار تولیدی را انجام می‌دهند، رسیدگی کنند و در این زمینه برنامه‌ریزی جدی‌تری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه دولت، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در قبال این اقشار وظیفه سنگینی دارند، اظهار داشت: دولت نه تنها نرخ خرید تضمینی گندم را برحسب تورم باید عادلانه اعلام  کند، بلکه مطالبات گندم‌کاران را باید به موقع و بدون هیچ گونه دیرکردی پرداخت کند تا این قشر متضرر نشوند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی گندم بر تولید داخل و واردات این محصول تاثیرگذار است، افزود: با اعلام به موقع نرخ محصولات کشاورزی قبل از شهریور، کشاورزان برای کشت برنامه‌ریزی می‌کنند، اما بدون شک این تاخیر، کاشت و برداشت گندم را کاهش و بر اساس نیاز کشور واردات را افزایش می‌دهد.
به گزارش اگری پرس، در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به گونه‌ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه‌های دولتها قرار گرفته است. بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاستهای مطلوب و برخورداری از منابع کافی، باید تولیدکشاورزی به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند.
اکنون در شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کشاورزان در ایران از داشتن امکاناتی مانند به روز رسانی ماشین‌آلات کشاروزی، تأمین بذر و آب و کارگر با قیمت مناسب، داشتن دانش کشاورزی و… محروم هستند، آیا خرید تضمینی ۱۳۸۰ تومانی سخاوت است و می تواند تولید را تضمین کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *