يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

رضایی: گزارش اخیر آمانو موذیانه بود

يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 461017
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گزارش اخیر آمانو موذیانه بود و معلوم است که آنها علیه ایران مقاصد خطرناکی دارند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه نگاه یک و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گزارش اخیر آمانو از نظر شما سیاه بود یا سفید؟، اظهار داشت: باید اسم پرونده پی ام دی را اتهامات هسته‌ای نامگذاری کرد. از گزارش آقای آمانو پیداست که آنها قبل از برجام به آن پرونده امید بسته بودند و گزارش آمانو موذیانه است و حکایت از حیوان درنده‌ای دارد که از طعمه‌اش ناامید شده است.

وی ادامه داد: معلوم است که آنها علیه ایران مقاصد خطرناکی داشتند یعنی به دنبال این بودند که با این پرونده اقدامات بیشتری علیه ما انجام دهند. ما از این موضوع عبور کردیم و ادعاهای آقای آمانو در گزارش اخیر هیچ سندیتی نخواهد داشت و قابل استفاده علیه ما نخواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اشاره گزارش آژانس مبنی بر تلاش ایران برای استفاده از صلاح هسته‌ای تا قبل از سال ۲۰۰۳ پاسخ شما به این ادعا چیست، گفت: ما اگر این کار را می‌کردیم، حق داشتیم؛ چرا که طرف مقابل ما صدام بود که به شیمیایی مجهز شده بود و به سمت صلاح‌های میکروبی و اتمی پیش می‌رفت.

رضایی افزود: اگر ما به سمت صلاح هسته‌ای می‌رفتیم، حق داشتیم منتها ما در زمان جنگ براین موضوع بحث کردیم که اگر صدام خواست با بمب اتم تهران را تهدید کند ما چه کاری انجام دهیم ولی با همه این وجود هیچ اقدامی نکردیم. چطور می‌شود بعد از آن شرایط ما به دنبال سلاح هسته‌ای رفته باشیم؟

وی با تأکید براینکه ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای و اتمی نرفته است، بیان کرد: ما سلاح‌های تاکتیکی اتمی محدودی داریم که قدرت تخریب آن به اندازه درگیری‌های مقابل است. ما به دنبال سلاح محدود هسته‌ای هم پیش نرفتیم.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که پس چرا چنین ادعاهایی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال پرونده سازی و سناریو سازی برای ایران بودند و فکر می‌کردند که وقتی تحریم‌ها را شروع کنند، در مقطعی شبیه ادعایی که در عراق کردند را روی میز می‌گذارند و بعد به ایران حمله نظامی می‌کنند. این پرونده بخشی از سناریویی است که چون کل سناریو شکست خورده ناامیدانه چنین چیزی را مطرح کردند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرش ادعای آژانس درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای قبل از سال ۲۰۰۳ می‌تواند برای ما بار سیاسی و حقوقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بله؛ ما نباید مسیر حقوقی را در این زمینه رها کنیم.دولت ایران باید به این ادعا اعتراض کند و یادداشت رسمی حقوقی بدهد و در مجامع بین‌المللی ثبت شود. ما نباید صرف اینکه زبانی چیزی گفته شود، اکتفا کنیم.

وی با تأکید براینکه ما به هیچ وجه زیر بار گزارش آمانو درباره پرونده هسته‌ای ایران برویم، گفت: ایران باید رسماً در این زمینه اعتراض کرده و یادداشت‌های حقوقی را به مراکز مربوطه بدهد و باید از طریق مجامع حقوقی این موضوع دنبال شود. البته این موضوع و ادعا ممکن است تا سالها خاصیتی نداشته باشد. اما نباید از لحاظ حقوقی مسئله را رها کرد و باید به عنوان پرونده باز در سیاست خارجی دنبال شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه مبنی از بسته شدن پرونده پی ام دی چیست، گفت: باید به صراحت بگویم که ما مسائل خارجی را دخالت نمی‌دهیم. شورای حکام باید به صراحت بگوید که ایران به دنبال صلاح هسته‌ای نباشد. و قدرتهای بین المللی هیچ ادعا و اتکای نباید روی این پرونده داشته باشد.

رضایی در خصوص تغییرات نفوذ بعد از توافقات هسته‌ای گفت: ما از نفوذ تاریخ تلخی را به یاد داریم. یعنی دوران سیاهی که ۲۰۰ سال از ایران گذشت. نفوذ یعنی قاجاریه، پهلوی، رضاشاه، محمدرضاشاه و خیانت‌های قراردادهای ترکمن چای و گلستان و نفوذ به معنی سیاهی‌های ۲۰۰ سال گذشته تاریخ ایران است.

وی با بیان اینکه منظور ما از نفوذ به معنی عدم استقبال از درهای باز نیست، عنوان کرد: درهای باز و تجارت با جهان و اقتصاد بین المللی حق ملت ایران است؛ اما بحث این است که ما از درهای باز در تاریخ گذشته آسیب دیدیم. مهم داد و ستد و مبادله کالا برای ما است. پس نفوذ به معنی مراقبت از درهای بازی است که به روی ملت ایران بازشده تا ما بتوانیم از فرصت‌های بین المللی استفاده کنیم.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که آیا در فضای پسابرجام خطر نفوذ افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: حتماً اینگونه می‌شود؛ البته از بعد رسانه‌ای و فرهنگی از طریق ماهواره‌ها تهاجم فرهنگی شروع شده است؛ ولی وقتی درهای اقتصاد را باز می‌کنید، از طریق کالا و ارائه خدمات و انتقال سرمایه امکان نفوذ بیشتر می‌شود ولی معنای آن این نیست که در را ببندیم یا از طرف دیگر به این موضوع بی‌توجهی کنیم. با تجارت نفوذ هم بیشتر می‌شود.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه عده‌ای سعی می‌کنند که از اهمیت نفوذ بکاهند و در مقابل عده دیگری سعی می‌کنند موضوع را سیاسی جلوه دهند، نظر شما چیست، گفت: من با هردو مخالفم. مسیر سیاست خارجی ایران بعد از ۲۰۰ سال ریل خود را پیدا کرده است که من اسم آن را «سیلی خنده» می‌گذارم.

وی با بیان اینکه سه تجربه خوب را در این زمینه داشته‌ایم، گفت: یک مورد تسخیر لانه جاسوسی بود که ما در آنجا به آمریکا سیلی زدیم و جاسوسان را براساس قوانین و مقررات خود آزاد کردیم. ما در زمان جنگ به تجاوز صدام حسین سیلی زدیم و همه سرزمین‌های خود را آزاد کردیم و قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم و در زمینه هسته‌ای سیلی محکمی به آنها زده و ۲۰ هزار سانترفیوژ ایجاد کردیم و در مذاکرات نرمش قهرمانانه انجام دادیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنابراین مسیر سیاست خارجی ما اینگونه است که اگر خواستند به ما سیلی بزنند، ما نیز باید به آنها سیلی بزنیم. و اگر خواستند به ما خنده کنند ما هم باید با آنها بخندیم. ما در خنده همیشه مراقب بودیم که فریب نخوریم لذا ریل سیاست خارجی ایران مسیر خود را پیدا می‌کند و ما باید با عقلانیت و منطق و اقتدار پیش برویم.

رضایی تأکید کرد: اگر کسی خواست جلوی ما بایستد و به ما سیلی بزند ما هم سیلی او را با سیلی جواب می‌دهیم و اگر کشوری از موضع برادری و احترام خواست مسئله‌ای را با ما حل کند، با آنها مذاکره می‌کنیم. ۱+۵ که ۶ قدرت بین المللی بود وقتی ناامید شد که نمی‌تواند با ما بجنگد و تحریم اقتصادی اثری ندارد لبخندی را از روی ناچاری وشکست زدند. ما از موضع پیروزی با آنها لبخند زدیم. و این لبخند حاکی از این بود که گفتیم دیدید نتوانستید کاری انجام دهید و بجنگید. پس سیاست خارجی ما مسیر خود را به خوبی پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و اینکه یکی از مهمترین اشکال نفوذ، نفوذ در نخبگان و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور است، به نظر شما انتخابات چقدر می‌تواند مورد طمع نفوذ باشد، یادآور شد: هر دو انتخابات مهم است. ما همیشه دوره‌هایی را در ایران داریم که مسائل داخلی و خارجی دارای اهمیت می‌شود، ما وارد مهم‌ترین دوره داخلی شده‌ایم لذا اقتدار و اقتصاد در ۱۰ سال آینده برای ما مهم است و انسجام داخلی و نظم و ثبات و همراهی جناح‌ها با نظام و حاکمیت نیز دارای اهمیت است.

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: لذا باید از مسائل داخلی گذشت و وحدت کرد تا در بعد خارجی نقش آفرینی درستی را داشته باشیم. من از همه جناح‌ها درخواست می‌کنم که انتخابات را تلخ نکنند و مردم را با نشاط به صحنه بیاورند و در چارچوب قانون عمل کنند. ممکن است قانون به ضرر فرد یا قشری باشد ولی نباید فضا را به هم بریزند و کمک کنند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم.

رضایی درباره تعبیر خود مبنی براینکه مسئولان همیشه خود را در فضای انتخاباتی تصور کرده و تبلیغاتی رفتار می‌کنند، گفت: مقصود من این است که دولت‌ها و مجالسی که در سر کار می‌آیند، چون فکر می‌کنند دوره بعدی هم باید رأی بیاورند گفتگوهای آنها انتخاباتی می‌شود و درباره کارهایی که می‌کنند غلو کرده و حریف خود را می‌کوبند ما از کسانی که در انتخابات وارد می‌شوند درخواست می‌کنیم که روراست با مردم باشند و صداقت داشته باشند. باید صادقانه با مردم حرف زد و فضا را تبلیغاتی و هیاهوسازی نکرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ضرورت تصویب سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص چه بود، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در سیاست‌های کلی به ۳۷ سال قبل نگاه کرده و ببینیم که برای آینده چه چیزهایی را ترسیم می‌کنیم. ما متوجه شدیم که پشتیبانی‌های مالی در امر انتخابات شفاف نیست. مسئله دوم این است که گروه‌هایی که در صحنه تبلیغات می‌کنند، پایبند به حرف‌های خود باشند یا حقوق استان‌ها و حوزه‌های رأی و استفاده عادلانه از رسانه‌ها چگونه باشد، لذا ما سیاست‌های کلی انتخابات را برای این منظور تصویب کردیم و امیدواریم بعد از تصویب رهبری این سند انتخابات آینده را بهتر کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید براینکه بعدی می‌دانم سیاست‌های کلی انتخابات به انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان برسد، گفت: این سیاست‌ها به انتخابات دو سال بعد می‌رسد.

رضایی درباره علل به طور انجامیدن بررسی طرح دارای مسئولان یادآور شد: ما در این زمینه باید نظرات کارشناسان را اخذ می‌کردیم و در این بحث حتی نظامات دنیا و ایالات متحده آمریکا را گرفتیم تا ببینیم مسئولان آنجا چگونه دارایی‌هایشان مورد رصد و بازبینی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص حل اختلافی‌های بین دو نهاد پژوهش، مطالعه و نظرخواهی می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شایعات اعمال نفوذ در بررسی طرح دارایی مسئولان صحت دارد، گفت: من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اگر مشخص شود مسئولی دارایی خود را به درستی اعلام نکرده، همچنان در سمت خود باقی می‌ماند، افزود: اگر مجمع تشخیص بخواهد وارد جزئیات شود دست قوه قضاییه و دولت را می‌بندد لذا ما چارچوب‌ها را مشخص کردیم و روش اجرا را برعهده دولت گذاشتیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند ما باید اصول انقلابی را کنار بگذاریم تا به برجام برسیم، نظر شما چیست؟ گفت: برجام محصول دور کردن جنگ از کشور است. اینکه دولت آقای روحانی را تحویل می‌گیرند به خاطر دور کردن جنگ و بی‌اثرکردن تحریم‌های اقتصادی است. آمریکا قبل از آمدن به پای میز مذاکره بارها می‌خواست به ایران حمله کند ولی احساس کردند که اگر به ایران حمله کنند ایران هم به آنها سیلی می‌زند. بنابراین دور کردن جنگ باعث شکل گیری مذاکرات شد چرا که برجام محصول سیلی و مذاکرات است.

وی گفت: برجام کلید ۱۲ سال ایستادگی روی مواضع است و اگر آرمان گرایی و اصولگرایی نبود، امکان ادامه مسیر مذاکرات وجود نداشت لذا ۱۲ سال در صحنه نظامی مدیریت صورت گرفت. برداشت را نباید یک طرفه کرده و کسانیکه فکر می‌کنند برای اجرای برجام باید اصول انقلابی را کنار بگذاریم، فکر می‌کنند کاری صورت نگرفته است. نخبگان کشور در جریان موضوع هستند ولی هیاهوسازها و تبلیغات چی‌ها نباید مردم را فریب دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر ما ۲۰ هزار سانترفیوژ نداشتیم و به غنی سازی ۳۰ درصد نمی‌رسیدیم کسی ما را تحویل نمی‌گرفت اما دست ما پر بود که ۱+۵ مجبور شد سر میز بنشیند. چرا عده‌ای واقعیات را نمی‌بینند. بهتر است ما آرمانگرایی و واقع‌گرایی را توامان با هم حفظ کنیم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعتراف رئیس جمهور آمریکا به نقش ایران در مبارزه با تروریسم علت تمایل آمریکا برای مبارزه با داعش و همچنین علت پاسخ منفی ایران به این تمایل چیست، گفت: آمریکا می‌خواهد دروازه‌ای برای ورود به سیستم دفاعی و امنیتی ما پیدا کند و اعلام کرده که ما با ۴۶ کشور ائتلاف ضد داعش داریم ولی این درحالی است که هواپیمای آنها روی سر داعش پرواز می‌کند و بعد بدون هیچ شلیکی به مقر خود بازمی‌گردد. لذا ما اعتمادی به آمریکا نداریم و معتقدیم که کشورهای منطقه باید همکاری دسته جمعی امنیتی داشته باشند و با داعش و تکفیری‌های بجنگند.

وی ادامه داد: آمریکا که سرمنشأ تروریسم است، اگر وارد موضوع شود آن را پیچیده تر می‌کند و ماحتی به دخالت سازمان جاسوسی آمریکا و انگلیس در ایجاد تکفیری‌ها مشکوک هستیم.

فرمانده سابق سپاه پاسداران تصریح کرد: ما از آمریکا فقط یک چیز می‌خوهیم و ان این است که فردا اعلام کند که دولت ترکیه ظرف ۴۸ ساعت باید تمام مرزهای خود را به روی داعش ببندد و به هیچ خارجی اجازه ورود به هتل‌هایش را ندهد. چرا که خارجی‌ها ابتدا در هتل‌های ترکیه حضور یافته و از شهرهای مرزی ترکیه وارد سوریه و نیروهای داعشی می شوند. اگر ترکیه این کار را انجام دهد داعش محاصره می‌شود و درآمدش نیز که از راه فروش نفت است، قطع می‌شود و جلوی ورود نیروهای داعشی که از خارجی می‌آیند، بسته می‌شود.

رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اذعان جان کری به نقش ایران در پیشرفت گفتگوها در مذاکرات وین هدف ایران از حضور در وین چیست، گفت: آمریکایی‌ها در بن‌بست کامل قرار دارند و کاری کردند که خودشان در این باتلاق گیر افتادند. هدف اصلی ما از حضور در مذاکرات وین این است که اهل مذاکره هستیم. در جریان سوریه ما حرفی نداریم که کشورهای مرتبط برای ان راه حل پیدا کنند.

وی با تأکید براینکه ما در مذاکرات وین در موضوع سوریه از چارچوب خودعقب نشینی نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر دنیا امنیت می‌خواهد، باید بشار اسد باقی‌بماند. ما با حفظ اصول پشت میزی که همه در آن هستند، می‌رویم و با آمریکا به صورت مشترک در موضوع سوریه مذاکره‌ای نداریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وضعیت منطقه خاطرنشان کرد: منطقه در حال انفجار بزرگی است از جهت اینکه ممکن است زمینه‌های جنگ جهانی سوم فراهم شود. جنگ جهانی دوم با زمینه‌های کم‌تر از وضعیت الآن شکل گرفت و حتی دو تا سه سال بعد از جنگ همه نفهمیدند که جنگ جهانی شروع شده است.

رضایی درباره حوادث جنگ جهانی سوم گفت: دو حادثه یعنی تجاوز از مرزهای بین‌المللی و تروریسم دو گویی است که مرتب همدیگر را بزرگ می‌کنند و از کنترل‌های بین ‌المللی خارج می‌شود. مشاهده می‌کنید که از شمال آفریقا، یمن، وصحرای سینا تا سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان در حال ترور و انفجار و درگیری هستند که این گستره کمی نیست. مسئله بعدی تجاوز به ترکیه به سوریه و عراق و عربستان به یمن است.

وی اظهار داشت: دنیا به منطقه آمده است و آمریکا با ۴۶ کشور در سوریه حضور دارد. هر آن ممکن است هواپیماهای آمریکایی به یک هواپیمای روسی در سوریه برخورد کند و درگیری ایجاد شود. لذا عراق و سوریه و خاورمیانه آبستن انفجار بزرگی شده که این یک خطر بزرگ است. اگر می‌خواهیم که جنگ بزرگی رخ ندهد همه ملل جهان باید جلوی آن را بگیرند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران افزود: آمریکا در مذاکرات وین به دنبال نجات گروه‌های تکفیری است و این صحنه ناامنی‌ها شعله ور می‌کند لذا ما به بسیج جهانی بدون حضور استعمار برای مبارزه با تکفیری‌ها و داعش نیاز داریم.

رضایی درباره مواضع دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل ضعیف ترین دبیرکل در تاریخ سازمان ملل است. من شاید نامه‌ای را برای آقای آمانو بنویسم و خطاهای استراتژیک او را برایش در این نامه بگویم. بنده مسائل امنیتی و نظامی را درک می‌کنم و نگران منطقه هستم.

وی درباره اقداماتی که کشورها می‌توانند برای محو تروریسم و گروه‌های تکفیری انجام دهند، گفت: کاری که ایران در این زمینه انجام داده دقیق و ظریف است ولی ما باید اول از خودمان شروع کنیم چرا که اقداماتی که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد برای مبارزه با تروریسم کافی نیست. ما در مقابل تروریسم ملل منطقه را توانمند می‌کنیم و کمک‌های مستشاری و حمایت‌های تسلیحاتی انجام می‌دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از حضور داعش در مرز ۳۰ کیلومتری ایران خبر داد و افزود: داعش ۵ تا ۶ ماه قبل تا ۳۰ کیلومتری مرز ایران آمد ولی عراقی‌ها حمله آنها را دفع کردند و ما دخالتی نکردیم. ما در این زمینه خونسردی خود را حفظ کردیم چرا که می‌دانیم باید با دقت عمل کرده و کار شتابزده انجام ندهیم. ایران در این ابعاد خوب عمل کرده ولی از ظرفیت دیپلماسی استفاده نکردیم. ما باید روابط بین ترکیه و روسیه را نزدیک کرده و چالش آنها را کاهش دهیم.

رضایی ادامه داد: ما از ظرفیت رسانه‌ای و دیپلماسی خود در زمینه مبارزه با گروه‌های تکفیری باید استفاده کنیم و ائتلاف رسانه‌ای کشورهای اسلامی علیه تروریسم باید فعال شود. همچنین مراجع و علما نیز باید در این زمینه فعالانه برخورد کنند و ایران نیز باید از تمام ظرفیت‌های ملی خود برای خاموش کردن آتش تکفیری‌ها استفاده کنند. من مطمئنم می‌توان این آتش را خاموش کرد و حتی هنرمندان و نخبگانمان نیز می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

وی با اشاره به اظهارات خود مبنی بر حمله آمریکا به ایران خاطرنشان کرد: من در دوران گذشته گفتم که آمریکا می‌خواهد به ایران حمله کند و در آن زمان رهبری دستور آماده باش نیروها را صادر کرد و بوش در کتاب خاطرات خود گفت که من به پنتاگون دستور دادم به ایران حمله کند اما چون ایران اماده باش بود، ستاد من را از این کار پرهیز داد.

فرمانده سابق سپاه پاسداران تأکید کرد: منطقه خاورمیانه در آتش بزرگی قرار دارد که ریشه آن تجاوز مرزی است. لذا ما باید با تورریسم مبارزه صادقانه‌ای انجام دهیم.

رضایی درباره تنش ایجاد شده میان ترکیه و روسیه گفت: حرکت غیرمنطقی در این زمینه صورت گرفت این معمای جدی وجود دارد که ترکیه به جای اخطار به جنگنده روسی شلیک کرده است. چرا که وقتی نقض هوایی صورت می‌گیرد اخطار داده می‌شود و این اخطار ثبت می‌شود. ما هم مرتب در تنگه هرمز به هواپیماهای آمریکایی اخطار می‌دهیم و آنها هم عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ادبیات و اصول نظامی‌گری حمله ترکیه به جنگنده روسی غیرمتعارف بود. مگر اینکه قصدی پشت این شلیک بوده است و دست کسی از‌آستین ترکیه بیرون آمده است ولی در عین حال طرفین باید خونسردی خود را حفظ کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که در حالیکه دولت ترکیه فروش نفت از داعش را رد کرده شما هفته گذشته اسنادی را افشا کردید که نشان دهنده نقش روشن آقای اردوغان در خرید نفت از داعش بود. نظر شما در این خصوص نیست، گفت: نه من نگفتم که دولت ترکیه یا فامیل آقای اردوغان در این قاچاق دست داشته است من گفتم که ما اسناد و مدارکی داریم و از کامیون‌های داعش عکسبرداری کردیم که در خاک ترکیه از طرقی نفت را می‌فروشند

رضایی ادامه داد: من وقتی دیدم آقای اردوغان در مکالمه با رئیس جمهور لحن توهین آمیزی داشتند این مسئله را مطرح کردند. ما دنبال تشدید مسائل نیستیم. و دلمان می‌خواهد ترکیه به آن چارچوب گذشته بازگردد. و مبارزه جدی با داعش را آغاز کند.

وی در پاسخ به این پرسش که ترکیه چرا وارد کشور عراق شده و علی رغم تذکر دولت عراق از این کشور خارج نمی‌شود اظهار داشت: ترکیه در ۳۰ سال قبل بارها وارد عراق می‌شد اما برای سرکوب پ ک ک و مخالفان خود به این کشور می‌آمد و در این کشور نمی‌ماند ولی این بار می‌خواهد در عراق مستقر شود. که این موضوع کاملاً مشکوک است که چه کاری می‌خواهد انجام دهد چرا که در کنار داعش قرار گرفته است.

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: برخی درباره علل حضور ارتش ترکیه کنار داعش این تحلیل را دارند که ترکیه برای حمایت از داعش این کار را انجام داده و برخی دیگر می‌گویند که آمریکا به دنبال تجزیه عراق است و از ترکیه خواسته که این کار را برایش انجام دهد ولی به هر حال این موضوع جنبه منفی دارد.

رضایی با بیان اینکه ترکیه به دنبال هویت می‌گردد، خاطرنشان کرد: ترکیه بعد از ۷۰ سال که نتوانسته وارد اتحادیه اروپا شود به سمت شرق برگشته و این چرخش تبدیل به چرخش تجاوزگرانه و بشردوستانه شده است و به جای اینکه با ایران و سوریه اتحادیه‌ای شبیه اروپا تأسیس کند. نظامیان خود را به عراق برده است. ترکیه در ۵ سال گذشته به نوعی به تلاطم و به در و دیوار زدن افتاده و به دنبال هویت غیردوستانه و مسالمت جویان می‌گردد.

وی درباره سیاست های یک بام و دوهوای عربستان سعودی در قبال کشورهای منطقه گفت: درباره عربستان دو تحلیل وجود دارد، یکی اینکه برخی می‌گویند عربستان از روی ناچاری این کارها را می‌کند چرا که معتقد است ایران در بحرین، یمن، سوریه، فلسطین و لبنان است و ازهمه جا این کشور را محاصره کرده است؛ تحلیل دوم این است که می‌گویند عربستان از روز اول انقلاب اسلامی با ما وارد درگیری شد.ما در گذشته رابطه‌ای یک طرفه را با عربستان برقرار کردیم. ولی از این کشور نخواستیم ادعای مالکیت سه جزیره را نکند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: من قبول ندارم که جمهوری اسلامی ایران در عراق، یمن و سوریه است. عربستان به خاطر حمایت از آمریکا و اسرائیل این حوادث را در یمن درست کرده است.

رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نشست مخالفان دولت سوریه در پایتخت عربستان آیا این نشت‌ها می‌تواند به حل بحران سوریه کمکی کند گفت: عربستان می‌خواهد در مذاکرات وین دست بالا را داشته باشد و در واقع عربستان دنبال امتیاز گفتن از معادلات آینده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *