جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ابراز تمایل نواز شریف برای سفر به ایران

دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب: 468412
سخنگوی وزارت خارجه ایران از ابراز تمایل نخست‌وزیر پاکستان برای سفر به ایران خبر داد و عنوان کرد که سفر آمانو به تهران سفری فوق العاده و خاص نیست و در چارچوب توافق بین ایران و آژانس انجام شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی درباره سفر نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به تهران گفت که نواز شریف برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده است.

به گزارش فارس، نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان راهی عربستان شدند.

وی در خصوص تلاش‌های پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان عنوان کرد: پاکستان و شخص نواز شریف به عنوان دوست جمهوری اسلامی و همسایه مورد احترام همواره از روابط و همکاری‌های خوب برخوردار بوده و این روابط ادامه می‌یابد. نواز شریف ابراز تمایل کرده که سفری به جمهوری اسلامی داشته باشد و در این سفر مجموعه تحولات بین دو کشور و همچنین این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

جابری‌انصاری در پاسخ به این سؤال که دیپلماسی برجام قابل تسری به سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین گفت‌وگو با آمریکا نیز هست؟ اظهار داشت: اجرای برجام مکانیسم‌های خود را دارد و در مسیر اجرا، هرگونه مسئله‌ای پیش آید براساس همان سازوکارها و گفت‌وگوها انجام می‌گیرد و گفت‌وگوها براساس برجام بر حسب ضرورت خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: درباره گسترش این گفت‌وگوها به زمینه‌های دیگر نیز باید گفت که بارها اعلام شده که ملت ایران، اجرای دقیق برجام را محکی برای مسائل آینده در نظر می‌گیرد و نوع اجرای تعهدات طرف مقابل در زمینه تصمیمات آینده جمهوری اسلامی تاثیرگذار خواهد بود اما تا به امروز براساس قرائتی که از رفتار طرف آمریکایی داشته‌ایم، تصمیم ملی جمهوری اسلامی،‌عدم مذاکره در خصوص مسائل دیگر است.

وی درباره مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: این موضوع به موازات گفت‌وگوهای هسته‌ای بین جهات ذی‌صلاح جمهوری اسلامی و طرف آمریکایی صورت گرفت و به نتایجی رسید که جزییات آن اعلام شد. ابعاد انسانی آن و همینطور تامین حقوق تعداد قابل توجهی از اتباع جمهوری اسلامی که با زندان و محدودیت‌های قضایی مختلفی روبرو بودند، مبنای تعامل ما بود که با رفع این محدودیت‌ها به نتایج مطلوب رسید.

جابری‌انصاری درباره حل و فصل پرونده‌های قدیمی بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: پرونده قدیمی که بیش از سه دهه طول کشید در ارتباط با بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران در آمریکا بود که مربوط به خرید تسلیحاتی در دوره پیش از انقلاب است و مدت‌ها پرونده اختلافی ما بود که به نقطه حل رسیده و ۴۰۰ میلیون دلار اصل پول و تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به عنوان غرامت و بهره پول‌ها در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته که یکی از موفقیت‌های کم نظیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که توانست یک پرونده قدیمی و پیچیده حقوقی را از طریق گفت‌وگو حل کند.

وی همچنین درباره ارائه جزییات بیشتر در خصوص تبادل زندانیان نیز افزود: جزییات و مسائل مرتبط با رفع محدودیت‌های حقوقی از اتباع ایرانی نیز اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس ظریف و کری در تجدید روابط ایران و آمریکا نیز گفت: تماس‌های تلفنی مستمر در تمامی مراحل برجام و تا شروع اجرای آن برای پیگیری جزییات در جریان بوده که باید این موضوع را در حد خود تفسیر کرد و فراتر از واقعیت نباشد. به موازات گفت‌وگوهای مستمر به دلیل پیچیدگی مسائل مورد اختلاف، نیاز به برخی ارتباطات تلفنی بوده که تنها در چارچوب برجام باید مورد توجه قرار گیرد.

جابری‌انصاری درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نیز عنوان کرد: بین آژانس و جمهوری اسلامی ارتباط مستمری وجود دارد و رفت و آمدهای هیأت‌های مختلف همواره بوده که سفر آمانو نیز در همین چارچوب است و فوق العاده و خاص نیست. این سفر در چارچوب توافق بین ایران و آژانس است و امیدواریم موفق باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *