شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

طرح مشروط کردن توافق با ایران در سنا

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 444800
رهبر حزب اکثریت مجلس سنا، بامداد چهارشنبه از ارائه یک متمم قانونی خبر داد که هر گونه اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه رفع تحریم‌ها علیه ایران را به شناسایی رژیم صهیونیستی منوط می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا بامداد چهارشنبه در صحن این نهاد آمریکایی اعلام کرد در حال ارائه طرحی است که هر گونه اقدام در زمینه رفع تحریم‌های ایران را به شناسایی رژیم صهیونیستی منوط می‌کند.

مک‌کانل، مطابق بیانیه‌ای که روی وب‌سایت رسمی مجلس سنا قرار گرفته این اظهارات را مطرح کرد: «متممی را تنظیم خواهم کرد که رئیس‌جمهور را از رفع تحریم‌ها تا زمان اقدام ایران در زمینه دو ملاک ساده، منع می‌کند: ایران بایستی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و شهروندان آمریکایی بازداشت در ایران را آزاد کند.»

رهبر جمهوری‌خواهان سنا که در دومین جلسه رأی‌گیری درباره «ختم بررسی» (Cloture) «برجام» حضور داشت به سناتورهای حزب رقیب دموکرات درباره تکرار اقدام هفته گذشته و جلوگیری از انجام رأی‌گیری درباره این سند هشدار داد.

سناتورهای دموکرات، پنجشنبه هفته گذشته به قطعنامه «رد توافق هسته‌ای با ایران» رأی منفی دادند تا برنامه‌های نمایندگان کنگره برای پیشبرد «برجام» به مرحله رأی‌گیری ناکام بماند.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا، هفته گذشته با آنکه پس از اعلام حمایت ۴۲ سناتور دموکرات از دیپلماسی اوباما با ایران امیدی به غلبه به تصمیم دموکرات‌ها برای استفاده از یک ترفند قانونی موسوم به «فیلی‌باستر» نداشت، دستور رأی‌گیری درباره ختم بررسی برجام و ارائه آن در صحن سنا را صادر کرد.

مطابق این ترفند قانونی در صورتی که تعداد نمایندگان حامی یک طرح به ۴۱ نفر برسد قانونگذاران می‌توانند با اطناب تعمدی بحث درباره آن تا زمان سر رسید مهلت قانونی رأی‌گیری، عملاً رأی‌گیری درباره آن طرح را غیرممکن کنند.

دستور دیگر، موسوم به «ختم بررسی»، برای اعلام خاتمه مباحثات قانونگذاران پیرامون یک طرح و ورود به مرحله رأی‌گیری درباره آن صادر می‌شود. در صورتی که سه پنجم سناتورها (۶۰ نماینده) با ختم بررسی موافق باشند طرح به مرحله بعدی برای رأی‌گیری می‌رود، در غیر این صورت نمایندگان همچنان می‌توانند درباره آن جلسات بحث و بررسی برگزار کنند.

ختم بررسی «برجام» هفته گذشته با کسب ۵۸ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف، مورد تأیید واقع نشد اما «میچ مک‌کانل» اعلام کرد بار دیگر این رأی‌گیری را تکرار خواهد کرد.

این رأی‌گیری تا لحظه تنظیم این خبر در حال برگزاری است.

رهبر حزب اکثریت سنا در جلسه بامداد چهارشنبه گفت: «امروز، دموکرات‌های سنا از یک فرصت دیگر برای انجام اقدام درست و پایان دادن به ممانعت از رأی‌گیری درباره توافق رئیس‌جمهور با ایران برخوردار هستند. می‌دانیم که اکثریت نمایندگان از هر دو حزب به رد توافق ایران رأی خواهند داد.»

رهبر حزب‌جمهوری‌خواه مجلس سنا در ادامه توافق هسته‌ای حاصل شده بین ایران و ۱+۵ را «غیرقابل دفاع» خواند و افزود رهبران حزب دموکرات بر همین اساس می‌خواهند هر اقدامی را برای جلوگیری از برگزاری این رأی‌گیری انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *