سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

منظور از مردمی شدن تئاتر مقاومت چیست؟

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 453686
عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر مقاومت، مردمی‌تر شدن تئاتر این بخش را نیازمند اجراهای عموم آثار این حوزه و تداوم اجراهای آن دانست.
به گزارش جهان به نقل از ستاد جشنواره تئاتر مقاومت، نظر به معرفی نامزدهای مسابقه نمایشنامه‌نویسی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و معرفی یازده اثر از میان صد نمایشنامه، دکتر مهرداد رایانی مخصوص به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره تئاتر مقاومت گفت: در میان یازده نامزدِی که از میان صد نمایش انتخاب کردیم، آثاری با کیفیت و موضوعات متفاوت موجود است، آثاری که مستقیما به دفاع مقدس می‌پردازند، نمایشنامه‌هایی مربوط به ایام جنگ و همچنین نمایشنامه‌هایی متاثر از هشت سال دفاع مقدس که در زمان حال و جامعه کنونی اتفاق می‌افتند.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که کمک شایانی به استمرار تئاتر مقاومت می‌کند، مردمی‌کردن نمایش‌هاست. یعنی نمایشنامه باید حرف مردم این سرزمین باشد و کمتر به سمت سیاست و سیاست بازی برود. البته شعارزده هم نباشد. نمایشنامه‌نویس باید از روشنفکری من‌دراوردی بپرهیزد. کاهش تسلط بخش دولتی نیز می‌تواند در درازمدت به این تداوم کمک کند. ما باید با ابزارهای فرهنگی، بخش خصوصی را ترغیب کنیم که در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

رایانی مخصوص تاکید کرد: باید بخشی از این جشنواره را به خود هنرمندان واگذار کرد. با اعتماد به هنرمندان تئاتر مطمئنا جشنواره از رشد علمی مناسبی برخوردار خواهد شد. در ضمن تداوم اجراهای عمومی نمایش‌ها راه دیگری برای تداوم و استمرار جشنواره است، زیرا در طول اجراها مردم به تماشاخانه‌ها رفته و با تئاتر و این گونه نمایشی آشنا می‌شوند.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از ۳۱ شهریور تا هفتم آذر ۱۳۹۴ در حال برگزاری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *