شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۰
۱۱
رهایی از دوگانه غیراخلاقی تهرانی/ غیرتهرانی؛

تلویزیون برای‌همه ایرانیان، عدالت رسانه‌ای با 'پایتخت'

دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 280073
پایتخت رهایی سرانجام پرطرفدارترین رسانه ایرانی از دوگانه متعصبانه و غیراخلاقی تهرانی/ غیرتهرانی است و این مهمترین کارکرد این سریال در شرایط امروز ایران است.
تلویزیون برای‌همه ایرانیان، عدالت رسانه‌ای با
جهان نيوز - گروه فرهنگی:
در قسمت‌های انتهایی سریال پایتخت 2؛ تجربه جدید سیروس مقدم و محسن تنابنده در نوروز 92، برای یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سریال یک رقیب عشقی تراشیده می‌شد. یک جوان سیه‌چرده جنوبی بازیگوش و سربه‌هوا که در لنج پدرش در جزیره قشم کار می‌کند ظاهرا می‌خواهد با دختر اصلی داستان ازدواج کند. دخترک زیبا و پایتخت‌نشینی که در موقعیت اجتماعی مناسبی به سر می‌برد حالا یک خواستگار جوان شهرستانی با یک موقعیت نابرابر پیدا کرده است. یک موقعیت کاملا آشنا برای سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی و دم‌دستی ترین راه برای ساخت یک وضعیت کمدی موقعیت با نتیجه واضح و آشکار تحقیر شهرستانی‌ها. درخواست پسر نابه‌جا و خنده‌دار تصور می‌شود، به وجود آمدن این شرایط برای دختر تحقیر‌آمیز تلقی می‌شود و با واکنش تند و عصبی او مواجه می‌شود و اطرافیان مطلع دختر و پسر هم به تبع کارگردان و نویسنده کار سوژ‌ه‌ای برای شیرین کردن و خندیدن کار به دست می‌آورند و این چیزی است که نهایتا به تثبیت موقعیت ناعادلانه دوگانه‌های شهرستانی/تهرانی، زشت/ زیبا و در مواقع تاسف باری سفید/ سیاه منجر می‌شود.

همین موقعیت در پایتخت هم به وجود می‌آید، اما نتیجه‌اش کاملا متفاوت با کلیشه تحقیرآمیز معمول رسانه‌های ایرانی می‌شود، قباد، پسرک لنج‌نشین ما به صرف شهرستانی بودن،سیه چرده بودن و نداشتن ظاهر فیزیکی همه‌پسند، نداشتن موقعیت اجتماعی بالا  و مهمتر از همه به جرم بلد نبودن رعایت مناسبات رفتار اجتماعی طبقه‌ای برای خواستگاری از دختر پایتخت نشین؛ مطابق معمول محاکمه نمی‌شود.

«خانم فدوی» از درخواست ازدواج پسرک ناراحت و افسرده و عصبی و خشمگین نمی‌شود، اگر چه سازنده سریال در نهایت نمی‌تواند  از وسوسه گام برداشتن در جهت افزایش شیرینی فضای سریال با این موقعیت چشم‌پوشی کند اما به غیر از یک مورد کنترل نشده، رفتار نقی و خانواده‌اش و همین‌طور ارسطو در واکنش به این خواستگاری کاملا محترم و انسانی است، بدون اینکه تحقیرآمیز به ماجرای خواستگاری یک پسرک «دهاتی» با وضعیت فیزیکی خاص نابهنجار در عرف اجتماعی از یک دخترخانم«تهرانی» باز هم با وضعیت فیزیکی خاص اما دقیقا روبروی خواستگارش، نگاه کنند.

و این فقط یک نشانه برای محبوب‌ترین سریال نوروز امسال تلویزیون بود. نشانه‌ای که نمایشگر نگاه دقیق و بدون تبعیض "پایتخت" در آستانه ورود به روزگار جدید زندگی ایرانی‌ها در ابتدای دهه نود بود.

پایتخت رهایی سرانجام پرطرفدارترین رسانه ایرانی از دوگانه متعصبانه و غیراخلاقی تهرانی/ غیرتهرانی است و این مهمترین کارکرد این سریال در شرایط امروز ایران است. در شرایطی که شرایط نامساعد فرهنگی و اقتصادی در حال ارجحیت دادن به مفهوم پنهانی به نام «تبعیض» است، سریالی با استفاده از جذابیت‌های نوظهور و سالم رسانه‌ای در ایران کاملا بر علیه این مفهوم قیام می‌کند و رک و راست حرف خود را می‌زند.

در قسمتی از سریال وقتی خانواده نقی به تهران می‌رسند نقی و ارسطو کارت بانکشان را در بانک جا می‌گذارند و بعد بدون اطلاع از شرایط جدید تهران و تهرانی ها، از عابرینی که در حال رد شدن هستند سوال می پرسند که باید چه کنند؟ منظره آشنایی برای تهران نشین‌ها. عابرین تهرانی نگاهی به ظاهر و شمایل شهرستانی آنها می‌اندازند، متوجه می‌شوند که آنها شهرستانی‌اند و اصلا اجازه صحبت کردن به آنها را نمی‌دهند و حتی کلمه‌ای از حرف‌های آنها را هم گوش نمی‌کنند.

سیروس مقدم با پایتخت اما حرف شهرستانی‌ها و سبک زندگی غیرپایتخت نشین را هر شب در پرببینده ترین ساعات سیما فریاد زد و همه را هم مجبور کرد پای حرفش بنشینند. این کار پایتخت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
نويسنده سريال را كامل نديده چون خواستگاري از خانم فدوي براي برادر قباد است نه قباد ، اتفاقا برادر قباد خارج نشين بوده واز نظر ويژگي هاي شهري و مادي كاملا برتر از خانم فدوي است. پس تحليل شما جسارتا اشتباه است
دقيقاً! نويسنده‌ي اين متن حتي توجه نكرده كه زن نقي خودش تهرانيه و نه مازندراني!!!!
بعضيا عادت كردن در مورد فيلما و سريال‌هاي ايراني و خارجي نظر منفي و توطئه‌اي بدن!
اين سريال واقعاً از نظر احترام به قوميت‌ها سنگ تموم گذاشت. من خودم آذري هستم ولي در اين سريال از نوع رفتار و لهجه‌ي مازندراني‌ها و جنوبي‌ها خيلي خوشم اومد و يه جورايي احساس نزديكي بيشتري نسبت به اين هموطنانم بدست آوردم.
United States
اين متن خوب گفته بود از پايتخت! اول ميخونديد بعد نظر مينوشتين
شربتیان
United States
این سریال پاسخ خوبی به روشنفکران بود.
ناشناس
بروبابااين ذره بين بدبيني روبزارين كنار.تنهافيلمي بوكه ماروتوعيدسرگرم كرده بودخداقوت.
mahmood
از کار بازیگردان و سرپرست نویسندگان آقای تنابنده نمیشه راحت گذشت
Tahere
نویسنده عزیز بهتره دفعه بعد اول سریال رو ببینی بعد مطلب بنویسی
چون ناخداو زنش از خانم فدوی برای پسرشون که خارجه خواستگاری کردن نه پسرشون که روی لنج کار می کنه.
ب
شما یه دور دیگه اون قسمتو ببین راست حسینی بعد تحلیل بنویس
محمدرضا
سلام

واقعا این نویسنده سریال را ندیده و یا اینکه از کسی شنیده


خواستگار واقعی برادر قباد بوده که از نظر مالی و امکانات بیشتری نسبت به فدوی داشته و می خواسته خارج زندگی کنه که دلیل انصراف خانم فدوی هم این بود که می خواد در ایران زندگی کنه !!! شما چرا اینها را توی سایت منتشر می کنید ...!!!!!!!!!!
شیما
United States
عجب تحلیلی!
علی
متن و کامنتها رو خوندم
خیلی جالبه! اول اینکه نویسنده ی متن، سریال را کامل ندیده نفهمیده خواستگار اصلی کی بوده! خواننده ها هم که کامنت دادند بعضی شون متن رو درست نخوندند نفهمیدند که نویسنده انتقاد نکرده به سریال!
عجبا !!! خوب اول مطلب رو کامل بفهمید بعد راجع بهش بنویسید و نظر بدید!