چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

کشف اولین شیل گازی ایران

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 487442
رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از شناسایی ذخایر شیل گازی برای اولین بار در کشور و در منطقه لرستان خبر داد و گفت: سنگ منشاهای شناسایی شده در این منطقه، از ظرفیت بالایی برخوردارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا کمالی امروز دوشنبه در نشست خبری پژوهشگاه صنعت نفت، ۶ راهبرد و پروژه مدنظر پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت را تشریح کرد.

وی از شناسایی سنگ منشاهایی با ظرفیت بالا در لرستان خبر داد و گفت: شناسایی منابع و ارزیابی آن به منظور بررسی خصوصیات ژئومکانیکی شیلهای گازی در مقابل شکست هیدرولیکی از اهداف اجرای این پروژه است که پروژه بررسی ذخایر نامتعارف نفت و گاز در لرستان از پیشرفت فیزیکی ٤٧ درصدی برخوردار است.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه شیل ها نوعی از سنگ های رسوبی فشرده هستند که در لایه های اعماق زیر زمین در دما و فشار زیاد، معمولا بستر تبدیل مواد ارگانیک به نفت و گاز محسوب می شوند، افزود: در این پروژه، پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه آخن آلمان که در این زمینه در دنیا صاحب فناوری است، همکاری کرده و در تلاش برای انتقال دانش فنی است.

کمالی از مدل سازی ۳ بعدی سیستم های نفتی خلیج فارس و دریای عمان به عنوان پروژه مطالعاتی دیگر پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: این پروژه با مشارکت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان به تقاضای شرکت فلات قاره اجرایی می شود و هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس پردیس صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از شناسایی هیدراتهای گازی در دریای عمان به عنوان اولین پروژه مطالعاتی در کشور خبر داد و گفت: هیدراتهای گازی منابعی از ذخایر گازی هستند که در زیر رسوبات کف دریا و در عمق ۲ هزار متری یافت می شوند که فاز نخست آن به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت انجام شد و به زودی فاز دوم آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه طرح مطالعه یکپارچه افق های مخزنی در دست اروندان از دیگر برنامه های در دست انجام است خاطرنشان کرد: این طرح در راستای مطالعه جامع اهداف اکتشافی، توسعه میادین نفتی، ازدیاد برداشت و نیز محیط های رسوبی در لایه های مولد نفت مورد مطالعه قرار می گیرد و در نهایت مدل سازی خواهد شد.

کمالی از مطالعه جامع سیستماتیک ژئوشیمیایی منطقه کپه داغ در راستای شناسایی سنگ منشاهای مولد نفت به عنوان یکی دیگر از پروژه های در دست اجرا خبر داد و گفت: برای سال ۹۵ طرح های مطالعاتی شناسایی ذخایر شیل گازی، افق های مخزنی دشت آبادان، هیدراتهای گازی و رسوب آسفالتی میدان نفتی آزادگان را در دستور کار داریم. در این زمینه قرارداد طرح توسعه پژوهش محور میدان نفتی اهواز نیز به زودی منعقد می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *