دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

رسوایی جدید بوش و بلردرباره جنگ عراق

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 458783
کتابی که به تازگی منتشر شده برگی دیگر به اسناد پیشینی می‌افزایند که آشکار می‌کنند دولت‌های وقت آمریکا و انگلیس به شواهد موجود درباره سلاح‌های شیمیایی عراق بی‌توجهی کرده‌‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کتابی که به تازگی منتشر شده برگی دیگر به اسناد پیشینی می‌افزایند که آشکار می‌کنند دولت‌های وقت آمریکا و انگلیس به شواهد موجود درباره سلاح‌های شیمیایی عراق بی‌توجهی کرده‌‌اند.

کتاب «خدا، جاسوس‌ها و دروغ‌ها» که یک روزنامه‌نگار اهل آفریقای جنوبی به نام «جان ماتیسون» روز یکشنبه منتشر کرده به شرح تلاش‌های عبث «ثابو امبکی»، رئیس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی برای متقاعد کردن «بلر» و «بوش» جهت منصرف کردن آنها از جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ پرداخته است.

نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور قبل‌تر از «امبکی» هم همین تلاش را برای منصرف کردن رئیس‌جمهور آمریکا انجام داده بود، اما در نهایت به این نتیجه رسیده بود که «بوش نمی‌داند باید چطور فکر کند.»

دفتر «امبکی» ادعاهای مطرح شده در این کتاب را تأیید کرده و گفته که او حتی از رهبران هر دو کشور آمریکا و انگلیس خواسته که به نظرات کارشناسان سلاح‌های کشتار جمعی توجه کنند. امبکی، حتی این پیشنهاد را مطرح کرده که به عنوان واسطه بین آمریکا و انگلیس و صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق برای حفظ صلح تلاش کند.

ماتیسون روزنامه‌نگار آفریقایی تصریح کرده که صدام با ورود کارشناسان تسلیحاتی آفریقای جنوبی به عراق موافقت کرده و به آنها اجازه انجام بررسی‌های لازم در این کشور را داده است.

او می‌نویسد: «به آنها اجازه دسترسی به اطلاعات سازمان ملل درباره اماکن احتمالی سلاح‌های کشتار جمعی داده شد. آمریکا، انگلیس و سازمان ملل در جریان تحقیقات این گروه و روند پیشرفت‌های آن قرار گرفتند.»

کارشناسان آفریقای جنوبی، بعد از بازگشت از عراق گزارش کردند که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود ندارد.

در ژانویه ۲۰۰۳، امبلیک، تیمی را روانه واشنگتن کرد تا نتایج یافته‌های این گروه را برای مقامات این کشور توضیح دهد؛ اما این اقدام هم حاصلی نداشت. بعداً، خود امبلکی در تاریخ ۱ فوریه با تونی بلر، دیداری سه ساعته داشت.

او در آن دیدار به بلر هشدار داد که عزل کامل صدام از قدرت، می‌تواند باعث مقاومت ملی در برابر نیروهای اشغالگر شود. اما بلر، ظاهراً تصمیمش برای حمله به عراق را گرفته بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *