جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۶

آیا رابطه با آمریکا راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است؟

يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 321810
وقتی این سیاست‌ها ایجاد تورم می‌کند، این تورم یعنی گویی دولت در روز روشن از جیب مردم قدرت خریدشان را سرقت می‌کند و این عریان‌ترین و ناعادلانه‌ترین انواع تعرض به حقوق مالکیت محسوب می‌شود.
آیا رابطه با آمریکا راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است؟
به گزارش جهان، طبق تجارب گذشته در بخش‌هایی که با تحریم مواجه بوده است، همواره اتخاذ رویکرد دانایی محور و تبیین الگوی توسعه‌ بومی همراه با برنامه‌ریزی دقیق دولت گره‌گشای مشکلات اقتصادی خواهد بود.

در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، اکثر کاندیداها بهبود وضعیت اقتصادی را به عنوان مهم‌ترین دلیل برای شرکت در انتخابات مطرح کردند و در پی آن، تحریم‌ها به عنوان یکی از عوامل مهم مشکلات اقتصادی ایران و بهبود روابط با آمریکا و غرب به عنوان راه حل مشکلات کنونی جامعه مطرح شد.

پس از انتخابات، ریاست محترم جمهوری و هیئت‌دولت تمام هم‌وغم خود را برای حل مشکلات خارجی و بهبود روابط با آمریکا صرف کرده‌اند و از مذاکره‌ تلفنی چند دقیقه‌ای با اوباما و گرفتن هدیه‌ تقلبی از آمریکا به عنوان اولین نشانه‌های دیپلماسی موفق برای حل مشکلات اقتصادی یاد می‌کنند؛ در حالی که وضعیت کنونی اقتصاد چیز دیگری می‌گوید، از افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها گرفته است تا افزایش قیمت لبنیات و حمایت رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز، نشانه‌ای از مهار تورم در اقتصاد و بهبود شرایط را در خود ندارد.

افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی همواره به عنوان یکی از دلایل تورم در دولت دهم مطرح می‌شد که برای تأمین کسری‌های بودجه، دولت وقت به آن متوسل شده بود و موجب انتقادات فراوان کاندیداها به خصوص آقای روحانی از دولت آقای احمدی‌نژاد شد.

اقتصاددانان اصلاح‌طلب، با مصاحبه‌های مکرر در نشریات، اعتماد مردم به دولت دهم را به شدت تخریب می‌کردند و از افزایش نرخ ارز به عنوان مهم‌ترین عامل تورم و فشار بر اقشار کم‌درآمد انتقاد می‌نمودند.

پس از انتخابات و به دلیل اعتماد ایجادشده از سوی رسانه‌ها و اقتصاددانان اصلاح‌طلب برای حل مشکلات اقتصادی توسط دولت تدبیر و امید، نرخ ارز رو به کاهش گذاشت و کاهش مطلوبی را تجربه کرد؛ در این شرایط و فضای آماده برای کاهش نرخ ارز و به تبع آن، کاهش نرخ تورم و حل بخشی از مشکلات معیشتی مردم رئیس بانک مرکزی، که سکان‌دار یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی کشور است، به جای استقبال از افزایش ارزش پول ملی و کاهش التهابات سال‌های اخیر در بازار ارز در سخنانی عجیب مخالفت خود را با کاهش نرخ ارز نشان داد و باعث صعود دوباره‌ نرخ ارز شد و جای بسی تعجب است که اکثر اقتصاددانان اصلاح‌طلب، که با انتقادات شدید از افزایش نرخ ارز در دولت قبلی، احمدی‌نژاد و تیمش را به بی‌تدبیری و بی‌لیاقتی متهم نموده بودند یا سکوت اختیار نمودند یا با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در مواضع خود از این تصمیم دفاع نمودند و از کاهش بیشتر نرخ ارز و به تبع آن تقویت پول ملی، کاهش تورم و کاهش فشار بر اقشار کم‌درآمد جلوگیری نمودند.[۱]

وقتی این سیاست‌ها ایجاد تورم می‌کند، این تورم یعنی گویی دولت در روز روشن از جیب مردم قدرت خریدشان را سرقت می‌کند و این عریان‌ترین و ناعادلانه‌ترین انواع تعرض به حقوق مالکیت محسوب می‌شود.

جدا از مسائل ارزی در این مدت، وزیر مسکن نیز اظهارات قابل تأملی در مورد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه‌ی مسکن، یعنی طرح مسکن مهر، داشته است. آقای آخوندی از اعتقاد به خصوصی‌سازی در حوزه‌ی مسکن سخن می‌گوید و به نظر می‌رسد مسکن مهر به عنوان تنها امید اقشار کم‌درآمد و به خصوص جوانان برای داشتن سقفی بالای سرشان به انتهای راه خود نزدیک می‌شود. وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طرح مسکن مهر عامل اصلی تورم در ایران بوده است، بر توقف این طرح تأکید کردند؛ در حالی که دولت عامل اصلی تورم، یعنی افزایش نرخ ارز را تعمداً نادیده می‌گیرد و طرح مسکن مهر را به عنوان راه خروج از تورم بیان می‌کند.

با توجه به آنچه مطرح شد، متأسفانه به نظر می‌رسد که تیم اقتصادی دولت آقای روحانی به دلیل افکار اقتصادی لیبرالی، که بر آن حاکم است، راه‌حل مشکلات اقتصاد ایران را نه در اتکا به مدیریت صحیح و با تدبیر، بلکه در رابطه با آمریکا جست‌وجو می‌کند؛ در حالی که هرچند تحریم‌ها بر زخم اقتصاد ایران نمک پاشیده و هزینه‌های اقتصاد ایران را افزایش داده است، اما هر زمان که برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و مداخله‌ی دولت با برنامه و آگاهانه‌تر بوده است، نتایج تحریم بی‌اثر یا کم‌اثر شده است و هر زمان که مدیریت شرایط اقتصادی بدون برنامه و رویکرد مبتنی بر دانایی‌محوری بوده است، حتی در شرایط کاهش تحریم‌ها نتایج بدی به دست آمده است.

به طور مثال در صنایع نظامی، هسته‌ای و صنعت نفت وجود عزم و اراده‌ی ناشی از تنگناهای تحریم موجب پیشرفت‌های چشمگیر شده است، اما در سایر صنایع از جمله خودروسازی، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی و منسوجات که به ندرت مشمول تحریم‌های موثر بوده است یا با پیشرفت‌های اندک روبه‌رو بوده‌ایم یا واردات بی‌رویه و بی‌برنامه در چارچوب اقتصاد بازار، منجر به نابودی آن صنایع شده است.

بنابراین می‌توان گفت که نه تنها تحریم‌ها در صورت تدبیر مناسب بی‌اثر خواهند شد؛ بلکه مانند دو کشور ژاپن و کره، که عاری از هرگونه درآمد نفت و منابع طبیعی هستند، می‌توان با تکیه بر دانایی‌محوری و وجود الگوی توسعه‌ی بومی عاری از هر گونه فساد، به پیشرفت‌های در خور توجهی دست یافت و بی‌شک اقتصاد مقاومتی در این چارچوب تسهیل‌کننده‌ی آثار تحریم‌ها در راه دستیابی به این هدف است.

اقتصاد مقاومتی، که با اندیشه‌های لیبرالی دولت تداخل آشکار دارد، با رابطه با آمریکا تحقق نخواهد یافت؛ بلکه در مؤلفه‌هایی وجود دارد که مورد توجه تیم اقتصادی دولت نیست. مؤلفه‌هایی از جمله عدالت‌محوری و حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد، ساده‌زیستی و دوری از اشرافی‌گری، خودباوری و اعتقاد به برنامه‌های توسعه‌ی بومی و دوری و اجتناب از طرح‌های شکست‌خورده‌ی اقتصاد بازار و سیاست‌های مخرب تعدیل ساختاری، عدم تخریب اعتماد موجود در مردم با اجرای شوک‌درمانی در بازار ارز برای تأمین بودجه؛ یعنی همان سیاست‌هایی که آقای روحانی، در انتخابات، آن‌ها را تخطئه نمود و علت ورود خود را به انتخابات اصلاح وضع موجود نامید.

اقتصاد ایران از ابتدای انقلاب تا کنون همواره زخم‌خورده‌ی کم‌تدبیری‌های داخلی و عدم اعتماد به ظرفیت‌های عظیم بومی در تدوین برنامه‌های توسعه و سیاست‌های اقتصادی بوده است،‌ هرچند نقش تحریم‌ها در کند نمودن روند پیشرفت کشور را نمی‌توان نادیده گرفت، اما عمدتاً ریشه‌ی مشکلات و بحران‌ها را باید در داخل جست‌وجو نمود.

پی نوشت:

[۱] برای مثال می‌توان به اظهارات متناقض دکتر حسین راغفر در این مدت اشاره نمود؛ سال ۹۰: افزایش نرخ دلار، کم‌درآمدها را له می‌کند/ سال ۹۲: دلار به هیچ عنوان نباید ارزان شود.
مرجع : برهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رابطه باغرب و بویزه آمریکا، اگرچه شاید باعث رونق اقتصادی درکوتاه مدت نشود، ولی در درازامدت باعث شکوفایی اقتصاد و سیاست ایران خواهد شد و دست روسیه و چین و فرصت طلبان راازبیت المال ایرانیان کوتاه خواهد کرد . روسیه و چین و اسراییل غاصب و فرصت طلبان داخلی بزرگترین مخالفان رابطه دوستانه ایران و امریکاهستند چونکه منافعشان به خطرمی افتاد و احساس ضررمیکنند .
Iran, Islamic Republic of
تحریمهای امریکاو غرب باعث فلج شدن اقتصاد و سیاست ایران شده است و شمابازهم دست ازلجاجت و دشمنی باغرب برنمی دارید ؟ آخرازدست مردم فلج شده ایران چه میخواهید ؟
م.ل.اراکی از سوئد
Sweden
باسلام.

آنهایی که دل به گفتگوه های با غرب برای برداشتن تحریمها خوش کرده اند شناختی روی غرب ندارند. من ۳۰ سالیست که در غرب زندگی میکنم ، در غرب تحصیل کرده ام و در غرب کار میکنم و تمامی دوستانم غربی هستند. غربیها با پنبه سر میبرند. در حضور شما چیزی میگویند ولی در پنهان بر علیه شما اقدام دیگری میکنند.. حدوا ۲۰ سال از پایان جنگ میگذرد اگر مدیران کشور بعد از جنگ اقدام به برنامه ریزی برای عدم وابستگی کشور به فروش نفت خام کرده بودند کشور اینقدر دچار مشکل نمی شد. همین الان هم ما دو راه پیشر نداریم. شاید کسی بپرسد که من چرا خود به ایران نماییم. جواب این است که اتفاقا من اومدم ایران هم در زمان آقای خاتمی و هم در زمان آقای احمدی نژاد. خیلی هم دنبال کار رفتم ولی متاسفانه کسی به من کار نداد. حتی حاضر بودم ۶ ماه مجانی کار کنم .آلان هم که ۵۸ سال دارم و دیگه بدتر.

واما این دو راه:

۱- توافق ذلت بار با غرب برای برداشتن تحریم نفت و فروش نفت خام برای پر کردن شکم خود تنها با پول نفت. البته این کار کمی مشکل است بخاطر اینکه جمیعت ایران الان ۷۸ میلیون است و فروش حداکثر ۳ میلیون بشکه نفت کفاف همه را نمیکند . پس باید جمعیت کشور به زمان قبل از انقلاب کاهش پیدا کند. در این شرایط هم ۳۰ در صد جمعیت کشور به یقین زیر خط فقر زندگی خواهند کرد مثل قبل از انقلاب. برای اداره کشور هم باید اقدام به وارد کردن کارشناسان غربی کنیم تا کشو ر را اداره کنندو دیگر بقیه کارها آسان است. .دگران کاشتندو ما خوردیم ما میخوریم و دیگران کار کنند.

۲- تصمیم بگریم که ما میخواهیم مستقل باشم و خود میتوانم مشکلتمان را حل کنیم. در اینصورت اقدامات زیر باید انجام شود

- تغییر کلی سبک مدیریت کلان و میانی کشور و توسعه و بکار گیری مدیریت بومی اسلامی و بکار گیری علوم انسانی ایرانی و اسلامی برای تربیت مدیران جدید.
- تغییر ساختارهای اداری کشور بمنظور چالاک سازی روند کار و توسعه در کشور.
- استفاده بهینه از تکنولوژی آی تی برای چالاک سازی روند کار و مدیریتی کشور. متاسفانه بکارگیری غلط از این تکنولوژی در ساختارهای اداری و تولیدی در کشور نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه بر عکس بهره وری را پایین آورده و همچنین تبدیل به یک مشکل امنیتی برای کشور شده است. این مسئله با بکارگیری مدیران مجرب آی تی و نه مهندسین رایانه و مکانیک و امثالهم قابل حل است.
- بازگشت مهندسین به مراکز تولید و پزشکان به مراکز درمانی و تحقیقاتی و عدم دخالت آنان در مدیریت و سپردن مدیریت کشور به مدیران خلاق.
- تلاش برای بالا بردن بهره وری و کیفیت کالای تولید شده در صنعت و کشاورزی.
- استفاده از دانشگاه ها و مراکز علمی برای سرعت بخشیدن به بالا بردن توانمندی و خلاقیت مراکز صنعتی و تولیدی بمنظور تولید کالای قابل رقابت.
- سرمایه گذاری گسترده در مراکز دانش بنیان و صنعتی کردن دستاوردهای دانشمندان کشور۰
- جلوگیری از خام فروشی تا جایی که امکان دارد.
- توقف صادرات کالاهای ضروری تا زمانیکه هنوز بهروری درکشور پایین است.
- واگذاری تمامی فعالیتهای درمانی و آموزشی به دولت و شهرداریها و در اختیار
گذاشتن این خدمات به عموم با هزینه کمتر.
- اقدام به تغییر سبک زندگ عموم بمنظور بالا بردن سلامت مردم.
- اصلاح سیستم مالیاتی کشور و اخذ مالیات از همه شهروندان بر اساس سطح درآمد.
- بکار بردن روشهایی برای تعین حقیقی تولید ناخالص ملی.
- بکارگیری روشهای علمی برای بالا بردن سطح تولید داخلی تا ۱۳۰ درصد بمنظور تامین امنیت غذایی کشور و صادرات.
- بالا بردن سن بازنشستگی بمنظور جلوگیری از بین رفتن سرمایهای انسانی در کشور.
- ایجاد شرایط لازم برای راه اندازی مراکز تولیدی جدید و استخدام افراد بیکار.
- از بین بردن شغلهای کاذب مثل دلالی، کارچاقکنی، آبدارچیگری و غیره. نقش دلالان در قیمت گذاری در بازار ایران کلیدیست.
- برخورد قاطع و نه صوری با پدیده رانت، رشوه و پارتی بازی در جامعه.
- اقدامات عملی در برخورد قاطع با بی نظمی و قانون گریزی.
- برنامه ریزی برای ساخت خانه های سازمانی اجاره ای به جای طرح مسکن مهر.
Iran, Islamic Republic of
جواب این سئوال : بله و حتما . اولین امتیازرابطه ایران و امریکااسن است که دست فرصت طلبان داخلی و خارجی ازسیاست و اقتصادایران کوتاه میشود و دیگرنیازی به باج دادن به روسیه و چین نیست .
United States
مگه قرار نبود جراحی اقتصادی آقای احمدی نژاد مشکل اقتصاد ایران رو حل کنه؟ پس چرا بعد از 8سال نه تنها این مشکل حل نشده بلکه بیشتر هم شده؟ به نظر شما آقای روحانی چه طور باید این مشکل رو حل کنه؟ چرا با فرافکنی با جان و مال مردم بازی میکنید؟ اگر واقعا راهکاری ندارید پس لطفا سکوت کنید تا اوضاع از این که هست بدتر نشه یه کم خدا رو هم در نظر داشته باشید
United States
ضمنا چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم اقتصاد کل دنیا تابع اقتصاد آمریکاست همونطور که زبان بین المللی دنیا تابع زبان انگلیسی است
Iran, Islamic Republic of
وقتی دلار دولتی بشه 2500 تومان دیگه ارزونی بی ارزونی اگر دلار می شد 1000 تومان شاید ، ارزونی می شد
موسوی
شماها رو نمیدونم ولی ما شغلمون فروش مصالح ساختمانیه وقتی خونه ای که ویران شده رو دست آدم میدن فکر کنم طول میکشه که آدم بازسازسش کنه عزیزم مگه تورم بالای دولت قبل به همین سادگی از بین یمره؟رشد نقدینگی از بین یمره؟ اختلاصگرا و احتکراگرها هموشن توی این چندماه از بین میرن؟آقازاده ها آیا از ورود قاچاق کالا دست برمی دارهن و.....
روحانی هم انسانه استقفرالله پیامبر که نیستش بتونه یکشبه همه رو درست کنه مگه همین انرژی هسته ای یکشبه بدست اومده که بخواد اقتصادمون یکشبه درست بشه؟!!!!!!!

مگه اینکه بازم مثل همیشه دروغ بگی مه تورم و گرانی و اختلاص و احتکراگر و قاچاق کالا و بیکاری فزاینده و .... نداشتیم توی دوران دوست شفیق و عزیز و هیئتی تون آقای دکتر احمدی نژاد

پخش کنی سپاسگزارت میشم
بله
Iran, Islamic Republic of
آقایان چرا دارید خودتان را گول می زنید آنچه که توان داشتید در تخریب دولتی که همت وی بهبود وضع بود را به کار بردید از هر کار ایشان بهانه ای علم کردید و همه چیز را سیاه و تیره و تار نشان دادید و می دهید ولی الان دارید سعی می کنید خیانت به انقلاب را توجیه کنید خیانتی که نتیجه اش از بین رفتن آرمانهای انقلاب و امام (ره) خواهد بود
معترض
واقعا خیلی شما اصولگراها روتون زیاده 8 سال با درآمد بیش از 600 میلیارد دلاری نفت کشور... حالا که دولت جدید با جیب خالی داره هزینه ندانم کاری....
معترص
حالا روحانی شما هم میبینیم...
Sweden
خير أصلا أمريكا أكر كاري بلد بود كه براي خودش ميكرد ضمنا تعداد زباديكشورها هستند كه با أمريكا رابطه در سطح عالي دارند ولي اقتصاشون حسابي داغون است و وضعيت مردمان أن كشورها بهتر إز مردم ما نيست
Iran, Islamic Republic of
سلام .ما اول باید یاد بگیریم که هر کاری که می خواهیم بکنیم دست روی زانوی خودمان بزنیم و یا علی بگوییم ومنتظر کمک های این و اون نباشیم .کس نخوار پشت من جز ناخن انگشت من.چه کسی از خود این مردم بیشتر برای کشورشان دل می سوزاند .چرا باید نگاهمان به دست آمریکا باشه تا کی تحریم میکنه و کی لغو می کنه.قبل از برقراری رابطه با آمریکا دو کشور را مثال بزنید که از این رابطه استقلال و عزت و شرفش حفظ شده باشد؟!
Iran, Islamic Republic of
برای بعضی ها آره برای بعضی ها نه از اظهاراتشان می توان پی برد
United States
معلومه که نه