جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

پاکستان از تنبیهش توسط ایران می گوید

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 354055
یک مقام آگاه وزارت نفت پاکستان گفت ایران از اجرای پروژه انتقال گاز به این کشور ناامید شده و با هدف تنبیه پاکستان در صدد انتقال گاز به هند از طریق عمان برآمده است.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اینترنتی دی نیوز، یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت تهران از طریق شروع یک پروژه جدید انتقال گاز به عمان و هند، آماده تنبیه اسلام‌آباد به‌دلیل کوتاهی در تکمیل خط لوله ۷۸۱ کیلومتری در خاک این کشور بر اساس قرارداد انتقال گاز به پاکستان است.

سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند، یوسف بن علوی عبدالله، وزیر امور خارجه عمان و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در روز ۲۸ فوریه [۹ اسفند ماه ۹۲] در دهلی‌نو با یکدیگر دیدار کردند و در مورد پروژه ۴ تا ۵ میلیارد دلاری انتقال گاز از زیر دریا که پاکستان را دور می‌زند، گفت‌وگو کردند.

اما شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان در این باره گفت: «ما هیچ اطلاعی از هرگونه جایگزینی این‌چنینی پروژه‌های گازی نداریم.» وی افزود: خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تعهدات قراردادی برای هر دو کشور ایجاد کرده است و به‌محض پایان یافتن تحریم‌ها می‌تواند اجرایی شود.

مبین صولت، مدیر شرکت گاز سیستمز پاکستان نیز از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.

بر اساس توافق، پاکستان باید تا دسامبر ۲۰۱۴، ۷۸۱ کیلومتر خط لوله انتقال گاز از مرز دو کشور تا منطقه نواب‌شاه احداث می‌کرد، اما این کشور هیچ اقدامی برای احداث این خط لوله صورت نداده است.

در صورتی که پاکستان نتواند به تعهدات خود عمل کند، باید ماهیانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار جریمه به ایران بپردازد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که دولت پاکستان کمکی ۱.۵ میلیارد دلاری از عربستان دریافت کرد. اما دولت پاکستان می‌گوید، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، قادر به تأمین مالی بودجه ۱.۸ میلیارد دلاری مورد نیاز برای تکمیل این خط لوله نیست و هر زمان که تحریم‌ها برداشته شد، اسلام‌آباد طی ۱۸ ماه خط لوله را تکمیل خواهد کرد.

پاکستان همچنین از ایران خواسته است تا از استناد به بند مربوط به جریمه دولت کوتاهی کننده در تکمیل پروژه پس از ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ [۲۳ آذر ماه ۹۳]، موعد تکمیل پروژه خودداری کند.

ایران می‌گوید، پاکستان این توافقنامه را در میانه تحریم‌ها به امضا رسانده و رؤسای جمهور دو کشور در مقطعی که تحریم‌ها گسترده‌تر از زمان فعلی بوده، مشترکاً در مراسم شروع به کار این پروژه حضور یافته‌اند، اما زمانی که دولت جدید پاکستان بر سر کار آمد، به‌بهانه تحریم‌ها عملاً این پروژه را رها کرد. این اقدام پاکستان مقامات ایرانی را از تکمیل این پروژه مأیوس کرده و موجب تصمیم گیری آنها برای جایگزینی این پروژه با پروژه انتقال گاز به عمان و هند شده است.

به‌گفته یک مقام ارشد دولت پاکستان، هشدار دهنده‌ترین بخش موضوع این است که بر اساس قرارداد گازی جدید، ایران از محل میدان پارس جنوبی گاز را به هند صادر خواهد کرد، در حالی که قبلاً قرار بود گاز تولیدی از این میدان به پاکستان صادر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهزاد
مسولین ما به کشور پاکستان که مخفیگاه اشرار است گاز میدهد ولی مردم سیستان و بلوچستان که لوله گاز از آنجا عبور میکند هیچ