پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اننقادهاموند ازتلاش عربستان جهت‌حذف‌ایران

پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 453837
وزیر خارجه انگلیس روز اذعان کرده است که موضع عربستان سعودی که بر پایان نقش ایران در سوریه تأکید دارد، واقع‌بینانه نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان در مصاحبه با پایگاه بلومبرگ موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان در قبال نقش ایران در عربستان را «غیر واقع بینانه» توصیف کرده است.

این هفته عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که پیش از آغاز هرگونه فرآیند سیاسی در سوریه، «نیروهای ایرانی» و نفرات حزب‌الله لبنان باید سوریه را ترک کنند.

هرچند که هاموند به رسم عادت کشورهای غربی مواضعی همخوان با سعودی‌ها دارد، این بار به غلط بودن این موضع اذعان کرده است.

وی گفته است: «قطعا این امر در واقعیت قابل دسترس نیست، بنابراین اگر هرچیزی را به این مسئله مشروط کنیم، تاحدی موهوم خواهد بود.»

هاموند افزود: «هیچ کس نشست را ترک نکرد و این خودش یک دستاورد است. نه برای ایرانی‌ها و نه برای سعودی‌ها، انجام چنین بحث‌های مستقیمی ساده نیست.»

اشاره وزیر خارجه انگلیس به نشستی است که روز جمعه با شرکت ایران، عربستان و ۱۵ کشور دیگر با موضوع سوریه در شهر وین اتریش برگزار شد. گفته می‌شود که در آن نشست جدال لفظی سختی بین وزرای خارجه تهران و ریاض درگرفته است.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از مصاحبه گفته است که موضع طرفین در مورد «موضوع کلیدی» آینده بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همچنان «بسیار بسیار دور از هم» است.

به گفته هاموند طرف ایرانی و روسی معتقدند که بشار اسد باید در انتخابات آتی در سوریه شرکت داشته باشد، اما کشورهای عربی و غربی با این مسئله مخالف هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *