جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزارت‌حج عربستان درگیرمشکلات داخلیست

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 446990
نشریه وال‌استریت‌ژورنال، در گزارشی با موضوع حوادث در جریان مراسم حج امسال، به نقل از منابع آگاه از تنش‌های داخلی در وزارت حج عربستان سعودی خبر داده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز یکشنبه نوشت وزارت حج عربستان سعودی ماه‌هاست که درگیر مناقشات و تنش‌های داخلی است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «اصلی‌ترین وزارتخانه‌ای که در عربستان سعودی وظیفه برگزاری حج را بر عهده دارد، حتی پیش از وقوع حادثه زیر دست و پا ماندن حجاج هم دچار به هم ریختگی بود.»

یک مقام آگاه در این رابطه گفته است که «ظرف چند ماه گذشته، دستکم ۵ نفر از مقامات ارشد وزارت حج، به دلیل یک مناقشه داخلی ناشی از انتصاب یک معاون وزیر جدید، از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند.»

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه نوشته است: «این مقامات، که ده‌ها سال تجربه داشته‌اند، اعضای واحدی موسوم به «واحد دسته‌بندی» (واحد تفویج) بوده‌اند، که وظیفه‌اش سازماندهی حرکت زوار از منا به جمرات است.»

وزارت حج عربستان تاکنون حاضر به اظهار نظر در خصوص این گزارش نشده است.

روز پنج‌شنبه اختلال در حرکت زوار از سرزمین منا برای انجام فریضه رمی جمرات، موجب روی هم ریختن هزاران نفر از زوار شد. در جریان این حادثه آنطور که عربستان می‌گوید دستکم ۷۱۷ و بر اساس آمارهای غیررسمی تا ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.

بیش از ۱۶۰ نفر از کشته‌شدگان این حادثه از حجاج ایرانی بوده‌اند.

گفته می‌شود مسدود شدن دستکم یکی از مسیرهای حرکت حاجیان به دلیل عبور کاروان یک هیئت عالی‌رتبه، دلیل بروز این فاجعه بوده است. حاضران در محل، می‌گویند مسئولان سعودی که وظیفه هدایت زوار را بر عهده داشته‌اند، به صورتی آشکار بی‌تجربه بوده و حتی مسیرها را به درستی نمی‌شناخته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *