جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۳

ذهن دانش آموزان تخته سیاه برجام شد! / کلاس دستاوردشناسی هم بگذارید

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 470784
آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصيلي پرحاشيه‌اي را نسبت به سال‌هاي تحصيلي قبل سپري مي‌كند.
ذهن دانش آموزان تخته سیاه برجام شد! / کلاس دستاوردشناسی هم بگذارید
به گزارش جهان به نقل از جوان، ذهن دانش آموزان تخته سیاه برجام شد!آموزش و پرورش شهر تهران در طرحی که در آن ذهن دانش‌آموزان را همچون تخته‌سیاه دولت یازدهم تصور کرده است، با هدف  تشريح توافق هسته‌اي كشورمان با گروه 1+5 كلاس‌هاي برجام را كه شامل چهار ساعت مطالعه و تحقيق مي‌شود، به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ كرده كه پس از تصويب شوراي مدارس اجرا مي‌شود. دوره يادشده با عنوان فوق برنامه به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود و اين در نوع خود اولين فوق‌برنامه دولتي حداقل در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است كه به نوجوانان در سطح مدارس ارائه مي‌شود.

آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصيلي پرحاشيه‌اي را نسبت به سال‌هاي تحصيلي قبل سپري مي‌كند. بعد از ماجراي محدود شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌هاي علوم انساني و واگذاري آموزش اين رشته‌ها به مدارس اختصاصي علوم انساني از جمله مدارس فرهنگ، برپايي كلاس برجام در مدارس در نوع خود واكنش‌هايي را به دنبال داشته است.

پسابرجام دوره‌اي است كه اغلب دستگاه‌ها و نهادها سعي دارند برنامه‌هاي‌شان را با اين دوره تطبيق دهند. در اين بين آموزش و پرورش كمتر ارتباط ماهوي با توافق هسته‌اي دارد و به عنوان يك نهاد حاكميتي از سياست‌هاي ابلاغي رهبر انقلاب براي تربيت شهروندان ايران اسلامي بهره مي‌برد و برنامه‌هاي آن بيشتر ناظر به اهداف نظام است تا نوسانات سياسي و بين‌المللي. بنابراين در صورت تشخيص لزوم ورود نظام تعليم و تربيت به چنين مباحثي نوع ورود آن متفاوت خواهد بود، مثلاً طرح موضوع در كتاب‌هاي درسي براي معرفي اين توافق و نوع ديپلماسي كشورمان براي حفظ منافع و عزت ملت ايران و... به زبان ساده مي‌تواند يكي از اين راه‌ها باشد.
 
فوق برنامه دولتي!

اما دولت و ذيل آن آموزش و پرورش شيوه ديگري را براي تحت تأثير قرار دادن افكار شهروندان آينده كشورمان در مورد توافق ياد شده برگزيده است.
آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد: «كلاس‌برجام» شامل چهار ساعت مطالعه و تحقيق با موضوع «برجام» محتواي مشخص به عنوان فوق برنامه يا فعاليت‌هاي مكمل درس تاريخ به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ مي‌كند و پس از تصويب شوراي مدارس اجرا خواهد شد.

در ابلاغيه اين مكمل درسي آمده است: «‌در اين مرحله جديد از تاريخ انقلاب اسلامي كه موسوم به پسا‌تحريم است، توطئه‌هاي دشمن همچون امريكا و هم‌پيمانان آن در منطقه به ويژه رژيم اشغالگر قدس متناسب با شرايط جديد ادامه خواهد داشت لذا به دور از هرگونه خوش بيني افراطي و حفظ هوشياري در برابر توطئه‌هاي دشمن، بايدبا التزام به سازوكارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي و بهره‌گيري هوشمندانه از فرصت‌هاي پيش رو زمينه شكوفايي علمي، فناوري و اقتصادي را فراهم كنيم. آموزش و پرورش نيز به عنوان يكي از اركان تأثير‌گذار و مولد سرمايه انساني، با درك صحيح از تحولات اخير و بايدها و نبايد‌هاي آن، با اجراي مؤثر سند تحول بنيادين، دانش‌آموزان را براي مشاركت هرچه بيشتر در شكل‌گيري تحولات علمي، اقتصادي و فرهنگي با تأكيد بر هوشياري، دشمن‌شناسي، تلاش و نوآوري كه لازمه عبور از اين دوران حساس و سرنوشت‌ساز است آماده مي‌كند. بر همين اساس آگاهي دانش‌آموزان از مجاهدت‌هاي علمي دانشمندان هسته‌اي و شهداي گرانقدر آن و ديپلمات‌هاي شجاع و غيور كشورمان در موفقيت ديپلماسي هسته‌اي دولت تدبير و اميد آقاي دكتر روحاني، رئيس‌جمهور محترم تحت حمايت و رهبري حضرت‌آيت‌الله‌خامنه‌اي (مدظله‌العالي)و دستاوردهاي آن يكي از الزامات تربيتي و بصيرت‌افزايي آنان درباره تحولات اخير و تقويت هويت ملي آنان است. لذا آموزش و پرورش شهر تهران «كلاس برجام» شامل چهار ساعت مطالعه و تحقيق با موضوع (برجام) با محتواي مشخص به عنوان فوق برنامه يا فعاليت‌هاي مكمل درس تاريخ به مدارس دوره متوسطه دوم ابلاغ مي‌كند و پس از تصويب شوراي مدارس اجرا خواهد شد.»
 
رشته جديد دستاوردشناسي

فارغ از آنچه تحت عنوان محتويات مصوب كلاس فوق‌برنامه برجام از سوي آموزش و پرورش منتشر شده به طور قطع شهروندان آينده كشور در اين كلاس فوق برنامه آنچه را مي‌شنوند كه مطلوب دستگاه اجرا است و از اين بابت و با دانستن يك وجه ماجرا به تحليل درستي از اين مسئله نخواهند رسيد.
از سوي ديگر چنانچه تمام وظايف دولت در صورت منجر به موفقيت شدن به برنامه درسي تبديل شوند بايد ساعت و جدول آموزشي و حتي رشته آموزشي جداگانه‌اي مثلاً با عنوان رشته دستاوردشناسي دولت يازدهم براي اين منظور تدوين شود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کلاس " چگونه وعده صد روزه بدهیم بعد بزنیم زیرش را هم بگذارید
به اینا باشه تست کنکور هم ازش میدن
Iran, Islamic Republic of
نیازی نیست الان به دانش آموزان چیزی بگویید.

8 سال دیگه می فهمند که به چه بهانه ای انرژی هسته ای را از دست دادند.