جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آمریکا در پاکستان در پی چیست؟

پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 493652
اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری خود راهی عربستان می‌شود و اظهارات علنی و نسبتا تند او علیه ریاض، این سوال را مطرح می‌کند که اهداف وی از این سفر چه بوده است؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پایگاه خبری العهد با بیان این مطلب نوشت در پاسخ به این سوال می توان گفت که به نظر می‌رسد این سفر سه احتمال داشته باشد، اول اینکه اردک لنگ (رئیس جمهور آمریکا پیش از ترک کاخ سفید) کار دیگری برای انجام دادن نداشت که این احتمال بعید است.

دوم اینکه وی درصدد تحکیم نشست عربی - آمریکایی به عنوان یک رخداد سالانه و تکمیل موارد مورد توافق نشست کمپ دیوید در سال گذشته بود که در این صورت این سفر فرصتی برای تجدید تعهدات آمریکا مبنی بر حمایت از کشورهای عرب خلیج فارس به ویژه عربستان فراهم می‌کرد و چه بسا اوباما با این اقدام درصدد کاستن از خشم عرب های خلیج فارس از بال نزدیک شدن واشنگتن به  تهران بود.

سوم: اوباما با چهارمین سفر به عربستان درصدد نهایی کردن موضوعات مرتبط به این کشور در دوره ریاست جمهوری خود بود تا در دوره جدید و به عبارت بهتر پس از انتخابات ریاست جمهوری آینده، چیزی در این مورد باقی نماند.

گزارش محرمانه از حوادث 11 سپتامبر

رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر به عربستان در پاسخ به این سوال که آیا از محتوای گزارش محرمانه ویژه 11 سپتامبر مطلع شده است؟ دست داشتن مسئولان سعودی در این حادثه را تکذیب نکرده و نظام حاکم سعودی را نیز از آن مبرا ندانست.

وی همچنین گفت که با کمرنگ شدن روابط بین واشنگتن و ریاض، اقتصاد و دلار نیز تضعیف خواهد شد به ویژه اینکه ریاض تهدید کرده است که دارایی های خود در آمریکا بالغ بر هشتصد میلیارد دلار را از این کشور بیرون خواهد برد، هرچند چنین اقدامی تقریبا محال است و ریاض که نفت خود را به دلار می فروشد نیز از این کار متضرر خواهد شد.

آیا گزارش محرمانه 11 سپتامبر محاکمه سران سعودی را رقم خواهد زد؟

به هر حال صفحات گزارش محرمانه از حوادث 11 سپتامبر دلیلی است که می توان برای محاکمه نظام حاکم عربستان به آن استناد کرد البته در صورتی که کنگره آمریکا قانون در دست بررسی مرتبط با مصونیت برخی کشورها را لغو کند.

اوباما در این مورد فقط به گفتن این جمله اکتفا کرد «چنانچه زمینه شکایت از سایر حکومت‌ها را برای آمریکایی‌ها فراهم کنیم این به این معنی خواهد بود که برای شهروندان سایر کشورها نیز امکان شکایت از دولت آمریکا را فراهم کرده ایم».

به هر حال تنها حسابی که با عربستان به تاخیر افتاده است، حساب 11 سپتامبر است که از مجموع 19 عامل انتحاری آن 15 نفر سعودی بودند و نکته مهم اینکه سعودی‌ها کار آنان را در داخل آمریکا تسهیل کردند و بنابر اخباری که از گزارش مزبور درز کرده است، این افراد پست‌های رسمی داشتند.

11 سپتامبر دستاویزی برای حملات آمریکا علیه کشورهای منطقه

نکته قابل ملاحظه اینکه از زمان کلید خوردن عملیات انتحاری در خاک آمریکا، واشنگتن با افغانستان، سومالی و عراق وارد جنگ شد و علاوه بر این سودان، یمن و برخی کشورهای دیگر را هدف قرار داد.

پیش از حوادث 11 سپتامبر عراق حتی شاهد یک عملیات انتحاری هم نبود اما پس از آن  حدود دو هزار عملیات انتحاری در این کشور رخ داد.

در مورد سوریه، لیبی، مصر، سودان، سومالی، افغانستان و پاکستان نیز وضعیت مشابه است به این معنی که این کشورها پیش از حوادث 11 سپتامبر هیچ عملیات انتحاری را تجربه نکردند جز یک عملیات شهادت طلبانه که علیه اسرائیل و نیروهایی که لبنان را هدف حمله قرار دادند، صورت گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *