جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
نقل‌قول شفیعی از اظهارات عراقچی در کمیسیون امنیت ملی؛

عراقچی:گزارش آژانس خاکستری بود

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب: 461302
معاون وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس از امضای توافق بازطراحی رآکتور اراک با چین برای مدرنیزه کردن آن خبر داد و گفت: دی‌ماه روز اجرای برجام فرا می‌رسد.
به گزارش جهان، نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به ارائه گزارشی از جلسه امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و از حضور عراقچی معاون وزیر امور خارجه در این جلسه خبر داد.
 
وی در این باره اظهار داشت: عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با حضور در جلسه کمیسیون با اشاره به اینکه امروزه برجام چه به صورت کلی و چه به صورت جزئی مورد اطلاع و توجه مردم است و تمام اتهامات و تحریم‌ها و فشارها علیه ایران به بهانه PMDبود و این موضوع الان در حال حل و فصل است، اما با این حال باید توجه داشت که پرونده PMD پرونده‌ای بود که در چارچوب راه‌حل‌های سیاسی بسته شد و الّا آژانس کماکان امکان داشت در خصوص موارد مذکور در PMD بهانه‌گیری کند.
 
شفیعی افزود: عراقچی همچنین تصریح کرد با توجه به اینکه گزارش آژانس دو پهلو و خاکستری بود، لذا وزارت خارجه بیانیه فنی را تهیه نموده که پس از قطعنامه شورای حکام برای ثبت در اسناد ملل متحد صادر خواهد شد، نکته مهم گزارش آژانس آن صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.
 
*از این پس دستورکار آژانس بر اساس قطعنامه شورای حکام اجرای برجام خواهد بود و نه PMD
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح اظهارات معاون وزیر امورخارجه یادآور شد: به گفته عراقچی، با صدور قطعنامه جدید شورای حکام دستور کار آژانس عوض می‌شود، یعنی از این پس دستور کار آژانس بر اساس قطعنامه شورای حکام اجرای برجام خواهد بود و نه PMD.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این با صدور قطعنامه جدید شورای حکام همه قطعنامه‌های گذشته شورای حکام لغو می‌شود و پس از تصویب قطعنامه شورای حکام، 2 کار باید از طرف ایران انجام شود، نخست انتقال مواد غنی‌شده هسته‌ای که به روسیه فروخته‌ایم و دیگری اینکه در مقابل 10 تن اورانیوم غنی‌شده حدود 140 تن اورانیوم خام دریافت کرده‌ایم.
 
*سند رسمی باز طراحی اراک امضا شده است
 
نوذر شفیعی در ادامه متذکر شد: عراقچی در این جلسه بیان کرد که در خصوص اراک، سند رسمی باز طراحی اراک امضا شده است و اکنون در حال امضای توافق با چین برای مدرنیزه کردن راکتور اراک هستیم.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به گفته عراقچی، با توجه به روند موجود به نظر می‌رسد در دی‌ماه روز اجرای برجام فرا می‌رسد و از آن پس می‌توانیم شاهد لغو شدن تحریم‌ها باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آیا این درست هست که اورانیومی که از روسیه دریافت می کنیم به شدت بی کیفیت هست و حتی 1 تن اورانیوم غنی شده هم نمی توان از آن تهیه کرد و عملا بی مصرف هست؟