يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

آلمان: ترکیه شریکی پر دردسر است

سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 478626
حزب سوسیال دموکرات آلمان در عین حال که ترکیه را شریک پر دردسری دانسته و اقدامات آنکارا علیه مطبوعات منتقد دولت را وحشتناک و غیر قابل قبول خواند تاکید کرد که چاره ای جز همکاری با ترکیه برای حل بحران پناهندگان نیست.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل" خبر داد، حزب سوسیال دموکرات آلمان در آستانه برگزاری نشست ترکیه-اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهندگان که روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد از همکاری با آنکارا با وجود سرکوبگری های اخیر علیه رسانه های منتقد دولت دفاع کرد.

دادگاهی در استانبول روز جمعه با صدور حکمی مبنی بر این که روزنامه مخالف دولت زمان با «فتح الله گولن» رهبر جماعت نور و از مخالفان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ارتباط دارد و تبدیل به بلندگوی تبلیغاتی آن ها شده است، کنترل این روزنامه را به چند نفر قیم منتخب دولت سپرد.

آخرین ساعت های جمعه شب که مدیران جدید کنترل روزنامه زمان را به دست گرفتند، هواداران این نشریه در مقابل دفتر مرکزی تجمع کرده و کارکنان نیز از خروج از ساختمان خودداری کردند.

پلیس ترکیه با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش برای متفرق کردن جمعیت، وارد دفتر این روزنامه پرشمارگان شد.

صدها نفر از طرفداران روزنامه زمان که در اعتراض به اقدامات دولت ترکیه علیه این روزنامه مقابل دفتر آن تجمع کرده بودند متفرق و شماری نیز مصدوم و یا بازداشت شدند.

"کاترینا بارلی"، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره به روزنامه "پاسایر نویه پرسه" گفت: اقدام دولت ترکیه علیه تحریریه روزنامه زمان و دیگر رسانه ها وحشتناک و به هیچ وجه قابل قبول نیست. در این باره باید با این شریک ناتو یک بحث انتقادی و سختی شکل گیرد.

وی در عین حال افزود: اما هیچ چاره ای جز همکاری وجود ندارد. اگر ترکیه با اتحادیه اروپا یک توافق درباره حفاظت از مرزهای خارجی اروپا ببندد شمار زیادی از پناهندگان باید در این کشور باقی بمانند. برای پذیرش این پناهندگان اتحادیه اروپا باید از نظر مالی به ترکیه کمک کند.

"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم و رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز تاکید کرد که چاره‌ای جز همکاری با ترکیه وجود ندارد؛ واقعیت این است که ما باید با ترکیه همکاری کنیم. این امر باید شکل گیرد اگر چه ترکیه همانگونه که ما در مصادره روزنامه مخالف دولت "زمان" از طرف آنکارا دیدیم یک شریک پر دردسر است.

این در حالی است که حزب چپ آلمان انتقاد شدیدی به همکاری با ترکیه در بحران پناهندگان وارد کرده است.

"سارا واگن کنشت"، رئیس فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان در این باره تاکید کرد اینکه حالا بگذاریم از طرف اردوغان مورد اخاذی قرار گیریم که آزادی مطبوعات در کشور خود را زیر پا گذاشته، جنگ علیه مردم کرد به راه می اندازد و از تروریست ها در سوریه حمایت می کند، نشانه بی بضاعتی و بی قابلیتی و در نقطه مقابل یک راه حل اروپایی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *