جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶

نظر رحیم‌پور ازغدی درباره شریعتی و نقش او در انقلاب

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 428155
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مطالعه آثار و اندیشه‌های شریعتی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی توانست موجی از جوانان را برای تحکیم و اتحاد نظام اسلامی به صحنه بیاورد.
نظر رحیم‌پور ازغدی درباره شریعتی و نقش او در انقلاب
به گزارش جهان، حسن رحیم‌پور ازغدی شامگاه دوشنبه در سلسله جلسات بزم اندیشه با موضوع روشنفکری دینی و علی شریعتی که در موسسه جوانان آستان‌قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم حضور شریعتی در جامعه به صحنه آوردن جوانان انقلابی بود، اظهار داشت: این موارد از جمله مواردی است که ریشه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران دارد، چراکه وی فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیاری را هدایت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سخنرانی‌های شریعتی شامل ابعاد مختلفی از قبیل فقه، کلام، فلسفه و اخلاق بود، افزود: باید به تمام ابعاد اندیشه و تفکر شریعتی توجه کرد، چراکه این تفکرات و اندیشه‌ها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی توانست موجی از جوانان را برای تحکیم و اتحاد نظام اسلامی به صحنه بیاورد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های مختلفی سعی می‌کردند تا میان قلم و آثار وی شکافی را ایجاد کنند، گفت: با وجود نارسایی‌هایی که در آثار وی وجود داشت اما افراد واقع‌بین ضمن پذیرش این نقاط، توانستند با اندیشه‌های وی در مقابل مکاتب غرب و شرق به مکتب اسلامی افتخار کنند، چراکه وی خدمت بزرگی به انقلاب اسلامی ایران کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دکتر شریعتی توانست برای مسلمانان‌ها منزلت ایجاد کند تا مسلمانان بتوانند در برابر اندیشه‌های لیبرال‌ها، سکولارها، متحجرها و دموکرات‌ها از اندیشه و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه بسیاری از جوانان به واسطه مطالعه آثار و تفکر دکتر شریعتی توانستند در مقابل اندیشه‌های انحرافی ایستادگی کنند، گفت: در زمان رژیم ستم شاهنشاهی افکار انحرافی هجوم بیشتری داشت و به نوعی حجاب عقب‌ماندگی محسوب می‌شد و بی‌حجاب بودن نشانه ترقی قلمداد می‌شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اسلام و تشیع مکتب زندگی‌ساز است و وجود دین اسلام حیات تازه‌ای را برای انسان‌سازی و در حوزه‌های جامعه‌شناسانه، سیاسی و اقتصادی برای تمامی افراد به وجود آورد.

وی با بیان اینکه بازگشت به اندیشه‌های دینی در زمان شریعتی مطرح شد، اظهار داشت: وی همواره بر این نکته توصیه داشت که انسان‌ها باید عقل‌محور و مکتب‌محور باشند و گفته‌های دیگران را نقد کنند و در نهایت بر شخص‌محوری به جای عقل‌محوری تکیه نکنند.

رحیم‌پور‌ازغدی اظهار داشت: بیداری اسلامی حرکتی بود که در زمان‌های ابتدایی پیروزی در برابر تفکر روشنفکران دینی افراطی ورود پیدا کرد تا مکتب تشیع را از خطر این روشنفکران دینی افراطی نجات دهد، چراکه روشنفکران دینی افراطی بر این عقیده بودن که اسلام باید از متن به حاشیه زندگی مردم کشانده شود زیرا اسلام دینی سکولاریزم است و نمی‌تواند سیاسی باشد.

وی با بیان اینکه شریعتی در آن زمان توانست به مقابله با روشنفکران دینی افراطی بپردازد، گفت: وی با وجود اینکه به معارف دین اسلام با روش کلاسیک آشنایی نداشت اما توانست با آثار و اندیشه‌های خود مردم را برای مقابله با این تفکرات نوگرایی افراطی آشنا کند تا در برابر این هجمه‌‌ها ایستادگی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شریعتی از مقلدان حضرت امام راحل محسوب می‌شد و در جبهه‌های مختلف در برابر استکبار، نظام سرمایه‌داری و کمونیست‌ها می‌جنگید، گفت: وی با تفکر و ایدئولوژی اسلام و تشیع به مقابله با جبهه‌های مختلف انحرافات می‌پرداخت.

وی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌هایی که شریعتی ارائه می‌داد، جوامع شیعه همواره در برابر ظلم و بی‌عدالتی به مبارزه برمی‌‌خواستند و روحانیون شیعه نیز همواره درگیر مبارزه با ظلم بوده‌اند، همچنین افراد متحجر او را به‌عنوان روشنفکر بی‌‌دین مطرح کردند و بازجویان ساواک نیز وی را شاخه دانشگاهی حضرت امام راحل می‌دانستند که به دنبال براندازی ملی‌گرایی افراطی، کمونیست‌ها و نظام سلطنتی است.

رحیم‌پورازغدی اظهار داشت: انگلستان با به تخت‌نشاندن رضاخان به دنبال این بود که ملی‌گرایی افراطی را جایگزین اسلام ناب محمدی کند و این یک توهین بزرگ به ملت ایران قلمداد می‌شد.

به گزارش فارس،وی با بیان اینکه روحانیت شیعه در برابر دفاع از انقلاب و عزت و استقلال میهن دفاع کرده است، گفت: ایران اسلامی اکنون به همت روحانیون شیعه همچون خاری در گلوی استکبار جهانی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا اکنون کسی مثل دکتر شریعتی یا استاد مطهری نداریم!؟؟
داود شادمان
سلام علیکم،علامه سید محمد حسین طباطبایی و علامه تهرانی و علامه مطهری به مطالب مرحوم شریعتی نقد داشتند ،انصاف را رعایت کنید جناب اقای ازغدی، فقط تعریف مطلق نفرمایید، با اینکه مرحوم شریعتی به واسطه استاد مطهری معروف شدند ولی در اواخر علامه مطهری به بعضی مطالب ایشان نقد داشتند
تقوی
با سلام و احترام.شما هم در مورد استاد رحیم پور بی انصافی نفرمایید...کجای این فرمایشات تعریف مطلق است؟!!
در فرمایشات استاد بزرگوار بخوبی بعضی نقدها وجود دارد./
reza
Iran, Islamic Republic of
باسلام واحترام فراوان خدمت شماواستاد رحیم پورازغدی حفظه الله. لطفااگرپیامی یاصحبتی ازامام خمینی رحمت الله علیه درباره شخص دکتر شریعتی موجوداست اعلام بفرمایید واگرنیست علت آنرا بفرمایید باتشکر.سلمکم الله
مهردادبابصیرت وجامع معقول و منقول
سلام خدا بر شهید علی شریعتی و همچنین استادعزیزم آقای رحیم پور
ناشناس
با تشکر از جناب ازغدی در تحلیل جامع از فعالیت های دکتر شریعتی