شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

خوش‌رقصی هاموند برای عربستان برضد ایران

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 453161
وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که برخلاف گزارشات رسانه‌ها، روابط بین ریاض و لندن ریشه‌ای و عمیق است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه «العربیه» تصریح کرد علیرغم گزارشات رسانه‌ای اخیر مبنی بر تنش‌ میان ریاض و لندن، روابط کاری کشورش با عربستان بسیار عمیق و محکم است.

وی در یازدهمین نشست سالانه موسسه مطالعات راهبردی گفت‌وگوهای منامه وضعیت روابط کاری انگلیس عربستان را عادی توصیف کرد.

انگلیس چندی پیش قرارداد ۵.۹ میلیون پوندی تجهیز زندان‌های عربستان را برای آموزش کارکنان زندان این کشور لغو کرد.

همچنین در هفته‌های اخیر، شماری از رسانه‌های انگلیس پوشش انتقادی شدیدی از اخبار عربستان داشته‌اند به طوری که برخی کارشناسان به طور دائم خواستار لغو بیشتر قراردادهای تجاری و تجدیدنظر در روابط دو جانبه انگلیس-عربستان شدند.

«محمد بن نواف» سفیر عربستان در انگلیس نیز در واکنش به این گزارشات در یک یادداشتی که در روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» منتشر شد، در خصوص «تغییرات هشداردهنده» رویکرد انگلیس در قبال عربستان سعودی هشدار داد و آن را «نقض احترام متقابل» توصیف کرد.

هاموند هفته گذشته مدت زمانی را در ریاض گذراند و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن نایف» ولیعهد و «محمد بن سلمان» معاون ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین بحث‌های طولانی با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در مذاکرات صلح سوریه در وین و در کنفرانس گفت‌وگوی منامه داست.

وزیر خارجه انگلیس در حین این دیدارها تأکید کرد که به دنبال تضمین از عربستان است که «هیچ چیز را از دست نرفته است» و تضمین گرفته که روابط «عالی است و اصلاً هیچ مشکلی وجود ندارد».

هاموند به العربیه درباره لغو قرارداد تجهیز زندانهای عربستان گفت که «مایکل گوو» وزیر دادگستری انگلیس تصمیم گرفته که چنین فرایندی دیگر ادامه پیدا نکند زیرا تمایلی ندارد که منابع را از وزارت دادگستری انگلیس به اقدامات فرامرزی انتقال دهد.

وی در اینباره گفت: «وزیر جدید دادگستری انگلیس تمایل دارد که بر اصلاحات زندانهای انگلیس متمرکز شود. ما در واقع مشکل بزرگ افراط‌گری افراطی‌ها را داریم. بر کسی پوشیده نیست که من و دیگران استدلال کردیم که حتی اگر این مسئله همراستا با دستورکار اجرایی دولت انگلیس نباشد، ترجیح می‌دادیم که این قرارداد (تجهیز زندان‌ها) با عربستان بعنوان یک نشان حسن نیت اجرا می‌شد».

وزیر خارجه انگلیس افزود: «ما نتوانستیم استدلال خود را پیش ببریم و قرارداد را لغو کردیم. این مسئله موجب تحریک شریک ما عربستان سعودی شده است و من این مسئله را بعنوان یک وزیر خارجه درک می‌کنم».

وی ادامه داد: «ما در بخش امنیت از یکدیگر حمایت می‌کنیم. در زمینه سایبر، مبارزه با تروریسم، دفاعی و امنیتی همکاری داریم و از ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها در دفاع از دولت یمن حمایت کردیم».

وی سپس تأکید کرد که روابط عربستان و انگلیس «ریشه‌ای و گسترده است و چنین روابطی به خاطر یک قرارداد کوچک که ما تصمیم گرفتیم که نمی‌توانیم آن را پیش ببریم، از بین نمی‌رود. تجارت همچون معمول است و دلیلی که ما با یکدیگر (با عربستان) تعامل داریم این است که این مسئله در راستای منافع دو طرف است».

هاموند در طول سخنرانی خود در منامه بر تعهد انگلیس از تأمین امنیت کشورهای خلیج‌فارس تأکید کرد و تصریح کرد که دولت انگلیس تصمیم به مبارزه با افراط‌گری خشونت‌بار در انگلیس گرفته است و استدلال کرد که این نوع رفتارها را نباید تحمل کرد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان اشاره کرد و گفت: «ما می‌دانیم که رفتار ایران در منطقه همچنان دردسرساز خواهد بود و امیدواری که در طول زمان با باز شدن ایران برای جهان در پی لغو تحریم‌ها، شاهد یک رفتار متفاوت از ایران باشیم اما این مسئله یک شبه رخ نمی‌دهد و زمان می‌برد».

وی تأکید کرد: «اگر ایران همچنان به حمایت از تروریسم ادامه دهد، کشورهای سازمان ملل می‌توانند اقدامات جداگانه‌ای در این رابطه صورت دهند اما این اقدامات با اقداماتی که ما برای برنامه غیرقانونی هسته‌ای ایران در نظر گرفتیم متفاوت است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
اللهم اهلک و العن آل سعود و آل عثمانی و آل صهیون جمیعاً الی یوم القیامه