دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آزادی و حقوق بشر در عربستان صفر است

چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 467478
یکی از مراجع تقلید گفت: عربستان سعودی دارای حکومت قبیله‌ای است، شاهزادگان مناصب‌ و منابع اقتصادی را دست به دست می‌کنند، ثروت‌های کلانی ذخیره کرده‌اند ولی آزادی و حقوق بشر آنها صفر است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: کسی که سه صفت تقوا در خلق و خو، کرم در طبیعت و بردباری و گذشت در اخلاق را داشته باشد، دوستان وی افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان به تنهایی در برابر مشکلات نمی‌تواند مقابله کند، باید دوستانی داشته باشد تا با کمک دوستانش بتوانند مشکلات زندگی را برطرف کند و کتاب‌هایی با عنوان آیین‌ دوست‌یابی نوشته شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسائل اخلاقی اسلام مهم است،‌ گفت: این مسائل را باید بیاموزیم و برای مردم بیان کنیم تا بدانند هزار و ۴۰۰ سال پیش آیینی ارائه شده که در اولویت آن دوستیابی است تا دشمنی‌ها به دوستی‌ها تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ قصاص باید باشد، اگر ترس از قصاص نباشد، جنایات در جامعه فراوان می‌شود، این امر که دنیای امروز طرفدار است که قصاص را رها کنیم اشتباه است، البته عفو و گذشت و تبدیل به دیه، دوستی‌هایی به همراه دارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به پیشرفت صنایع در دوران کنونی گفت: در همه زمینه‌ها دنیا حرف اول را می‌زند ولی در برابر آن از نظر اخلاقی و حقوق انسانی و بشر این دوران از بدترین دوران‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: کشور عربستان سعودی دارای حکومت قبیله‌ای است، شاهزادگان منصب‌ها و منابع اقتصادی را دست به دست می‌کنند، ثروت‌های کلانی را ذخیره کرده‌اند ولی آزادی و حقوق بشر آنها صفر است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ۴۷ نفر از جمله عالم بی‌گناه آیت‌الله النمر را در یک روز سر می‌برند و بدنش را به دار می‌آویزند، از سویی دیگر به کشور یمن حمله کرده‌اند باید از آنها سئوال شود آیا شما متولی و ولی مردم یمن هستید،‌ مردم یمن به شما حمله کردند، به چه دلیل این اقدامات را انجام می‌دهید.

وی با بیان اینکه عربستان در مکان‌های دیگر نیز آتش روشن می‌کند، گفت: یکی از صادرات آنها به قول غربی‌ها تروریسم است، چرا در این دنیا به عربستان کاری ندارند،‌ مدعیان حقوق بشر و سازمان ملل به آنها برخورد نمی‌کنند، به سفارتخانه عربستان تعرض کردند، سازمان ملل آنها را محکوم کرد، در حالی که به سفارت ایران به طور عمدی حمله کردند، خبری از محکومیت نیست، این امر به دلیل حاکمیت دلارهای نفتی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: در دنیایی که تمام مسائل انسانی محکوم دلارهای نفتی باشد، عقب‌مانده‌ترین دوران بشر از نظر اخلاقی و انسانی است، این افراد هیچ قانونی را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با بیان اینکه دوران کنونی از نظر انسانی و حقوق بشری از عقب‌مانده‌ترین دوران‌ها است،‌ گفت: در این دوران جز قوی و متحد بودن راهی وجود ندارد، کسی به حقوق شما اهمیت نمی‌دهد، امیدی به مجامع بشری و قانون‌های روی کاغذ درباره حقوق بشر نیست.

این مرجع تقلید تالیف کتابی درباره وضعیت عربستان را مورد توجه قرار داد و افزود: زمانی که این کشور قطع ارتباط می‌کند، دنبال او جیره‌خواران نیز پیروی می‌کنند، بنابراین در چنین شرایطی باید بیش از پیش قوی، متحد و بیدار باشیم و فریب این مراکز، مجامع و قانون‌های روی کاغذ را نخوریم، امیدوارم خداوند ما را از اشرار در این دوران محفوظ بدارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *