جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴۳
۷۲
تاملی بر تاسف سخنگوی دولت؛

آن روز که سانتریفیوژ را به زندگی مردم گره زدید باید فکر امروز را هم می کردید

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 429578
همان مردمی که حضورشان در انتخابات موجب روی کار آمدن دولت آقای روحانی شده، حق دارند که در مورد تصمیمات و اقدامات و برنامه ها و نیز بی‌برنامه‌گی‌ها، نقدناپذیری‌ها، تندی‌ها و ناکارآمدی‌های دولت اظهار نظر کنند.
آن روز که سانتریفیوژ را به زندگی مردم گره زدید باید فکر امروز را هم می کردید
گروه سیاست جهان نيوز ـ داوود حسین پور: آقای محمدباقر نوبخت معاون محترم رییس جمهور و یکی از یاران نزدیک آقای روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه ها از خیابانی شدن بحث های مربوط به مذاکرات هسته ای ابراز تاسف کرده و گفته است: «متأسفم که این بحث (مذاکرات هسته‌ای) کف خیابانی و کوچه بازاری شده است».

بررسی اولیه -بدون توجه به سابقه موضوع- سخنان آقای نوبخت این پندار را تقویت می کند که گویی دولت محترم و صدرنشینان آن مخالف همه‌گیرشدن بحث های مذاکرات هسته ای بوده و هستند و این بحث ها بوسیله دیگران در جامعه پمپاژ شده است.

در این باره چند نکته حائز اهمیت است:

1. به موجب اصل دوم قانون اساسی «تأمين‏ آزادي‌هاي‏ سياسي‏ و اجتماعي‏ و مشاركت‏ عامه‏ مردم‏ در تعيين‏ سرنوشت‏ سياسي‏» وظیفه دولت است. همچنین به موجب اصول 23 الی 26 قانون اساسی تفتيش‏ عقايد ممنوع است و نشريات‏ و مطبوعات‏ و احزاب‏ و جمعيت‏ ها‏ آزاد هستند. بنابراین نمی توان مردم را بخاطر بحث کردن و حرف زدن در مورد مذاکرات هسته ای شماتت یا تخطئه کرد.

همان مردمی که حضورشان در انتخابات موجب روی کار آمدن دولت آقای روحانی شده، حق دارند که در مورد تصمیمات و اقدامات و برنامه ها و نیز بی‌برنامه‌گی‌ها، نقدناپذیری‌ها، تندی‌ها و ناکارآمدی‌های دولت اظهار نظر کنند. حق مردم است که در مورد سرنوشت و آینده کشور نگران یا امیدوار باشند و از آن سخن بگویند چه که یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی هم «آزادی» بوده است.

2. شعار «سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد» (شبکه چهار سیما، 16 خرداد 1392) از جمله شعارهای محوری و اصلی حجت الاسلام روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 بوده است. این شعار متفاوت که باعث شد تا رسماً معیشت مردم به مذاکرات و فناوری هسته ای گره زده شود (و برخی را به این باور غلط رساند که فناوری هسته ای مانع رفاه مردم شده است) منجر به این شد که امروز اقشار مختلف جامعه بر روی موضوع هسته ای حساس شده و به قول آقای نوبخت در کوچه و بازار نیز در مورد آن مباحثه کنند. آن اظهار نظر رییس جمهور محترم به ایام انتخابات محدود نشد و ایشان طی دو سال اخیر نیز بارها و بارها مشکلات مختلف کشور را به طرز عجیبی به مذاکرات هسته ای و تحریم ها گره زده اند تا جایی که حتی حل مسائلی از قبیل آب خوردن مردم، مشکلات زیست محیطی، حقوق و دستمزد، نان، اشتغال، ازدواج و... نیز منوط به رفع تحریم ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای شده است. آیا با این گونه سخنان آن هم از سوی شخص دوم کشور و بالاترین مقام اجرایی می توان انتظار داشت که مذاکرات "کف خیابانی" نشود؟

3. وقتی معاون اول رییس جمهور و نفر دوم دولت تاکید می کند «تحریم‌ها واقعاً روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر می‌گذارد»، وقتی آقای نوبخت در فواصل مختلف سخن از تاثیرگذاری تحریمها می کند، وقتی پدر معنوی دولت می گوید «تحریم ها پدر مردم را در آورده»، وقتی معاون وزیر نفت می گوید «نبايد به خود اجازه فكر كردن به اين مساله را بدهيم كه مذاكرات به نتيجه نرسد»، وقتی... وقتی شب و روز سر تا پای دولت در خواب و بیداری رفع تحریم را هجی می کنند، نمی توان انتظار داشت که واکنش کف خیابان چیزی جدای از فعل و نیت دولتمردان باشد.

اگر آقای نوبخت از کف خیابانی شدن مذاکرات شاکی است، بهتر است در وهله اول به مقام مافوق خود گلایه و شکایت کند که در اکثر سخنرانی ها و مواضع خود درباره تحریم و مذاکرات و امید رسیدن به توافق و حل شدن همه مشکلات پس از توافق سخن می گوید. باید به رییس خود گوشزد کند که دمیدن همیشگی در بوق مذاکره و تعامل با جهان و امید بستن به غرب و انتقال این مسائل به جامعه دردی دوا نکرده و نمی کند. به او بگوید که با نگاه به درون، میهن را بسازد و با تکیه به توان و توانمندی های داخلی و اعتماد به ملت مشکلات کشور را رفع کند نه با چشم‌داشت به بیگانه و خط و نشان‌های اوباما و کنگره و مابقی دولی که چشم ندارند پیشرفت ایران و ایرانی را ببینند. باید به آن کسانی ابراز تاسف کند که ملی ترین منافع و حقوق ایرانیان و حاصل خون شهدای هسته ای را بازیچه تبلیغات انتخاباتی قرار دادند و حاضرند برای چند رای دیروز و فردا، غنی‌ترین دستاوردهای فرزندان ملت را به وعده نسیه ای معامله کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یاد شهدای غواص بخیر که دست بسته هم تسلیم دشمن نشدند آنها که حاضر به مذاکره با صدام نشدند و عزتشان را هیچ چیز معامله نکردند
مهردادبابصیرت
لعنت خدا بر آن کسانی که به خون شهدا خیانت کنند
لعنت خدا بر کسانی که به اسم شهدا و تنها برای قدرت طلبی این مملکت را به سمت نابودی میکشونند..
منظور؟
من به عنوان یه کاسب ، خداشاهده که زمان احمدی نژاد خیلی خیلی وضعیت قدرت خرید مردم و در نتیجه وضعیت بازار خوب بود. حتی در زمان تحریمها.
ولی نمیدونم که این دولت چه کرده که وضعیت بازار این طور راکد و عیر قابل تحمل شده؟؟
لابد خبر نداری که مردم پس اندازشونم داره به ته میکشه
شما در نارمک هستید؟!
اخوی بسیاری از مشکلات فعلی از آثار همون شخصیت معلوم الحال و اطرافیان شرافتمندشه
اشرافیت گرایی این اعتدالیون پس چی!!!
از گوشه تهرون بیا بیرون
Iran, Islamic Republic of
بابا اینا همه دق و دلیشون مال اینه که اگه بخوان با کدخدا ببندند همین کف خیابونیها جلوشون وامیستن
تقی
چرا بعد از لوزان که یه عده قلیل بیشتر در نقاط مرفه شهر ریختن بیرون از کف خیابانی شدن این بحث متاسف نشدن
ایرانی فدایی علی(ع)
احسنت،نکته ریز و ظریفیو اشاره کردی،افرین.
سیاح
Iran, Islamic Republic of
از نظر جناب ....،آنها که برای جشن الکی به خیابان بیاد شهروند درجه ۱ و شهدا و مردم تشییع کننده درجه۲ هستند !
thxli
والّا به قرآن هر جا اثری از شهدا هست اعم از فیلم مستند، نامه، خاطرات، کتابها، وصیت نامه و... ، عبارتهایی مثل حفظ اسلام هم هست، هیهات منا الذله هم هست، مبارزه با استکبار، جان دادن و زیر بار زور نرفتن و پشتیبانی از رهبر هم مکررا تو کلام شهدا موجوده. چرا کسانی رو که دقیقا همین درخواستهای شهدا رو تکرار میکنن و کسانی که ظهور شهدای دست بستۀ ستم دیده از آمریکا رو در این مقطع حساس معنادار می دونن متهم به مصادره و استفاده ابزاری از شهدا می کنید؟ مگر شهدا بهنگام شهادت غیر از این چیزها رو از من و شما می خواستن؟ خب شما اگر با این آرمان شهدا زاویه دارید، راست و حسینی بیاید بگید ما درسته که فعلا شرایط سیاسی اقتضا می کنه اظهار پیوند با شهدا بکنیم اما واقعیت اینه که با خیلی از آرمانهای شهدا مشکل داریم. بگید ما حاضریم برخلاف شهدا بخاطر نان و آب بیشتر از خیلی از شرف ها و بزرگی های های تاریخمان بگذریم. تو رو خدا از اینکه این غواصهای دست بسته که اون زمان بخاطر آرمان شان اینطور زجر کشیدند و آنطور جان دادند بعد از 30 سال در زمان خاص فعلی پیدا شده اند تعجب نمی کنید؟ واقعا بقول رهبر این خطاب لطیف الهی رو متوجه نمی شوید؟
بهترین تحلیلی بود که تا بحال کردی بودید جهان عزیز.
از هیچی نترس و نظرات را منتشر کن
موافقم
reza
معلومه که جیبت پره
احسنت
تیترتون حرف نداره.
خدا قوت.
م
امریکاها اینطوری مارونمی ترسونندکه این آقایان مارو می ترسونند!!! خدا می داند اگرمردم آگاه به مسائل سیاسی کشورشان نبودند!! معلوم نبودباعزت این ملت چگونه معامله می شد!!!!
شیطونک915
بعضی از مقامان منفعل این مملکت که الان دارن کرور کرور حقوق همین مملکت را هم میخورند دلشون میخواد که مثل ""اوبامای با ادب و باهوش به قول جناب اعتدال" وحاضرن پیچ و مهره های تک تک سانتریفیوژ هاوهرچی مربوط به هسته ای میشه رو باز کنند و جاش برج و بارو و ... درست کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت
ببینید شهدای غواص از چه قشری هستند ؟
همه چیز شما از این مردم کوچه و بازار است و هر موقع مشکل پیدا می کنید ،دست به دامن این مردم میشوید،چطور حالا حق اظهار نظر ندارند؟!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی آب خوردن را به تحریم ربط می دهید نتیجه همین به قول شما کف خیابانی شدن مذاکرات است
وقتی .....تمام وجودت رو گرفته حرف زدن برای امثال شماها دیگه مفهومی نداره...
در نظر بعضیعا همه خلق روی زمین مقصرند الا خودشان که از همه چیز مبرا هستند!
اون روز نون تو این بود که گره بزنند امروز اما نهانها اشکار شده
کوچه و خیابان
Iran, Islamic Republic of
آقای نوبخت وقت انتخابات، از پوسترهای شما برای جمع کردن رای از همین مردم کوچه و خیابان پر می شود، چطور وقت آگاهی از عمل کرد شما می رسد به ما ربطی پیدا نمی کند.
United Kingdom
رهبر انقلاب :"ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه‌ی دیپلماسی فعّالیّت میکنند، کار میکنند، قرص و محکم حمایت میکنیم، امّا ملّت باید بیدار باشد، بداند چه اتّفاقی دارد میافتد [تا] بعضی از تبلیغاتچیهای مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچیهای بیمزد و مواجب - از روی ساده‌لوحی - نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند. (12 آبان 1392)
بهار
شرف هر چی مرده احمدی برمیگرده
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد اون وقتی از چشم کف خیابونی ها افتاد که به حرفای امام خامنه ای بی اعتنا شد. ایشان دیگر جایگاهی نداره در نگاه مردم...
علی اکبر
راستی چه کسانی شعار دانستن حق مردم است را میدادند چه کسانی با تهمت تقلب در انتخابات سعی کردند که طرفداران خود را به کف خیابان بکشند اکنون از اینکه شعارها و خواسته مردم مسلمان وانقلابی مطابق میل انان نیست چنین بر اشفته نگران و دلوا پس شده اند مردم کشورمان همیشه در تشییع شهدا سنگ تمام گذاشته اند این بار اول نیست و بار اخر هم نخواهد بود و همیشه نیز در اینگونه مراسم مردم شهید پرور وانقلابی شعارهای استکبار ستیز داده اند در این برهه انان که از این شعارها و خواسته ها اشفته اند باید جواب را در تغییر عملکرد ورفتارهای خودشان جستجو کنند
مهدی
سالهاست به این نتیجه رسیده اند که حریف رهبر و مردم نمی شوند .
درود بر دکتر نوبخت بهترین وزیر کابینه تدبیر و امید. مرد بحران. آفرین نوبخت عزیز که جهان نیوز و خوانندگانش را عصبانی کرده ای. درود بر تو مرد برتر و رییس مجلس آینده
جناب درودبردکترنوبخت! محض اطلاعتون پدراستدلال ایران وزیر نیستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مگه نوبخت وزیره؟؟؟؟؟؟؟؟
طاها
درود بر کسی که نفسش همیشه از جای گرم در میاد، شما که سفره تان همیشه چرب و رنگین، کفشها تان همیشه براق و واکس خورده ، کت و شلوارتان اتو کرده و شیک ، جیبتان پر از پول ملت، قسط هم بدهکار نیستید، دو تا دختر دم بخت یا پسر در آستانه ازدواج هم که ندارید اگه هم داشته باشید به برکت آقا زادگی ملالی نیست، دیگر چه غمی دارید جز اینکه این ناز و نعمت از شما گرفته شود!! و راه حفظ این ناز و نعمت کاسبی و فروختن عزت این مردم نیست مردمی که سی سال است قبل از تحریم چوب ندانم کاری های حزب کارگزاران و دولت سازتدگی را می خورند همان حزبی که مادر معنوی اخزاب اقماری آن بود.
خخخ.
تا جایی که بنده اطلاع دارم و داشتم نوبخت توجیه گر دولت بوده نه وزیر!
البته احتمالا وزیر شعار است و ما نمیدونستیم!
وزیر،ریس مجلس ،شیب،بام ...!
Iran, Islamic Republic of
از وزیر وزیر کردنت مشخصه چقدر حالیته داداش!!!!!!!!!!
وای به حال ما اقای ....میخواد رییس مجلس بشه
.... درود داره؟
پدر تکذیب ایران
Iran, Islamic Republic of
خوی متکبرانه اینها از همان ابتدا پیدا بود
Iran, Islamic Republic of
ولی نمی دونم چرا مردم این رو درک نکردند و کردذند آنچه نباید می کردند!
منظور از مردم همون هفت دهم درصده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فردی از ایران
البته این موضوع مهم را هم باید مد نظر داشت که بابت بیانیه لوزان چگونه مردم را به دروغ به خیابانها آوردند
جناب عزیز!
درستش بیانیه ی لویزانه نه لوزان!
levizan declaration
not
Lousanne declaration
United States
بزرگترین کاسب تحریم خود دولت است . چرا از لغو تحریم ها دلوابس شده ند.
فاطمه
شهدا با آنهایی هستند که به آرمانها و راه و توصیه هاشان در زمان شهادت معتقدند
ali
اولين دولت چهارساله بعد از انقلاب
روحانی لا مچکریم
محمد رضا همایونی
اقا تحریمها واقعا پدر ما رو دراورده حالا چه هاشمی بگه چه نگه . قربه الی الله برین دنبال یه کاسبی دیگه دلالان تحریم . شما که مملکت دستتونه یه راه دیگه برای کاسبی پیدا کنید .تو رو خدا
متاسفم از شعار
کاظم
اینم تقصی احمدی نژاده
پس بگو چرا اینقدر از دلواپسی صحبت می کردند حالا فهمیدیم دلواپسان چه کسانی هستند خدا را شکر یک معما حل شد
نویسنده محترم یا ناشنوا هستند یا خود را به نشنیدن زده اند چرا که بارها آقای روحانی از تقویت توان داخلی و برنامه ریزی برای تقویت قدرت اقتصادی در شرایط تحریم صحبت کرده اند
آخه ما نمی دانستیم که چنین دولتی خواهد آمد
علی
(و برخی را به این باور غلط رساند که فناوری هسته ای مانع رفاه مردم شده است) کجای این باور غلط است
Iran, Islamic Republic of
غلط اندر غلط اندر غلط است.
Romania

از بس مردم درکشون زیاده که راجع به همه چی حرف میزنند
سجاد
سلام
خوب جناب نوبخت که امروز مطلب و خبری را میگه و فرداش تکذیب میکنه بهتره این موضوع را با آقای روحانی خوب بررسی کنند که به توصیه های مقام معظم رهبری گوش نکردند که اوایل دولت روحانی حضرت آقا به دولت مردان فرمودند که "همه مسائل مملکت را به مذاکرات بند نکنید "
خود این دولت مردان مسائل عادی کشور و حتی سفره مردمرا به مذاکرات وصل کرده اند و حالا اومدن طلب کار شدند.
برای خودتان متاسف باشید
علی
Iran, Islamic Republic of
منافع هسته ای شدن برای ملت 1-بیکاری وبدبختی 2- فلج شدن افتصاد 3-تورم
برای طرفداران هستهای -دلالی کلیه اجناس وملک و............پولدار شدن
Estonia
خود روحانی که زمان انتخابات میگفت تمام این مسائل به سوءمدیریت برمیگرده و تنها20% به تحریمها برمیگرده
Iran, Islamic Republic of
دیشب وزیر راه می گفت دعا کنید تحریم ها برداشته بشه تا ناوگان هوایی رو نو کنیم!!!!!!!!
پدري از دنيا مي رود و براي وارث ميليونها تومان پول و سرمايه مي گذارد وضع وارثها عالي است مي خورند مي پوشند.... اماپدري از دنيا مي رود و ميليونها تومان بدهكاري براي وارث جا مي گذارد بعد مردن پدر چيزي كه نصيب وارث شده پرداخت اقساط وام بانكها و بدهكاري مردم خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل برادر عزيز هوشيار باش و منطقي نه احساساتي بدهكاري دولت قبل اينچنين سر ملت اورد
بله دیگه .....به قول اون شعر تقصیر ز احمدی نجاد است
س
Iran, Islamic Republic of
بدهکاری دولت دهم در زمان تحویل به دولت یازدهم کمتر از زمان تحویل دولت اصلاحات به دولت احمدی نژاد بود
United States
به خداماداریم ازدست این دولت دق میکنیم
س.ی
جناب نوبخت این بحث از کف خیابان هم پایین تر رفته است.مگر به یاد نداریدکه رئیس دولت قبل ادعا می کرددانش آموزان ما در زیر زمینهای منازلشان با هفتصد هزار تومان وسایل ابتدایی آشپزخانه اورانیوم غنی می کنند.فکر کنم شما هم از جامعه عقب مانده اید.قدری خود را به روز کنید.
... دنبال تفرقه و مته به خشخاش گذاشتن هستین
بله دیگه! خود کرده را تدبیر نیست!