سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۴۰
تدبیر و امید اصلی دولت؛

پیام اصلی «ماهواره پیام» چه بود؟/ مداری که دولت بایستی روی آن قرار گیرد

پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 665806
کشورهایی که می‌خواهند راه پیشرفت را طی کنند دارای یک خصیصه جالب هستند که می‌خواهند با هزینه کم و سرعت زیاد راهی که دیگران با هزینه بیشتر و زمان بسیار طی کرده‌اند را پیش ببرند.
پیام اصلی «ماهواره پیام» چه بود؟/ مداری که دولت بایستی روی آن قرار گیرد
گروه سیاسی جهان نيوز، امیرحمزه نژاد: پیام ارسال «ماهواره پیام» به فضا چه بود؟ اگرچه این تلاش به سرانجام مطلوب نرسید و ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت اما به هر جهت از آن می توان به عنوان یک تلاش و تجربه ارزشمند در جهت پیشرفت علم و فناوری بومی یاد کرد. این پدیده‌ای ملموس در علم و تکنولوژی است که همه تلاش‌ها موفقیت آمیز نیست اما مهمترین موضوع این است که راه ادامه پیدا کند و از تجربیات برای تصحیح و بهینه سازی کار استفاده شود. کشورهایی که می‌خواهند راه پیشرفت را طی کنند دارای یک خصیصه جالب هستند که می‌خواهند با هزینه کم و سرعت زیاد راهی که دیگران با هزینه بیشتر و زمان بسیار طی کرده‌اند را پیش ببرند. البته این موضوع عقلانی است که از تجربیات دیگران استفاده کنیم که هزینه و زمان را کاهش دهیم اما باید این انتظار را هم داشته باشیم که دراین راه موانع و شکست‌هایی نیز پیش روی ما قرار دارد.  

اگرچه ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت اما دستکم می توانیم این ادعا را داشته باشیم که کشوری هستیم که در راه فرستادن ماهواره به فضا و مدار زمین تلاش و سرمایه گذاری کرده‌ایم. این خودباوری با برخی از تفکراتی که متاسفانه در دولت یازدهم از سوی برخی از صاحب منصبانی که در گلوگاه‌های مهم قدرت قرار گرفته‌اند، منافات دارد. «برجامیزه کردن» سیاست چه خارجی و داخلی که مطرح می کرد برای پیشرفت باید چشم به خارج از کشور دوخت نیز در کشور مستولی شده بود.

در دولت افرادی چون «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت دولت اول حسن روحانی حضور داشتند که درباره کشور بیان می کردند: «همان‌طور که در بخش ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در اقتصاد نیز نیازمند به آوردن مدیران اقتصادی خارجی هستیم.»

سخنانی که توسط «پیروز حناچی» شهردار تهران تکرار شد و وی در این زمینه گفت: « ما به بهترین متخصصان شهری نیاز داریم. مگر ما برای تیم ملی نمی رویم مربی خارجی می گیریم. شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است؟ ما باید قبول کنیم که خیلی از تجربیات را نداریم. ما باید قبول کنیم که تجربه منطقه ای در مقیاس کلانشهررا به طور کامل نداریم. ما تجربیاتی که لیست می کند سیاست های اقتصادی را با سیاست های تعادل منطقه‌ای در دانشگاه تجربه نکردیم.»

در همین راستا، «اکبر ترکان» مشاور رئیس‌جمهور گفت: «اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.»

البته در وزارت راه و شهرسازی با مدیریت «عباس آخوندی» اتفاقی افتاد که حتی نشان داد که این نوع مدیریت حتی در بخش‌های بومی و ساده مانند پخت غذای ایرانی نیز به ایرانیان اعتماد ندارد.

در حالیکه پس از برجام اذهان عمومی انتظار یک تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی کشور را می کشید، به یکباره «فردریش اشتیفت»، سفیر اتریش در تهران، دومین دستاورد برجام را واگذاری کترینگ راه آهن جمهوری اسلامی ایران (صنعت آماده سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در آشپزخانه مرکزی و سرو آن ها در قطارها جهت پذیرایی) به یک شرکت اتریشی اعلام کرد تا زین پس، قرمه سبزی ایرانی بجای آشپزهای ماهر ایرانی توسط آشپزهای اتریشی طبخ شود و غذای فرنگی نیز در سبد غذایی مسافران راه آهن قرار گیرد. راه آهنی که از زیر ساخت قدیمی و فرسوده رنج می برد، با این دستاورد طعم غذای اتریشی را بچشد، شاید درد این فرسودگی را از یاد برد.

همین مدیریت باعث شد که 5 سال فعالیت کشور در حوزه‌ای مثل مسکن مسکوت بماند و وزیر پس از استعفای اجباری و پرحاشیه بیان کرد که «افتخار می کند که یک مسکن مهر افتتاح نکرده است». اینکه مدیری به عدم عمل در حوزه ای افتخار کند اوج فعالیت وی را به خوبی نشان می دهد.

درواقع مدیریت خود دو وجه اصلی دارد یکی نظارت و دیگری پیگیری که همه اینها بر یک اصل اساسی استوار است، تفکر و باور اصلی مدیر بر نتیجه کار نقش محوری دارد.

پیام ارسال ماهواره پیام این بود که دولت بعد از مدت‌ها یعنی 5 سالی نگاهی به فناوری‌های بومی داشته است. این پیام بسیار خوبی است و نوید بخش باز شدن یک شاهراه حیاتی است برای پیشرفت کشور است اما الزامات آن این است که همانطور که اشاره شد باور بر این امر وجود داشته باشد و ویژگی اصلی مدیریت یعنی پیگیری تا به سرانجام رسیدن طرح و برنامه بر روی آن اعمال شود. قطعا مدیریت منقطع نمی تواند جوابگوی نیازهای کشور در این حوزه باشد و وقت آن است که دولت مسیر خود را بیشتر به این سمت و سو هدایت کند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگرما قبلا ماهواربه فضا پرتات نکردیم ؟ آن هم بصورت موفقیت آمیز حالا چه شده است که پس از6سال درمانده شده ایم؟
عماری
Iran, Islamic Republic of
چرا درمانده پس سپاه مقتدر چرا موشک هایی می سازد به لطف خدا دشمن را زمین گیر می کند ؟ ماهواره فقط دل خوش کن دشمن بود امیر کبیریها باهم بخوانند یک توپ دارم قل قلی
Iran, Islamic Republic of
چهار تا کرد و داعشی مفلوک شد دشمن؟
Iran, Islamic Republic of
داعشی مفلوک ار دهها کشور نیرو می گیرد و چند کشور را درگیر خودش کرده ،بطوریکه بعضی ها از دیدن فیلم آنها هم می ترسند! البته دشمن داخلی خطرناکتر از دشمن خارجی است.
چرا روحانی موافق شلیک موشک بالستیک ماهواره بر هست ولی خروج از برجام نه
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
چگونه است که روحانی در مناظرات انتخاباتی96، گله می کرد که شعار روی موشک و نمایش شهر موشکی مانع بهرمندی ما از منافع برجام شد ولی حالا با اینکه اروپاییها هم مثل آمریکا، روی موشک های ایران حساس و همنوا شدند روحانی از شلیک موشک بالستیک ماهواره بر، خبر می دهد و آنرا پرتاب می کند تازه آنچنان باعجله که موفقیت آمیز هم نبود. جالب این جاست که شلیک این موشک ها که ضرورت نداشت(مثلا برای مقابله با داغش نبود یا غیره) باعث استقبال از تحریمهای اروپا و اضافه بر تحریمهای آمریکا می شود یعنی روحانی عملا دنبال کاسبی از تحریم است. ولی همین روحانی حاضر نیست در برابر بدعهدی های آمریکا و اروپا، نه تنها از برجام خارج شود بلکه نمی خواهد حتی یک اقدام عملی برجامی نیز علیه غرب انجام دهد. نکته این است هم شلییک موشک و هم خروج از برجام باعث تحریم می شوند ولی خروج از برجام، مانع از گستاخی و زیاده خواهی های غربیها می شود.
چرا روحانی به جای خروج از برجام، موشک بالستیک شلیک می کند؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
زیرا اگر از برجام خارج شود، دلیل تحریمهای کنونی، فناوری هسته ای می شود ولی اگر از برجام خارج نشود و موشک شلیک کند دلیل تحریمها، موشک و مسائل منطقه ای خواهد بود و امثال روحانی و ظریف می توانند تحریمها و مذاکرات آینده را بهانه خود قرار داده و در انتخابات آتی برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند و از مذاکرات و تحریمها، کاسبی کنند
مردم صبور وغیور ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر اون همه خرج گزاف ماهواره را روی یارانه مردم می ریخت به عنوان معذرت خواهی از مردم بخاطر گرانی .
United States
هزاران طرح واجب که باعث کمتر فقیر شدن مردم میشه را رو زمین گذاشتند دنبال فرستادن ماهواره به آسمان هستند .ان هم به کمک روسیه و چین واقعا که!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حتما قبلا مدیر و مستشار خارجی داشتیم!!!! الآن دلار گرون شده اخراج شده اند!!!! به جای هزینه برای پرتاب ماهواره از صنایع در حال احتضار کشور حمایت کنید. البته میدانم که پرتاب ماهواره بهانه بود و در واقع تست موشکی بود !!!!موش تو سوراخ نمیرفت... جارو به دمبش بست!!!!
Iran, Islamic Republic of
تا کور شود آنکه نمی تواند پیشرفت ایران را در همه سطوح ببیند.
Iran, Islamic Republic of
البته میمون می رفت شامپانزه برمیگشت. لباسهاش را هم خودش توی مسیر عوض میکرد
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر روزی میمون هوا میکردیم سالم میرفت سالم برمیگشت تو ۵سال سواد موشکیمون خاک خورد به خاطر هیچی
امیرحسام
Iran, Islamic Republic of
در مدار قرار نگرفتن ماهواره پیام نشان داد که روحانی ماهواره پرتاب کردن بلد نیست و باید از احمدی نژاد یاد بگیرد.!!
Iran, Islamic Republic of
اگر احمدی نژاد فرصت داشت تا حالا کشور را در فضا معلق کرده بود.
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد باعث پیشرفت و مایه عزت و اقتدار ایران بود.
نه اینکه الان امید و اقتصاد ایرانیان «تبخیر» نشده است؟
Iran, Islamic Republic of
الان با همین 6سال روحانی، فاتحه مملکت را خوانده است
Iran, Islamic Republic of
بجای اینکه هر 5 سال یک ماهواره پرتاب کنیم باید سالی 5 تا ماهواره پرتاب کنیم .
Iran, Islamic Republic of
پیام اصلی این بود: ای مردم فقر و درماندگی و گرانی و تورم را تحمل کنید چون از این پروژه های عجیب و غریب چندین میلیاردی باز هم داریم. بالاخره انبار های متروکه سازمان فضایی روسیه را باید به قیمت تجهیزات روز ناسا خرید و افتخار آفرینی کرد
الوندی
Iran, Islamic Republic of
سعدی علیه الرحمه قرنها پیش جواب دولتمردان ناتوان از تهیه غذا و در پی کشف فضا را داده:
تو بر اوج فلک چه دانی چیست
که ندانی که در سرایت کیست
پس بی زحمت به جای اتلاف ته و توی بیت المال فکری برای معیشت مردم خسته و عصبی و ناامید بکنید. تدبیر شما تا حالا فقط باعث تحقیر ما شده و کلیدتان را هم در حلقمان حس میکنیم
United States
به خدای احد و واحد قسم که کشور ما می تونه قطب صنعتی آسیا باشه. خدایا خودت کمک کن ما رو الان چی شدیم، بی کاری و بی پول چه خبره چه خبره
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
Netherlands
کار هر بز نیست خرمن کوفتن
نادری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلام.
به احتمال زیاد، نویسنده خبر دارد کهاز پرتاب سفیر نوید تا این پرتاب، حداقل 5 پرتاب ناموفق و یک پرتاب موفق در ایران داشته ایم. پس اینی که بگوییم صنعت فضایی خاک می خورده صحیح نیست.
البته می توانیم بگوییم مدیریت صحیحی بر صنعت فضایی کشور حاکم نیست که نتیجه اش پرتاب های ناموفق است....
Iran, Islamic Republic of
پرتاب های موفق در دولت دهم صورت گرفته بود.
Iran, Islamic Republic of
توقف فعالیت های فضایی ایران در 5 سال گذشته باعث شد تا عده ای از دانشمندان این رشته به دوبی مهاجرت کنند.
Iran, Islamic Republic of
مستر حمزه این ماهواره به فنا رفته در اقیانوس هنده شما می گی پیشرفت کردیم؟
Iran, Islamic Republic of
اشتباه می زنی داداش میگه پس این 5 سال چيكار کردید
رضا
Iran, Islamic Republic of
پیام اصلی این بود که وقتی در اوج تکاپو بعد از پرتاب اولین ماهواره به صورت موفقیت آمیز زمان تعدیل می شود (وقت کشی) معلوم است که کار به نحو احسن پیش نخواهد رفت....
Iran, Islamic Republic of
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
دری به تخته خورد و یکهویی! مدیر کل دولتی شد

اون اتریشی هم اشپز قرمه سبزی به ایران نیاورد، مدیریت یاد داد که چگونه از همان آشپزخانه و کارگر ایرانی تولید باکیفیت تری و با کارایی بالاتر هزینه ها را کمتر و کیفیت را بهتر کنه..... قبلا هم همان کارگر اشپزخانه و دیگ و قابلمه بود، اما چرا ضرر و کالای بنجل میداد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
روزگاری انرژی هسته ای حق مسلم ما بود، چشم انداز فضایی ما نه پرتاب ماهواره به فضا، بلکه فرستادن فضانورد به فضا بود.
Iran, Islamic Republic of
خدا اموات احمدي نژاد بيامرزه كه توي اين چن سال رياستش ي سري پيشرفتها داشتيم وگرنه الان همين هم نميساختن بايد بيست سال قبل ماهواره و چيزاي پيچيده وپيشرفته ميساختيم و عملياتي ميكرديم ولي متاسفانه نگاه دولت مردان به خارج و واردات بوده الان وابسته شده ايم مثلا خودرو و...
Iran, Islamic Republic of
تو این دولت نه چرخ سانتریفیوژها چرخید، نه چرخ زندگی مردم و نه چرخ اقتصاد و صنعت و نه ماهواره و هیچ به هیچ بقیه اش رو سانسور کردم جهان زحمت نکش
United States
مسبب اینها که بوده است حتما آقای روحانی آفرین به آقای روحانی که انقدر زور و قدرتش زیاد است و یک تنه میتواند چه کارها بکند
Iran, Islamic Republic of
آقا کو گوش شنوا
Iran, Islamic Republic of
احتمال زیاد یا در مرحله ساخت یا ارسال ماهواره خرابکاری کردند یا اونقدر دیر فرستادند تا دیگران همه مدارهارو اشغال کردند ....!!!!!
United States
پراید شد 36 میلیون علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
بدین دست بیرانوند خودش طوری پرتش میکنه که تو مدار قرار بگیره