پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

آلمان به کمپین ضدترکیه‌ای ایران پیوست!

يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 472544
یک استاد گردشگری با تایید این نکته که ترکیه امنیت لازم برای گردشگران را ندارد و دولت این کشور برای مهار اعتراضات، پلیس را روانه خیابانها و کوچه‌ها کرده است، گفت: مردم به ترکیه و دُبی سفر نکنند همانطور که آلمانها دیگر به ترکیه نمی‌روند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، گردشگری در دهه‌های اخیر به منبع درآمد بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است، ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز گردشگران و ارائه خدمات مطلوب و مناسب در کنار داشته‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و از همه مهمتر امنیت و آرامش از جمله مهمترین مواردی است که افراد در هر نقطه ای از دنیا برای انتخاب مقصد سفر خود مدنظر قرار می‌دهند.

تلاش کشورها برای ایجاد احساس امنیت و آرامش و جذب گردشگران بیشتر در بازار رقابت جهانی در حالی ادامه دارد که تروریسم و جنگ افروزی برخی مناطقی را که دیروز یکی از پرجاذبه ترین مقصد برای گردشگران شناخته می‌شد را در بر گرفته است، براساس اخبار و گزارش‌هایی که هر روز منتشر می‌شود، انفجار بمب، درگیری گروه‌های داخلی با ماموران نظامی، حملات انتحاری و تردد تروریست‌ها از مرز ترکیه این کشور را در مرز ورشکستگی گردشگری قرار داده است.

در این رابطه محمدتقی رهنمایی - استاد گردشگری با تایید این نکته که ترکیه امنیت لازم برای گردشگران را ندارد، می‌افزاید: اصل اول توسعه گردشگری در هر کشور، وجود امنیت است، امنیت مقوله‌ای است که در دو بعد عمومی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنچه در ارتباط با مقوله گردشگری اهمیت دارد، امنیت عمومی کشورهاست.

وی با اشاره به جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ترکیه، می‌گوید: ترکیه مفصل ارتباط بین فرهنگ شرق و غرب است و گردشگران بسیاری از تمامی نقاط جهان برای بازدید از این جاذبه‌ها به این کشور سفر می‌کردند.

رهنمایی اینگونه ادامه می‌دهد: ترکیه همانند ایران کشوری است با اقوام متعدد، با این تفاوت که اقوامی که در ایران زندگی می‌کنند و به 21 گویش مختلف سخن می‌گویند، در کنار باور داشتن به قومیت خود، به ایرانی بودن افتخار می‌کنند، اما در ترکیه موضوع قومیت به این شکل نیست، سردمداران این کشور می‌خواهند کردها و ترکمن‌ها را هم ترک کنند، این زیاده طلبی‌ها و تعصب ترکی، دلیل مهمی برای مقاومت سایر اقوام و ایجاد تنش و درگیری در این کشور است، موضوعی که امنیت گردشگران را هم به خطر می‌اندازد.

این استاد دانشگاه معتقد است: ترکیه در دوران گذار بحرانی قرار دارد و حکومت این کشور درصدد برگرداندن نشانه‌های عثمانی و تمرکز قدرت در یک جناح است، موضوعی که حتی مقاومت ترک‌ها را هم به دنبال داشته است، موضوع این است که ترکیه سازگاری لازم برای پذیرش اقلیت‌های قومی را ندارد.

وی تصریح می‌کند: درگیری‌های قومی که امروز به شکل بسیار بارز و گسترده در ترکیه مشاهده می‌کنیم، امنیت این کشور را با خطر جدی مواجه کرده است، این در حالی است که ناامنی، مهمترین آسیب و دلیل برای عدم توسعه گردشگری تلقی می‌شود به شکلی که حتی پرتاب یک ترقه کوچک، نگرانی و دغدغه مردمی که برای تفریح و گذراندن اوقات سفر کرده اند، را به دنبال دارد.

بی‌تردید تلاش برای بازگرداندن امنیت و خاموش کردن صدای اعتراض گروه‌های مختلف، نیازمند حضور نیروهای نظامی و امنیتی است، موضوعی که امروز در ترکیه شاهد آن هستیم و دولت این کشور برای مهار اعتراضات پلیس را روانه خیابانها و کوچه‌ها کرده است، فضای ترس و خشونتی که گردشگران بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و غربی با آن نامانوس هستند.

رهنمایی در ادامه این بحث با تاکید بر اینکه ترکیه با وجود فضای امنیتی فعلی و حضور دائمی نیروهای نظامی در شهرها، مقصد مناسبی برای گردشگری نیست، می گوید: آلمانی‌ها و روس‌ها بیشترین گردشگران ترکیه را تشکیل می دادند، اما در چند ماه اخیر با توجه به مسائلی که بین دو دولت ترکیه و روسیه به وجود آمد، بیشتر گردشگران روس، ترکیه را از لیست مقاصد سفر خود حذف کردند و آلمانی‌ها هم به دلیل اینکه ملت محافظه کاری هستند از سفر به ترکیه صرف نظر کرده اند.

این استاد دانشگاه تاکید می کند: هرچند تمام این مسائل و موضوعات اعم از ناامنی و درگیری برای سفر نکردن به ترکیه کافی است، اما موضوع مهمی که نباید از آن به سادگی گذشت، نگاه منفی ترک‌ها به ایرانی‌ها است، مردم ما باید این را بدانند که اگر در ترکیه رفتار خوبی با آنها می شود و خوشرویی می‌بینند، دلیل آن پول است نه هیچ چیز دیگر، این یک موضوع ریشه‌ای است، ترک‌ها با ایرانی‌ها میانه خوبی ندارند و اگر شما پول نداشته باشید در این کشور روی خوش نمی‌بینید.

وی اضافه می‌کند: احترام به ایرانی‌ها در ترکیه یک موضوع ظاهری است، مردم ما باید این واقعیت را بدانند و ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نکنند.

رهنمائی می‌گوید: نه فقط درباره ترکیه بلکه در رابطه با دُبی هم مردم باید به این شناخت برسند و از سفر به این کشورها صرفنظر کنند توصیه بنده به همه ایرانی‌ها این است که به این کشورها سفر نکنند.

به گزارش میراث فرهنگی، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به اینکه گردشگری یکی از اصلی ترین و مهمترین منابع درآمد کشور ترکیه در چند سال اخیر بوده است، کاهش تقاضای سفر به این کشور، زیان اقتصادی و کاهش درآمد را به دنبال خواهد داشت، موضوعی که مسئولین گردشگری این کشور را به چاره اندیشی واداشته است، هر چند ارائه تورهای ارزان قیمت و تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای جذب گردشگران هم راه به جایی نبرده است و آمارها از کاهش تقاضای سفر به ترکیه حکایت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ترکیه ای که من دیده ام کشوری درجه چندم به حساب می اید که فقط تبلیغات بسیار دارد و به خاطر همین تبلیغات است که توانسته گردشگر جذب کند
حمید
فقط روسیه ...
روسیه را تسهیل کنید ویزا را بدارید ... چند مدتی هم ذدر روس باشیم برای سلامتی خوب است