يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال پاکستان

جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 375208
این روزها که پاکستان صحنه نزاع سیاسی یک حزب مخالف علیه دولت برگزیده در نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۳ است، اظهارنظرهای مسوولان آمریکایی و اتخاذ سیاسی دوگانه درقبال تحولات سیاسی جاری در پاکستان، حاکی از مداخله جویی آشکار واشنگتن در تحولات و امور داخلی این کشور است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، خانم «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود در قبال تحولات نه چندان آرام سیاسی در پاکستان، ضمن دفاع از دولت پاکستان، در عین حال واشنگتن را از مخالفانی که خواستار استعفای دولت نواز شریف هستند، اعلام کرد.

«ماری هارف» گفت: آمریکا طرفدار دولت پاکستان است، اما از برگزاری تظاهرات ضددولتی برنامه ریزی شده از سوی مخالفان دولت اسلام آباد نیز حمایت می کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش در کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به سوالی درباه ادعای مخالفان دولت نواز شریف مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات سال ۲۰۱۳ پاکستان و فشار مخالفان نواز شریف برای استعفای وی، اظهار داشت: ما هیچ گونه مخالفتی با تظاهرات ضددولتی برنامه ریزی شده از سوی مخالفان دولت نداریم.

«عمران خان» رییس حزب مخالف تحریک انصاف پاکستان که عامل اصلی برنامه ریزی تظاهرات ضددولتی گسترده در پاکستان است، مدعی تقلب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۳ پاکستان است و ادعا می کند نواز شریف به لطف تقلب در این انتخابات توانسته کرسی نخست وزیری را تصاحب کند.

عمران خان درحالی این ادعا را مطرح می کند که نهادهای داخلی برگزار کننده انتخابات و هم ناظران بین المللی این انتخابات، اعلام کردند که انتخابات ۲۰۱۳ پاکستان کاملا سالم برگزار شده است.

حتی اخیرا زمانی که نواز شریف از دستگاه قضایی پاکستان خواست تا ادعاهای تقلب در انتخابات را به دقت بررسی و نتیجه را بطور آشکار برای عموم مردم پاکستان اعلام کند، عمران خان حتی با زیرسوال بردن اعتبار قضایی کشورش، اعلام کرد که تحقیق دستگاه قضایی را هم قبول ندارد و فقط زمانی رضایت خواهد داد که نواز شریف استعفا کند.

در پاکستان که تعداد احزاب و شخصیت های مطرح سیاسی مخالف دولت کم نیست، اما تقریبا هیچ یک از این احزاب و شخصیت های مخالف ، مواضع نه چندان منطقی عمران خان را قبول ندارند و حاضر نشده اند که در جبهه او مقابل دولت قرار بگیرند.

تظاهرات ضددولتی گسترده ای که عمران خان وعده برگزاری آن را در سالروز استقلال این کشور (۲۳ مرداد مصادف با ۱۴ آگوست) داده بود، روز گذشته از شهر لاهور آغاز شد و تظاهرکنندگان در حال حرکت به سمت اسلام آباد پایتخت این کشور هستند و شاید تا ساعات پایانی امروز (جمعه) بتوانند خود را به اسلام آباد برسانند.

«چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان شب گذشته از موافقت دولت برای برگزاری تظاهرات هواداران عمران خان در اسلام آباد خبر داد و در عین حال هشدار داد: در صورتی که این تظاهرات باعث سلب امنیت از پایتخت به ویژه امنیت مراکز و منطقه های حساس شود و تظاهرکنندگان بخواهند خط قرمزها را زیرپا بگذارند، با افراد مسوول برگزار این تظاهرات به شدت برخورد خواهد شد.

اسلام آباد از اوایل هفته جاری تا کنون شاهد تدابیر شدید امنیتی است و برخی خیابان های این شهر به ویژه مسیرهای منتهی به ساختمان های دولتی و پارلمانی و مراکز حساس و مهم این شهر با استفاده از کانتینرهای بزرگ، سیم خاردار، خاکریزهای بلند و بلوک سیمانی بزرگ مسدود شده وتعداد زیادی از نیروهای پلیس و امنیتی، ارتش و حتی نیروهای سپاه مرزی در پایتخت پاکستان مستقر هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *