جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

گزارش آمانو و حفظ تحریم‌ها علیه ایران

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 460060
نمایندگان کنگره آمریکا بعد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امیدوارند بتوانند از حمایت بیشتری برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران برخوردار باشند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رسانه آمریکایی گزارش داده، قانونگذاران کنگره آمریکا، بعد از گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع ادعایی «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران، در پی حفظ تحریم‌ها علیه ایران هستند.
 
«واشنگتن‌اگزماینر»، با اشاره به گزارش مدیر کل آژانس که هفته گذشته منتشر شد، ایران را به تلاش برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای قبل از سال 2003 متهم کرده است.
 
مطابق سند «برجام»، نمایندگان کشورهای 1+5 اکنون ملزم به ارائه قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس جهت بستن پرونده موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران هستند. بسته شدن این پرونده، به منزله آغاز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران است: موضوعی که چندان به مذاق قانونگذاران آمریکایی خوش نمی‌‌آید. 
 
«مایک پامپئو» می‌گوید: «گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران در نهایت ثابت می‌کند که ایران در باره اینکه هیچ تلاشی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته دروغ گفته است.»
 
اگزماینر می‌نویسد با آنگه مقام‌های آمریکایی گفته‌اند گزارش آژانس مسیر اجرای برجام را هموار می‌کند نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی اقدامات مختلفی برای حفظ تحریم‌های ضد ایرانی هستند.
 
با توجه به آنکه تمامی تلاش‌های قبلی نمایندگان کنگره برای نیل به این هدف به در بسته خورده، هنوز مشخص نیست که آیا آنها این بار موفق می‌شوند یا خیر. اما طرفداران حفظ تحریم‌ها علیه ایران این بار امیدوارند که گزارش آژانس بتواند به آنها برای جلب آرای کافی برای رسیدن به هدفشان کمک کند.
 
پامپئو گفت: «من فکر می‌کنم این (گزارش آژانس) فقط تعداد افرادی که خطرات پیشروی (برای رفع تحریم‌ها) را حس می‌کنند را بیشتر می‌کند. آنها شروع به درک این می‌کنند که کنگره باید اقدام کند.»
 
مجلس نمایندگان آمریکا، فعلاً قطعنامه‌ای که خواستار  ایجاد چارچوبی قانونی برای مانع‌تراشی در رفع تحریم‌ها علیه ایران است را تصویب کرده است. علاوه بر این طرحی هم در همین مجلس به تصویب رسیده که خواستار محدود کردن توانایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای رفع تحریم‌ها است.
 
اما کاخ سفید توجهی به این قطعنامه و این طرح نکرده و دموکرات‌ها در سنا از تصویب طرح قانونی یاد شده جلوگیری کرده‌اند. 
 
در همین حال، کارک کرک و مارکو رابیو، دو سناتور جمهوری‌خواه همراه با جو مانچین، سناتور دموکرات ویرجینیای غربی قطعنامه‌ای پیشنهاد کرده‌اند که خواستار حفظ حق ایالت‌ها برای نگه داشتن تحریم‌ها علیه ایران است. 
 
در همین حال اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در حال توزیع پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که خواستار تشدید تحریم‌‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *