سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ - 26 Mar 2019
 
۹
۲۵

سندروم خندیدن به «دکتر شریعتی» و یک هشدار

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۳
برخی از همان هایی که به اصطلاح قرار است نقش گروه مرجع را برای مردم بازی کنند و وقتی جامعه از مسیر صواب خارج می شود، وارد عمل شوند، حالا خودشان یک پای این «خودزنی تاریخی-فرهنگی» شده اند.
سندروم خندیدن به «دکتر شریعتی» و یک هشدار
به گزارش جهان، چند سال پیش موجی از پیامک هایی به راه افتاد، که مضمون اصلی آن ها شوخی با دکتر شریعتی بود. دامنه چنین جوک هایی آن قدر فراگیر شد که عده ای را به واکنش وا داشت. خاطرم هست در همان دوران، برخی جامعه شناسان این پدیده را نگران کننده ندانستند و آن را موجی زودگذر تلقی کردند؛که البته اینچنین نیز شد.

چند سالی گذشت تا نوبت به گوشی های هوشمند و ابزارهای پیامک رسان رایگان رسید و حالا دیگر به مدد این نورسیده های تکنولوژیکی (وایبر و واتس آپ، لاین و…) گروه های بسیاری برای اشتراک گذاری جوک و لطیفه بر روی گوشی های موبایل تشکیل شده و این وضعیت فرصتی شده برای بازگشت همان موج پیامکی که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد.

دوباره دکتر شریعتی در قالب جوک و هجو روی موبایل ها آمده است. این موج جدید البته با دو ویژگی خطرناک پا به میدان گذاشته؛ اول این که اگر چند سال پیش بیشتر با جملات شاعرانه دکتر شوخی می شد، این بار اما جوک ها بدون رعایت هیچ حدومرزی، بسیار غیراخلاقی، سخیف و قبیح هستند؛ دوم این که اکنون برخی از به ظاهر نخبگان هم در تکثیر و اشتراک این جوک ها مشارکت فعال دارند! یعنی برخی از همان هایی که به اصطلاح قرار است نقش گروه مرجع را برای مردم بازی کنند و وقتی جامعه از مسیر صواب خارج می شود، وارد عمل شوند، حالا خودشان یک پای این «خودزنی تاریخی-فرهنگی» شده اند.

البته از آن جایی که گفته اند، «یک سوزن به خودت بزن یک جوال دوز به دیگران» ما اهالی رسانه هم در این زمینه حقیقتا کم کاری کرده ایم. خاطرتان هست که سال گذشته در جریان قرعه کشی جام جهانی موجی علیه مسی و فرناندولیما (مجری مراسم) در شبکه های مجازی به راه افتاد، چه عده بسیاری نگران شدند، مطلب نوشتند، میزگرد برگزار کردند و چه و چه که چرا ملت بزرگوار، این رفتار خارج از شان نام ایران را انجام می دهند.

حتی کار به جایی رسید که یکی از هنرمندان عزیز کشورمان هم عزم کرد تا شخصا از مسی عذرخواهی کند. امروز هم موضوع فقط دکتر شریعتی نیست. (که البته قدر و جایگاه او در تاریخ و انقلاب کشورمان محفوظ است) باید نگران بود از شیوع چنین پدیده رقت انگیزی. چه تضمینی است؛ امروز شریعتی، احتمالا فردا هم که و که. مگر نه این است که در حال حاضر جوک های بسیار دیگری هم در رابطه با لقمان (شخصیت مورد احترام قرآنی) و ابن سینا در همین شبکه های مجازی در حال گسترش است. شاید آن قدر از میراث غنی تاریخی مان خاطر جمع هستیم که بازی با چند نفر از آن ها را جدی نمی گیریم؟ آن هم در شرایطی که همین بیخ گوشمان کشورهای همسایه و غیرهمسایه هر چند وقت یک بار هوس شان می کند به میراث ادبی ما دست اندازی کنند. یک روز مولانا را مصادره می کنند و یک روز رودکی را. ما کاری که نمی کنیم هیچ، خودمان هم در داخل به نحو دیگری چوب حراج به داشته هایمان می زنیم.

تبیین جامعه شناختی این قبیل جوک ها بماند برای بعد که نه در حوصله این مقال می گنجد و نه غرض اصلی نگارنده از این نوشته است. کاری هم ندارم به این که جوک هایی این چنین از کجا سربر می آورند؛ اما صورت ساده قضیه این که مگر کسی جز من و شما به این جوک ها می خندد؟ و مگر کسی جز من و شما آن ها را تکثیر می کند و با دوستان و اقوامشان به اشتراک می گذارد؟ مگر ما نیستیم که می نشینیم و با یکدیگر به ریش میراث تاریخی و فرهنگی و فکری مان می خندیم؟ کدام قوم و ملتی را سراغ دارید که چنین رفتار کرده باشند؟ تصور کنید روس ها یکی مثل داستایوسکی را دست بیندازند یا آلمانی ها گوته و اشعارش را مسخره کنند و بخندند یا ایتالیایی ها دانته را!

خوب است کمی به خودمان بیاییم. ادبیات ما، چه در نظم و چه در نثر پر است از طنز و فکاهی. طنزنویس های با استعدادی هم هر روز در رسانه ها، از سوژه های اقتصادی، سیاسی و… به خوبی استفاده می کنند و مطالبی می نویسند که به قدر کافی خنده دار هستند. در زمینه جوک هم خوشبختانه کم وکسری نداریم. خندیدن به مفاخر و بازی با آن ها را جدا خط قرمز فرهنگی خودمان به حساب آوریم. امیدوارم این پدیده نامبارک به مصداق «عدو شود سبب خیر» درس هایی برایمان داشته باشد؛ بنشینیم و فکری برای نگاهداشت عقبه تاریخی- فکری مان کنیم و طوری نشود که خدای ناکرده مقابل نسل آینده رو سیاه باشیم.
منبع: رصد
کد مطلب: 375282
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۰۸:۳۲
واقعا جوک در خصوص دکتر شریعتی برنامه ریزی شده نیست؟!
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۴:۴۰
علمای وقت افکار شریعتی را منحرف و ضد دین می دانستند
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۰۹:۰۴
تمسخر و جوک سازی شده کار قوم ایرانی!
به ولله قسم همان بلایی که سر قوم‌هایی که در قرآن کریم به آنها اشاره شده چیز دیگری بر سر ما ایرانیان سرازیر خواهد شد.
آخرین مورد بر میگرده به جوک هایی که برای سقوط هواپیما 140 ساخته شده
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۰۹:۰۹
تنها ملت دنیاییم که در باره همدیگر جوک میگیم و بهم میخندیم. واقعا که عجب ملت بی ادبی هستیم.
عالی
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۰:۰۲
این تنها ملت دنیا یعنی چی؟
مگه همه ملل رو دیدید و باهاشون معاشرت دارید؟
من 100 تا مثال نقض براتون میارم که بقیه جاها هم همین مصیبته
بشر از همون اولش با این جور حقارتها طرف بوده ما ایرانیم یکیشون
سینا
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۱:۰۲
100 تا مثال نیار فقط وفقط یک مورد بیار که کشوری در مورد مردم خودشون یا در مورد شخصیتهای کشورشون جوک میگن؟ منتظرم شما مورد بیارید
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۶:۵۶
مثلا انگليسي ها عليه خودشان و عليه اسکاتلندي ها که جزوي از کشور آنها هستند خيلي جک مي‌گويند
در آمريکا هم عليه بوش که رئيس جمهورشان بود جک مي گفتند و مي‌گويند
عليه ديگران نيز
سرور
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۰:۳۶
این جمله شما قابل تعمیم به همه مردم ایران نیست.شما نباید به خاطر اشتباه عده ای به همه ملت توهین کنید.
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۱:۲۷
بی ادبی بالاتر از این که همه را با یک چوب برانیم و همه را بی ادب بخوانیم؟
گروهی چنین می کنند بعید می دانم این قضیه بین کشورهای دیگر شایع نباشد اما وضعیت ما یک فرق با جوامع دیگر دارد و آن این است که آنها خودشان برای خودشان طنز پردازی می کنند. اما ارزشهای ما را دشمن به تمسخر می گیرد و گروهی نادان یا مغرض پخش می کنند...
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۲:۰۶
دقیقا در این مورد تنها ملت دنیاییم. تمام این جوک ها رو هم خودمون درمیاریم. ربطی به خارجیها نداره. شما هم از الان تا قیامت وقت داری که فقط یه مثال بیاری نه 100 تا مثال. عمرا پیدا نمی کنی چون هیچ ملتی مثل مردم ایران یافت نمی کنی که همو مسخره کنن. اگر میخوای یه مشکل رو حل کنی اول باید قبولش کنی و بعد فکر راه حل باشی. تا زمانیکه اصل ماجرا رو انکار میکنی اوضاع همینه.
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۶:۵۷
در بالا هم گفتم
انگليسي ها و آمريکايي ها که ما مي شناسيم عليه همديگر و علي هم وطن ها خودشان و عليه برخي قوميت‌ها و ... جک مي‌گويند آن هم خيلي زياد
mohamad
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۲۰:۰۲
اين چه منطقيه؟ حالا چون اونا ميگن ما هم بايد بگيم
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۴:۴۲
از عدم اطاع و آگاهی شما سپاسگزارم بدان بیشتر ملت ها چنین کاری را دارند
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۰۹:۲۸
هشدار به جای است........کلا ما ایرانی ها خندیدن و لطیف گفتن رو با تمسخر و توهین یکی میکنیم...داشتم متن رو می خوندم پیش خودم گفتم فردا روز هم به بوعلی سینا توهین میشه دیدم نویسنده متن اشاره کرده در حال حاظر در فضای مجازی دارن بر علیه ابن سینا مینویسن واقعا نارحت شدم... سال هاست به قومیت ها در قالب جوک توهین میشه و ما وقتی برامون پیامک میاد به راحتی و با بیخیالی به 1000 نفر ارسالش میکنیم...از ماست که بر ماست..
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۰:۳۸
وقتی صداوسیما اگهی تبلیغاتی می سازه برای یک شامپوی بی ارزش ازشخصیت والای بوعلی سینا که مایه مباهات ایران است استفاده می کنددرواقع به ریشخندمیگیرد وای به حال دیگران
مودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۱:۳۹
این دوستمون به نکته بسیار جالبی اشاره کرد... رسانه ملی ما برای تبلیغ یک شامپو که آن هم کپی برداری یا تحت لیسانس یک نمونه خارجی است از بو علی سینا مایه میگذارد و یا برای تبلیغ یک خودروی بشدت بی کیفیت مانند تیبا از تمام سرمایه ملی و تمدنی و فرهنگی چند هزارساله مان مایه میگذارد و با پخش موسیقی ها و سرودهای حماسی آنرا نمایش میدهد ...خب این مسئله هم به نوعی تمسخر ریشخند محترمانه تر تمدن و فرهنگ و تاریخ مان است .
تاریخ ساز
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۱:۱۳
حالا چرا اینقدر برای شریعتی جوش میزنید مگه کی بوده....
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۱:۴۸
واقعا اسم تاریخ ساز برای شما خوبه! چون امثال شما تاریخ سازی می کنید!!!
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۳:۱۹
جناب تاریخ سوز شما خودشو ناراحت نکن،
همایون
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۱:۳۲
نویسنده کتاب های ارزشمند فاطمه فاطمه است و حسین وارث آدم و... به راحتی مسخره میکن و عین خیالمون نیست نمی دونیم اگر جلوی این موج رو با کار فرهنگی نگیریم کار به جایی میرسه که فردا نعوذ بالله پیامبران و ائمه و دین رو مورد تمسخر قرار میدن
میلاد
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۳:۱۱
بهترین روش برخورد با این امواج مسموم تمسخر اینه که ما به این مزخرفات و گویندگانش نخندیم و بهشون توجه نکنیم و به جای خندیدن و همراهی کردن با اونها نارحتی خودمون رو نشون بدیم.در بین دوستان در اینترنت و...
وقتی به جوکی کسی بخندی معلومه که اون می خواد دفعه بعد یکی دیگه هم بگه!
اگه همه ماها یه چند وقت این کار رو انجام بدیم همه اینا جمع میشه انشاالله
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۴:۳۹
شریعتی مشکل دتشت و علمای وقت او را منحرف میدانستند
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۸:۱۵
دوست گرامی مسئله، بحث راجع به سخصیت و تفکر مرحوم دکتر شریعتی نیست. ایشان هم مثل هر فرد دیگر دارای نظراتی بود که قابل بررسی و نقد عالمانه است. مسئله مهم عبارت است از اولا اهانت به افراد شناخته شده بدون آنکه دلیلی برای اینکار باشد و ثانیا از نظر شرعی نسبت ناروا دادن به فردی که درگذشته و توان دفاع این دنیایی ندارد. البته روز جزا هر کس باید پاسخگو باشد
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۶:۵۲
شريعتي انقدر ارزش نداره كه در بارش حتي جوك بنويسن
احمد سواری
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۸:۰۳
به عقیده من این جوکها درباره ی خود دکتر شریعتی نبودن،
در اصل درباره طرفداران متعصب دکتر شریعتی هستن که فقط و فقط به فکر نشر حرفهای ایشون هستند و حتی اجازه نقد تفکرات ایشون رو نمی دن
اگر چه
بنده برای شخصیت ایشون احترام قائلم
اما به علت اینکه هر حرفی که به دلشون نشست رو به ایشون نسبت دادن این موج جوکها درباره طرفداران ایشون درست شد...
کسانی که این قبیل جوکها رو شنیدن با کمی دقت متوجه این موضوع می شن
ولی در هر صورت نباید اجازه داد جوک گفتن درباره شخصیت ها اینقدر راحت باب بشه چون اگر امروز درباره دکتر شریعتی باشه ، قطعاً فردا درباره ی شخصیت های مهمتری جوک گفته خواهد شد.