شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

اعتکاف دهه آخر ماه رمضان احیا شود

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب: 484112
یکی از مراجع تقلید گفت: به برکت انقلاب اعتکاف احیا و دامنه آن در حال گسترش است زیرا در بیرون مرزهای ایران نیز به این سنت دینی توجه ویژه می‌شود اما این حرکت نباید توقف داشته باشد و در این راستا اعتکاف دهه آخر ماه رمضان احیا شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با اعضای ستاد مرکزی اعتکاف استان قم و شورای علمی جشنواره بین‌المللی اعتکاف که در کتابخانه مدرسه علمیه امام سجاد(ع) انجام شد،‌ با بیان اینکه انقلاب اسلامی برکات بسیاری برای مردم به دنبال داشته است، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی نمازهای جمعه به صورت محدود در برخی نقاط ایران برگزار می‌شد اما اکنون این نماز در نقاط مختلف ایران اسلامی در حال برگزاری است.
 
وی از فراموش شدن سنت اعتکاف در دوران قبل از انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: به برکت انقلاب اعتکاف احیا و دامنه آن در حال گسترش است، چراکه اکنون در بیرون مرزهای نظام اسلامی نیز به این سنت دینی توجه ویژه می‌شود اما این حرکت نباید توقف داشته باشد و در این راستا اعتکاف دهه آخر ماه رمضان احیا شود.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه اعتکاف یکی از نیازهای جوانان است، عنوان کرد: اعتکاف اثرات داخلی برای جوانان و نوجوانان دارد زیرا این افراد طی سه روز از دنیای پر از فساد رها شده و با خداوند متعال رابطه نزدیکی برقرار می‌کنند.
 
وی با تأکید اعتکاف اثرات خارجی مشخصی برای عالم تشییع دارد، اظهار کرد: آثار اعتکاف در ابعاد مختلف زیاد است؛ دین اسلام گنجینه‌های مختلفی دارد که انقلاب اسلامی توانسته آنها را گشوده و به مرحله بهره‌برداری برساند.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی تبیین کرد: اینکه عده‌ای در تونس نسبت به گسترش تشیع فریاد زده و عده‌ای دیگر در الازهر مصر به دنبال برگزاری همایشی در مورد چگونگی ترویج تشییع در میان نخبگان و راهکارهای مقابله با این امر هستند، نشان می‌دهد این افراد از حقایق جهان اسلام آگاهی مناسبی دارند اما نباید نسبت به توسعه تشیع هراسان باشند زیرا شیعیان نیز مسلمان هستند؛ این افراد باید از اینکه جوانان و نوجوانان از اسلام خارج شوند نگران باشند.
 
وی با اشاره به اینکه اعتکاف مخالفان مذهب تشیع را عصبانی می‌کند، ادامه داد: افرادی که معتکف نیستند نیز از برکات اعتکاف استفاده کرده  و نسبت به ویژه‌های افراد معتکف تفکر می‌کنند؛ اعتکاف هیچ ارتباطی با برنامه‌های زیارتی ندارد و در متن اسلام واقع شده است به همین علت می‌تواند جواب مناسبی برای بسیاری از ایرادهای دشمنان باشد.
 
استاد برجسته حوزه به برخی از آسیب‌های اعتکاف اشاره کرد و با بیان اینکه راهکارهای جلوگیری از افزایش آسیب‌های اعتکاف باید مورد توجه قرار گیرد گفت: آسیب‌ها می‌تواند اثر اعتکاف را از بین ببرد به همین علت باید از این آسیب‌ها پرهیز کرد.
 
وی یادآور شد: در روزهای اعتکاف باید علاوه بر امور عبادی به مسائل فرهنگی و آموزشی توجه ویژه داشته باشیم زیرا با توجه به اینکه اعتکاف آماده کننده زمینه‌های روانی است می‌توان بذرهای فرهنگی و معارف دینی را پاشیده و به نتایج مناسبی برسیم.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پایان با تأکید بر اینکه اعتکاف انسان‌ها را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: معتکفان باید از وسائلی که آنها را از یاد خدا باز می‌دارد جدا شوند که تلفن همراه نیز در این راستا تاثیر بسیاری دارد؛ بنده به علت ناراحتی گوارشی از روزه گرفتن منع شده‌ام به همین علت از اینکه نمی‌توانم در اعتکاف شرکت کنم تاسف دارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *