يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۳
۳

هشت نکته درباره فیلم بوی گندم

جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب: 393753
در این فیلم موضوع اعتیاد به مواد روانگردان آن هم بصورت ابتلای یک دختر جوان مطرح می‎شود و توهم ناشی از آن هم به نمایش درمی‎آید اما متأسفانه به درستی راه علاج آن و نکات آسیب‎شناختی مرتبط با این موضوع مطرح نمی‎گردد.
هشت نکته درباره فیلم بوی گندم
به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
اخیراً فیلم سینمایی (بوی گندم) در شبکه خانگی توزیع شده است. به این بهانه نکات زیر در نقد محتوایی این فیلم تقدیم می‌شود.
 
توضیح مختصر آنکه در اینجا قصد نقد سینمایی یک اثر نیست و این موضوع به جای خود و توسط متخصصین انجام می‎شود لیکن در این مجال شاخصه‎های مختلف محتوا را بیرون آورده و درباره آنها به بحث و بررسی می‎پردازیم. نقد محتوامحور به معنای غفلت از لزوم پرداخت هنرمندانه و مبتنی بر فنون سینمایی نیست بلکه در این جا تنها به محتوا پرداخته می‌شود.
 
نام فیلم : بوی گندم
 
کارگردان : محمدرضا خاکی
 
بازیگران : مصطفی زمانی، الناز شاکردوست، رضا یزدانی، پولاد کیمیایی، رضا توکلی
 
خلاصه داستان : قرار است یک کنسرت روی سکوی نفتی در خلیج فارس به یاد پدر شهید یکی از سه جوان که با هم رفیق هستند برگزار شود اما ...
 
و اما 8 نکته درباره محتوای این فیلم :
 
1 -  بزرگترین نکته مثبت و مهم این فیلم بهانه‎ی ساخت آن است. این بهانه روی دو اصل استوار شده است. یکی زنده‎نگهداشتن یاد و تکریم پدری که روی سکوی نفتی در خلیج فارس به شهادت رسیده و دیگری حراست از نام ایرانی و صحیح خلیج فارس که بعضی سارقین تاریخی سعی در جعل آن داشته و دارند.
 
2 -  در این فیلم موضوع اعتیاد به مواد روانگردان آن هم بصورت ابتلای یک دختر جوان (با بازی خانم شاکردوست) مطرح می‎شود و توهم ناشی از آن هم به نمایش درمی‎آید اما متأسفانه به درستی راه علاج آن و نکات آسیب‎شناختی مرتبط با این موضوع مطرح نمی‎گردد.
 
3 -  مانند بسیاری از فیلم‎های دیگر نمایش حجاب غیراسلامی سکه‎ رایج این فیلم و نظایر آن است. در این فیلم گندم (با بازی خانم شاکردوست) حجابی غیراسلامی دارد و به راحتی دوربین نماهای بسته از او را نشان می ‎دهد که هیچ انطباقی با حجاب اسلامی نداشته و ندارد.
 
4 -  تکریم شهداء موضوع بسیار مهمی است اما باید توجه داشت که در این فیلم برخلاف عرف رایج موضوع شهید با کنسرت موسیقی (هرچند شعر پایانی محتوای مناسبی داشت) پیوند خورده است. امری که باید روی آن قدری تأمل نمود.
 
5 -  ارتباط غیراسلامی و غیرموجه دختر و پسر در این فیلم که به وضوح یکدیگر را (رفیق) خطاب می‎کنند از جمله مواردی است که جای تأسف دارد. در قرآن کریم به صراحت خداوند متعال ما را از رفاقت‎های غیرشرعی دختر و پسر نهی فرموده است. (لا متخذات اخدان : اخدان جمع خدن به معنای رفیق نامحرم است و در قرآن کریم به صراحت از به دوستی گرفتن نامحرم نهی شده‌‎ایم)
 
6 -   ارتباطات صمیمانه کلامی و رفتاری و حتی خلوت‎های دو و سه نفره بین دختر و پسر نامحرم که مغایر شرع مقدس است در این فیلم به راحتی دیده می‎شود و ظاهراً در پایان فیلم حتی پس از مرگ همسر گندم باز هم خبری از ازدواج مرد نامحرم با او نیست ولی ارتباطات صمیمانه از قبل از حادثه مرگ عرفان (با بازی مصطفی زمانی) تا پس از آن هم ادامه می‎یابد! این مسئله مغایر اصول اسلامی است و مشخص نیست نمایش آن در این فیلم چه ضرورتی داشته است؟
 
7 -  ممکن است بگوییم آنچه در نکته اول به آن اشاره شد یعنی هدف خوب این فیلم با وسیله‎ی دستیابی به آن توجیه شده است. اما باید دانست در اسلام هدف، وسیله را توجیه نمی‎کند و قرار نیست به هر قیمتی تصاویری غیرشرعی به نمایش درآید تا هدف مناسبی حاصل شود.
 
8 -  در این فیلم به بیننده هم در دیالوگ و هم در روند داستان القا می‎شود که تقدیر غیرواقعی است و باید بدون هرگونه بررسی و تنها با دل عاشق شد و خدای سبحان به داد نوجوانی برسد که این فیلم را ببیند و بخواهد از آن الگوبرداری کند!
 
والحمد لله رب العالمین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به نام خدا
سلام
لینک خرابه
با تشکر
به نام خدا
ممنون از اصلاح لینک
maryam_old@ya
Iran, Islamic Republic of
می توانید شما نبینید وجهنمی شوید